Andrej Orožen in Jure Knez - Programi za Ferrarija

Avtor: Primoz Kaučič | Objava: 12.07.2005

Kadar se združita dober prodajalec in dober tehnični strokovnjak, potem je uspeh skoraj zagotovljen. In če povabita v podjetje še uspešnega tujega partnerja z dobro razvito prodajno mrežo, smo že blizu zgodbi o uspehu, kot jo lahko danes povesta Andrej Orožen in Jure Knez.


Andrej Orožen

Andrej Orožen je do leta 2000 prodajal merilne instrumente avstrijskega proizvajalca Dewetron. V stikih s kupci je ugotovil, da so bili instrumenti odlični, vendar niso imeli lastne programske opreme. Proizvajalec je vanje nameščal univerzalne programske pakete, ki so bili na trgu. Torej daleč od tega, da bi bili narejeni po meri posameznega uporabnika. Ko je pri svojem delu spoznal Jureta Kneza, ki je bil takrat samostojni podjetnik, nista veliko pomišljala. »Jure je razvil programsko opremo, šla sva v Avstrijo in jo predstavila ljudem iz Dewetrona. Nad njo so bili navdušeni,« razlaga Andrej Orožen.  

Leta 2000 so vsi trije partnerji skupaj ustanovili podjetje Dewesoft; Slovenca imata v njem večinski delež, Avstrijci manjšinskega. Andrej je postal direktor podjetja, Jure je tehnični vodja in skrbi predvsem za razvoj programske opreme.

Danes je prav v vsak instrument Dewetrona nameščena programska oprema, izdelana v Trbovljah. Uporabljajo jo v Nasi, Boschu, Ferrariju, v skoraj vseh ekipah formule 1, pri večini evropskih proizvajalcev avtomobilov in drugod. Zmogljivosti opreme so presenetljive. Proizvajalci avtomobilov, na primer, z instrumenti merijo vse karakteristike vozila med vožnjo, od vibracij in nagiba volana do zavorne poti. Programska oprema jim omogoča, da dobivajo informacije o obnašanju vozila v časovnih intervalih, ki niso večji od stotinke sekunde.

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Andrej Orožen priznava, da je bil start podjetja lažji, ker sta imela z Juretom razmeroma močnega tujega partnerja. Vendar to vseno ni bilo odločilno. Avstrijci so jima zagotovili strojno opremo za preizkušanje programov, poleg tega so želeli kupiti njune programe. To pa je bilo tudi vse, kar sta si lahko obetala od njih. Za uspeh je bilo po Orožnovem mnenju pomembnejše nekaj drugega. »Vedno smo s pridom izkoriščali vse povratne informacije od uporabnikov instrumentov. Če se le da, z uporabniki komuniciramo neposredno, torej brez Dewetrona. Tako dobimo dragocene informacije o tem, kako programe še izboljšati in narediti instrumente še uporabnejše.«   

Trije stebri podjetja
 

Trboveljsko podjetje s šestimi zaposlenimi je z leti proizvodnji program razširilo in zdaj posluje na treh področjih. Programska oprema je seveda še danes najpomembneša. Z njo ustvarijo polovico prihodkov in večino dobička. Druga stebra sta proizvodnja merilnih instrumentov in proizvodnja mehanskih merilnih sistemov za kontrolo izdelkov v proizvodnji.

Najina formula za uspeh

Andrej Orožen: »Narediti moraš inovacijo, vendar inovacijo v pravem pomenu besede. Zame je inovacija samo tisti nov izdelek, ki se dobro prodaja.«
Merilne instrumente so začeli izdelovati na podoben način kot programsko opremo. V tujini so poiskali uveljavljenega partnerja in se dogovorili za sodelovanje. Tako so razvili merilec hrupa in vibracij za danski Bruel & Kjaer, ki velja za vodilnega na tem področju v svetu. Za Dewetron so razvili navigacijsko napravo, ki zmore komunicirati s satelitom 200-krat v sekundi. Pravkar razvijajo nov merilni inštrument skupaj s podjetjem IMS iz Ljubljane. Pričakujejo, da ga bodo poslali na svetovni trg skupaj z omenjenim danskim podjetjem.  

V teoriji velja, da mora podjetje tržiti predvsem pod svojo blagovno znamko. To ga naredi na trgu prepoznavnega, to dvigne njegovo dodano vrednost. Knez in Orožen imata drugačno strategijo. »Naša pomembna konkurenčna prednost je ta, da znamo poiskati zanesljivega partnerja v tujini in izkoristiti njegovo infrastrukturo in drugo podporo,« pravi Orožen. Predvsem pa tako ne razvijata izdelkov na slepo. »Razvoj novega instrumenta traja pol leta, potem pa je potrebno še leto, da izdelek izpopolnimo na podlagi odziva kupcev. Če imaš ob sebi partnerja, imaš na neki način zagotovljen trg za novosti.« Nikdar ne razvijajo na pamet, samo zato, ker bi jim bilo nekaj všeč. Inovativne ideje za druge izdelke, ki se jim zdijo zanimive, hranijo v predalu za druge čase. Zdaj jim razvoj narekuje trg in ne zgolj domišljija.   

Rast zahtevajo stranke 

Dewesoft je po prihodkih hitro rastoče podjetje. Tako sta ga soustanovitelja zastavila že na začetku. »Leta 2001 sva v poslovnem načrtu predvidela 100-odstotno letno rast prihodkov. Ekonomisti so naju opozorili, da se poslovnega načrta ne piše tako. Toda do letos smo načrtovano rast vsako leto dosegli,« trdi Andrej Orožen. Kaj pa letos? Lanski prihodek so dosegli že do julija. »Ljudje nam pravijo, da preveč delamo, vendar mi ne narekujemo tempa dela. Poskušamo samo zadovoljiti potrebe strank. Ko imamo proizvodnjo že razprodano, pride stalna stranka, te pa ne moreš zavrniti.« In moraš spet povečati zmogljivosti.

Najina največja napaka

Andrej Orožen: »Ne bi mogel izpostaviti nobene napake, vso pot bi ponovila še enkrat. Za nobeno stvar, ki sva jo naredila, nama ni žal. Če pa že moram ... morda je bila edina napaka, da nam je v hitrem prodiranju na tuje trge zmanjkalo časa za domači trg.«
Knez in Orožen sta imela že ob ustanovitvi podjetja velike načrte. Razmišljala sta sicer o podjetju z največ 15 zaposlenimi, vendar sta želela imeti tudi podjetja v drugih državah. Pozneje sta spoznala, da lahko programsko opremo delata tudi od doma. Pravita, da lahko ob hitri internetni povezavi ležiš na plaži in servisiraš programsko opremo v Ameriki. Vendar ju ambicije spet silijo iz zavetja lagodnega življenja. Razvoj standardnih programskih paketov jima ne daje popolnega zadovoljstva. Želita razvijati posebne rešitve za najzahtevnejše naročnike, želita delati in dihati z vsakim posameznim uporabnikom. To pa pomeni, da sta skupaj z zaposlenimi pogosto na poti in da takrat razvoj v Trbovljah stoji. Na ključnih trgih bosta skoraj zanesljivo ustanovila podjetja, ki bodo noč in dan na voljo kupcem. 

Povečevanje obsega dela in rast podjetja ni njun glavni cilj.

»Želimo delati maloserijske izdelke z veliko dodano vrednostjo. Prodajati hočemo predvsem svoje znanje,« pravita o svojih načrtih. Če jim bo trg dopuščal, bodo proizvodnjo povečevali, vendar ne proizvodnje enostavnih izdelkov.  

Samo se postavlja vprašanje, v kakšni meri avstrijski partner podpira njune načrte in širitev dejavnosti. Avstrijci se zanimajo predvsem za programsko opremo, druga področja Dewesofta jih zanimajo v manjši meri. Seveda, dokler podjetje dobro posluje, si manejo roke. Če bi ju ovirali, pravi Orožen, bi se skregali z denarjem.   

Sestanki za biljardno mizo 

Dewesoft lahko uvrstimo med novodobna podjetja z vsemi svojimi značilnostmi: mladi sodelavci, računalniška dejavnost, način razmišljanja, načrti za prihodnost. Podjetnika prisegata na mehke načine vodenja podjetja z neobičajnimi rešitvami. Andrej Orožen trdi, da je v tako majhnem podjetju vsak človek nepogrešljiv. »Ni uspeha in ni zgodbe brez ljudi. Uroš vodi razvoj elektronike, Marko proizvodnjo, Dejan je vrhunski programer, Sergej monter in Loti knjigovodja. Nihče ne more poleg svojega dela nadomestiti še kolega. Vsak mora storiti svoje, da je uspeh zagotovljen.« Trboveljska podjetnika ne sodita med tiste, ki probleme rešujejo na dolgih in formalnih sestankih. Tekoče stvari rešujejo za biljardno mizo. Sprva so hodili igrat biljard zunaj podjetja, nato so ga pripeljali kar v podjetje. »Poskušamo razumeti programerje, da ne morejo osem ur sedeti za računalnikom in programirati. Včasih si morajo vzeti petnajst minut za sprostitev,« pojasnjuje direktor podjetja. Parkirišče ob  poslovni stavbi pa so uredili kot košarkarsko igrišče, ki rabi svojemu namenu ob petkih.  

Jure Knez in Andrej Orožen ne gradita podjetja za svoje otroke. Prodaja podjetja se jima ne zdi slaba izbira, razmišljata le, ali naj hkrati s podjetjem prodata tudi sebe.  »V svojem podjetju lahko uresničiš zamisli, ki jih nosiš v glavi, in naslednji dan zaživijo povsod po svetu. To mi pomeni največji izziv v podjetništvu,« razlaga Orožen.



Izkaznica podjetnikov
 

Podjetnika: Andrej Orožen, 39; Jure Knez, 31
Izobrazba: Orožen je strojni tehnik, Knez je doktor strojništva
Konjički: Jureta zanima vse, kar diši po bencinu, Andrej se bolj navdušuje nad konji. Oba pa igrata košarko in nogomet. Zaposleni v Dewesoftu se ob sredah dobivajo pri košarki še z enim podjetjem.  

Izkaznica podjetja 

Podjetje: Dewesoft
Kraj: Trbovlje
Dejavnost: razvoj programske opreme, proizvodnja merilnih instrumentov in mehanskih merilnih sistemov
Zaposleni: 6
Trgi: Slovenija 30 %, izvoz 70 %. Največ izvažajo v Avstrijo.



ADUTI 

- Njihovo programsko opremo uporabljajo pri Nasi, Ferrariju, Boschu in drugih znanih podjetjih.
- Razvoj izdelkov z visoko dodano vrednostjo. 
- Hitra rast prodaje.
- 70 odstotkov prihodkov ustvarijo z izvozom. 
- Mlad ambiciozen kader, ki v delu vidi predvsem močan oseben izziv.




Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *