|
|
||
Če razmišljate o franšiziVprašanja, ki jih morate nujno zastaviti sebi in ponudniku franšize
Ali razmišljate o tem, da bi stopili v poslovno partnerstvo določenega franšiznega sistema? Odločitev o sodelovanju z določeno franšizno verigo je, kot pravi Igor Pavlin, strokovnjak za franšizing, povezana z življenjsko, s strateško odločitvijo. Zato se morate kot potencialni franšizij (jemalec franšize), preden sploh koga kaj vprašate, dobro izobraziti, kar je pa kar zahtevna naloga. Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom. Najprej, poudarja Pavlin, se je pomembno seznaniti z osnovami franšizinga. Koristi že, da si preberete nekaj osnovne literature o priložnostih in pasteh franšizinga ter se na podlagi tega znanja odločate, ali je franšizing sploh način poslovne dejavnosti, ki vam ustreza. Temu sledi iskanje konkretne dejavnosti, ki vam znotraj franšizinga ustreza glede na vaše osebnostne lastnosti, želje in seveda finančne možnosti. Kot pravi Pavlin, se lahko odločate predvsem med množico trgovskih franšiz in celo vrsto storitvenih franšiz. Ker se pristopnina v franšizni sistem in začetna investicija gibljeta med tri in več sto tisoč evri, je dobro natančno preučiti ponudbe na trgu, preden se osredotočite na enega franšizorja (ponudnika franšize). Igor Pavlin svetuje, da pobrskate po spletnih straneh in obiščete vsaj en franšizni sejem (na primer v Milanu, Parizu ali Londonu). Ko naredite ožji izbor franšiznih sistemov, ki vam ustrezajo, morate ugotoviti, ali je franšizor odkrit in pripravljen razkriti finančne in druge pokazatelje in načrte ter ali je pripravljen zasnovati poslovne odnose na razvidnosti poslovanja, od česar bo odvisen franšizij. Temeljito morate torej raziskati, kaj franšizor dejansko ponuja. Predlagamo vam nekaj vprašanj, ki jih je vredno postaviti ponudniku franšize, da boste lahko podrobneje preučili poslovno resnost sistema in seveda odkrili, ali ta sistem sploh odgovarja vašim potrebam in željam. 1. Kakšna je poslovna strategija podjetja – ponudnika franšize? Kje so dejanske tržne priložnosti? Vsak poslovni sistem - ne glede na to, ali gre za franšizo ali ne - ima svoj cilj oziroma poslanstvo, ki vam lahko ustreza ali pa ne. Kot franšizij morate dobiti osnovne podatke o izkušnjah vodij, managerjev franšizne mreže, natančno naj bi spoznali zahteve in opis franšizne dejavnosti, višino osnovne investicije in se poučili o ostalih plačilih franšizorju. Zelo pomembni so podatki o pomoči pri zagotovitvi finančnih sredstev. Ko vam bodo opisovali tržne priložnostih, se nikar ne pustite zapeljati lepim obljubam, ampak zahtevajte dejanske številke o njihovi dobičkonosnosti, podkapitaliziranosti, zadolženosti, izgubi, hitrosti rasti, finančnih projekcijah … Verodostojnost podatkov je dobro preveriti tudi pri kakšni tretji osebi. Pozanimajte se, ali obstajajo podobni podatki pri kakšni javni ustanovi. Dobro se pozanimajte, kje franšizor nabavlja izdelke, kakšna je njegova cenovna politika, kakšen je način dobavljanja materialov, ali je v preteklosti morebiti imel težave bodisi z dobavljanjem, nabavo, plačili … in kakšne so njegove rešitve teh težav. 2. Zahtevajte promocijski material s podrobnejšimi informacijami o poslovni ponudbi Podjetja vam bodo po prvem stiku navadno poslala splošno predstavitveno gradivo. Ne zadovoljite se in zahtevajte več informacij. Tako boste, če je podjetje resno, zrasli v očeh podjetja, saj s tem izkažete resnost in zavzetost za posel. S podrobnejšim gradivom boste lahko opravili podrobnejše analize, izračune, bolj racionalno boste lahko presodili ponudbo, jo primerjali z drugimi ponudbami na trgu … Ko imate zbrane podrobnejše informacije, pravi Pavlin, je modro, da se o ponudbi, zlasti če ste na tem področju še neizkušeni, pogovorite s svetovalcem s področja franšizinga. Dobro je tudi preveriti, ali je franšizor član nacionalnega franšiznega združenja, kjer se je zavezal spoštovati kodeks franšizne etike. 3. Kolikšen je potencialni zaslužek? Resno podjetje, ki želi z vami vzpostaviti pristen poslovni odnos, vas ne bo skušalo zapeljati z možnostmi astronomskih zaslužkov. Dejstvo je, da je posel odvisen od številnih dejavnikov, kot so lokacija, potencialni kupci, vaše podjetniške sposobnosti, sezonskost posla … O stvarnih zaslužkih lahko govorita s franšizorjem šele potem, ko sta natančno preučila lokalno okolje. Zato previdno, ne pustite se zavesti. 4. Pozanimajte se, ali so franšizojemalci (imetniki franšize) zadovoljni z njimi oziroma z investicijo v franšizo? Tu seveda ni pričakovati negativnih odgovorov ponudnika franšize. Logično je, da so vsi zadovoljni. Zato pa morate zahtevati seznam že obstoječih franšizij (mogoče v vaši bližini), da jih boste lahko obiskali in jim zastavili kakšno vprašanje. Če se franšizor izmika temu, da bi vam posredoval seznam, se nikar ne zanašajte več na njega. Če vas posel zelo mika, lahko poskusite priti stvari do konca sami, sicer pa … 5. Kako je s podporo franšizodajalcem? Ali imajo stalno podporo svojim franšiznim enotam, denimo na mestu prodaje? Ko stopate v stik s ponudnikom franšize, se morate zavedati, da je ponudnik franšize konec koncev le podjetje, ki posluje v gospodarskem okolju, v katerem pazi, da ima čim nižje stroške in da skuša ustvariti čim večje dobičke. Ponudnik franšize ni dobrodelna organizacija, daleč od tega. Zato morate tu nujno odkriti, ali vam franšizor želi samo prodati franšizo in potem »izginiti« ali je res zainteresiran za vzpostavitev vaše franžizne enote, tako da bo ta delovala, kot se spodobi. Podpora članom je znak resnosti poslovnega sistema. Pozanimajte se tudi, ali so predvidena kakšna izobraževanja in podobno. »Taka vprašanja so za franšizija življenjsko pomembna, saj odločajo o njegovi bolj ali manj uspešni poslovni usodi«, opozarja Igor Pavlin. Koristno je vedeti
V državah z izkušnjami s franšizingom so sama združenja predpisala, katere podatke mora franšizor obvezno posredovati kandidatu, drugje pa so to uredili z zakonodajo. V Sloveniji lahko dobite koristne nasvete pred odločitvijo pri Sekciji za franšizing na GZS, lahko pa tudi pri pravnem strokovnjaku z izkušnjami s franšizingom. Igor Pavlin, strokovnjak za franšizing, Sekcija za franšizing na GZS |
|