Ali se splača svečo patentirati?

Avtor: Mojca Sveticic | Objava: 10.11.2003

Svečarstvo se v kamniški družini Stele prenaša iz roda v rod že 260 let. Preživelo je vzpone in padce, Marijo Terezijo in Josipa Broza Tita. Ali se splača svečo patentirati?



V podjetju Pax, ki sodi med pet največjih slovenskih svečarn, bodo letos izdelali dva milijona petsto tisoč sveč in z njimi pokrili pet odstotkov domačega trga. Sedemnajst zaposlenih, ki se jim v septembru in oktobru pridruži še vsaj petnajst študentov izdeluje sveče za dom in ambient, ročno izdelane sveče in najbolje prodajani izdelek - nagrobne sveče. Čeprav svoje izdelke uspešno tržijo vse leto, pa se povpraševanje v oktobru močno poveča - kar za trikrat. Z razvejano mrežo potnikov so prisotni po vsej Sloveniji, kjer prodajo 20 odstotkov proizvodnje. Svojega zastopnika imajo v Avstriji, izvažajo tudi na Hrvaško in Portugalsko.

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Skrivnost njihovega uspeha je v kakovostnih izdelkih in uspešnem trženju. Za sveče blagovne znamke Pax, ki sodijo med najboljše na našem trgu, raje uporabljajo dražje, kakovostnejše materiale, zato so tudi nekoliko dražje.  
 
Največja prelomnica v podjetju Pax, ki deluje od leta 1988, se je zgodila, ko so v začetku devetdesetih let patentirali nagrobno svečo, v kateri se menjajo parafinski vložki. Sveča je postala prodajna uspešnica, ki je podjetju omogočila hitro rast in razvoj. Sveča, v kateri po sedmih dneh zamenjate vložek, ima svojo zgodbo. Ko sta Janez Stele in njegov oče naredila svečo, sta vedela, da je nekaj posebnega, zato sta se odločila, da jo patentirata. »Dobila sva patentnega zastopnika, ki je napisal patentno prijavo, nekaj smo plačali - ni bilo malo - in država nama je za dobo desetih let dodelila patent,« pove Janez Stele. 
 
V dobri veri, da jih nihče ne more kopirati, sta začela sveče proizvajati in prodajati. Toda kmalu so se na trgu pojavile kopije, in ko sta vložila tožbo, se je izkazalo prav to, kar se pri naših pravnih predpisih rado dogaja, in sicer, da v praksi ne delujejo najbolje. »Takrat sem izvedel, da država podeli patent, ne da bi preverila, ali gre za novost ali samo kopijo. Že devet let se tožimo, a še vedno nismo prišli do te stopnje, da bi ugotovili, ali je patent veljaven ali ne, oziroma ali je takšno svečo sploh mogoče patnetirati. Če bomo dokazali, da je sveča nova, bomo morali dokazati še to, ali se je patent kršil ali ne. Patent imam prijavljen tudi v Avstriji, kjer ga prav tako kopirajo. Toda dokler ne bodo stvari uredili v Sloveniji, so tudi v Avstriji nemočni,« potoži Stele. 

Zgodovina se ponavlja, saj je že ded patentiral stenj s svinčeno nitko, ki so ga Nemci veselo kopirali. To jim ni vzelo veselja, da ne bi nadgrajevali in razvijali mnogih stvari, ki jih je zastavil ded. »Nič ne nastane čez noč. Kljub slabim izkušnjam razvijamo nove izdelke in delamo izboljšave. Če nisi v trendu in korak pred drugimi, te konkurenca povozi.« Pred letom in pol so razvili nagrobno svečo na tekoči vosek, ki gori deset dni. Pri dolivanju vojska pa je ni treba ugasiti. »Patentirali je ne bomo, saj nima smisla.«   

Tudi v poslu je treba dozoreti  

Podjetje Pax se je v zadnjih desetih letih uspešno razvijalo, saj je dosegalo tudi do 40-odstotno letno rast. Vendar je Janezu Steletu bolj pri srcu počasna, 10-, največ 20-odstotna rast. »Kar je več, je tvegano. Pred leti smo prav zaradi prehitre rasti imeli kar nekaj težav. Kar naenkrat se je pojavil kup odprtih faktur, morali smo vlagati v stroje, prostore, stvari so nam kar malo uhajale iz rok. To je nevarno, saj te lahko te pokoplje. Tudi v poslu moraš dozoreti in pridobiti izkušnje in se kaj novega naučiti. Za vse to je potreben čas,« je prepričan Stele.   
Uspešne prodaje ne bi bilo brez sposobnih sodelavcev, saj se z njo tako ali drugače ukvarja sedem ljudi, kar je skoraj polovica zaposlenih v podjetju. »Prodaja ni lahka stvar. Strankam je treba posvetiti čas, ugotoviti, kako razmišljajo, jim zlesti pod kožo, dobre odnose pa je treba stalno vzdrževati. Za nas so vse stranke enako pomembne, pa naj bodo velike ali majhne. Čeprav velik del sveč prodamo enemu od slovenskih trgovskih velikanov, se trudimo obdržati vsakega, še tako majhnega trgovca.«  

V podjetju se zavedajo, da lahko stranke hitro izgubijo. Konkurenca je agresivna, zato imajo do kupcev pošten odnos. Treba se je držati dogovorov in kratkih dobavnih rokov. »Pošten odnos pa je treba imeti tudi do zaposlenih, jih redno in korektno plačevati. Če stvari niso urejene, se negativno razpoloženje iz podjetja širi navzven k strankam.« Uspeh podjetja namreč ni odvisen le od enega samega človek, ampak od vseh zaposlenih. Njihove izkušnje so neprecenljive. »Če potrebujem nasvet, se obrnem na očeta. Dobro je imeti pri roki starega izkušenega mačka. Več glav več ve, pa naj bo to oče ali izkušeni delavci,« sklene Janez Stele.

Posel in trg

Dejavnost: Izdelovanje sveč za različne priložnosti - nagrobne sveče, sveče za ambient in dom, praznične sveče, ročno izdelane okrasne sveče.

Zahtevana znanja: Svečo lahko izdela tako rekoč vsak. To pa še ne pomeni, da bo njegov izdelek konkurenčen. Za izdelavo kakovostne sveče, ki se bo razlikovala od množice podobnih izdelkov, so potrebni znanje in izkušnje. Tako kot pri mnogih drugih obrteh je tudi v svečarstvu izdelek laže narediti kot prodati. Ni dovolj, da si dober svečar, biti moraš tudi dober trgovec. Smisel za estetiko, poznavanje okusa trga in inovativnost pripomorejo k uspehu in prepoznavnosti izdelkov.

Oprema in finančni vložek: Z minimalnim finančnim vložkom v parafin, stenj in večji lonec ali kotel boste svečo lahko izdelali že v domači kuhinji.

Potencialni zaslužek in trg: Možnost zaslužka je velika, zavedati pa se morate, da se sveče ne prodajajo same od sebe. Največje povpraševanja je po nagrobnih svečah, ki imajo največji delež med svečarskimi izdelki, je ob dnevu mrtvih. Prodaja se poveča tudi v času božiča, novega leta in velike noči.

Cene: Povprečna grosistična cena nagrobne sveče se giblje med 150 in 200 tolarji. Cene v maloprodaji so v povprečju za 30 odstotkov višje. Najdražja sveča v Paxovi ponudbi je iz stekla in bakra. Zanjo boste odšteli 3000 tolarjev.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *