Balonarstvo

Avtor: Primož Kaučič | Objava: 17.08.2004

Letenje z baloni je lahko tudi več kot hobi. Posel je zanimiv, a obogateli z balonarstvom ne boste.



Balonarstvo zagotovo sodi med bolj atraktivne športe. In za marsikoga presenetljivo stare. Z baloni so pri nas leteli že pred prvo svetovno vojno. Danes imamo v Sloveniji 120 pilotov balonov in 57 toplozračnih balonov. Večina pilotov se z balonarstvom ukvarja športno, za nekatere je to postranski zaslužek, za nekatere redke izjeme pa je edini vir dohodka.  

Za ljubitelje letenja je balonarstvo lep posel.

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Zanj ne potrebujete ne množice zaposlenih, ne dragih poslovnih prostorov. Zaradi privlačnosti ne zahteva veliko oglaševanja; kaj je boljši oglas od velikega balona nad mestom v lepem sončnem vremenu. Žal so zaslužki razmeroma visoki samo na prvi pogled, po korenitem preračunu stroškov pa se s to dejavnostjo ne da obogateti. No, za pravega ljubitelja je vseeno zanimiv posel, pa tudi zanimanje za polete z balonom narašča.  Za tiste, ki razmišljajo o balonarstvu kot poslovni dejavnosti, smo zbrali nekaj najpomembnejših podatkov, ki bi jih moral upoštevati vsak poslovni načrt.   

Naložba 

- Balon
Toplozračni balon stane od 5 do 10 milijonov tolarjev. Med proizvajalci na Zahodu velja, da cena odraža tudi kakovost opreme. Boljša oprema je dražja. Če poreklo balona za vas ni pomembno, boste kupili enako kakovostne balone za nižjo ceno od češkega proizvajalca.  

- Izpit
Za upravljanje balona potrebujete izpit. Prvi korak na tej poti je pridobitev naziv športni pilot. Šolanje za športne pilote stane približno 500 tisoč tolarjev. S tem izpitom lahko nabirate letalske izkušnje, ne smete pa še prevažati potnikov. Do opravljanja dejavnosti vas čaka še 100 ur letenja. Športni piloti izkušnje nabirajo v glavnem pri poklicnih pilotih in jim pomagajo pri njihovem delu. Če bi sami plačali vse ure letenja, ki jih potrebujete za pridobitev izpita, bi vas stalo približno dva milijona tolarjev.  

- Avto s prikolico
Za prevoz balona in potnikov potrebujete avto in prikolico. Strošek je odvisen od vašega okusa.   

Oglaševanje 

Vsaj na začetku boste morali vlagati v oglaševanje, pozneje pa dobri piloti dobijo največ novih strank s priporočili zadovoljnih starih strank. Nekateri denar za oglaševanje raje vlagajo v tekmovanja toplozračnih balonov in se promovirajo na ta način. Za vse pa je skoraj obvezna internetna stran. Nekateri naši balonarji imajo zelo dobre spletne strani z vrsto koristnih strokovnih informacij.   

Zaslužek 

- Prevoz potnikov
Cena za polet znaša v grobem med 18 in 25 tisoč tolarjev na osebo. Balonarji trdijo, da je cena odvisna od tega, koliko potnikov želi posamezen balonar prepeljati. Če prevaža potnike samo dvakrat ali trikrat na teden, jih bo našel dovolj tudi za višji ceni. Če pa želiš to početi vsak dan, mora postaviti nižjo ceno. Glede na to, da mali balon sprejme štiri in veliki osem potnikov, je zaslužek že pri enem poletu razmeroma visok. Bolj znani piloti letijo celo dvakrat na dan, zjutraj in zvečer. Z balonom se lahko leti vse leto, a je povpraševanje največje poleti in jeseni.  

- Oglaševanje na prireditvah
Samo z vožnjami potnikov poklicni balonar težko preživi, če upošteva vse stroške. Na srečo je prevoz potnikov samo eden od virov zaslužka. Zaslužite lahko tudi na druge načine. Dnevna postavitev balona na prireditvi stane naročnika od 120 do 150 tisoč tolarjev. Na Zahodu (če vam uspe priti tja) so cene še bistveno višje; cena za postavitev balona na prireditvi znaša okrog 2500 evrov.  

- Oglasi na balonu
Naročnik oglasa na kupoli balona praviloma pokrije stroške nakupa balona in poznejšega vzdrževanja. To pomeni, da balon dobite praktično zastonj. Pogodba se v večini primerov sklene za največ štiri leta. Zanimanje oglaševalcev za tovrstno partnerstvo je razmeroma veliko. Oglaševanje z baloni je po nekaterih podatkih celo najcenejše med večino oglaševanji, če ga preračunamo na število ogledov.

Stroški 

- Amortizacija
Življenjska doba kupole je 500 do 600 ur letenja. To pomeni, da se z njo resno leti le dobri dve leti. Za kupolo znanega proizvajalca boste odšteli pet milijonov, sicer pa pol manj.  

- Zavarovalnina
Zavarovanje je razumljivo dokaj visok strošek. Letno zavarovanje proti tretji osebi zlahka preseže 200 tisoč tolarjev, medtem ko kasko zavarovanje znaša 20 odstotkov od vrednosti balona. Tudi zavarovanje potnikov nanese več stotisoč tolarjev na leto.  

- Stroški za polet
Če upoštevamo samo stroške za plin in prevoz opreme, stane en polet z velikim balonom približno 20 tisoč tolarjev. Ob upoštevanju amortizacije in drugih stroškov se številka dvigne do približno 50 tisoč tolarjev.  

- Vzdrževanje
Tehnične zahteve so zelo stroge in vzdrževanje je drago. Stroški so odvisni predvsem od starosti in ohranjenosti balona. Vzdrževanje lepo ohranjenega balona ne zahteva dosti več kakor 100 tisoč tolarjev na leto, pri slabše vzdrževanem balonu pa lahko znaša strošek eno tretjino cene novega balona.   

Priložnosti 

Ena od še neizkoriščenih priložnosti je, da Slovenija postane prepoznavna kot balonarska dežela in bi turisti obisk države povezali s poletom z balonom. Glede na zanimivo pokrajino in nižje cene poletov kakor na Zahodu, je ta možnost uresničljiva. Pogoj bi bil skupen nastop balonarjev na tujih trgih.  

Nevarnosti 

Največja nevarnost za balonarja je požar. V Sloveniji je nekaj balonov že zgorelo zaradi napak pilotov. V takem primeru je dejavnost ogrožena, saj si poklicni balonar težko takoj kupi nov balon. Sicer pa so nesreče balonov zelo redke. Po mnenju poznavalcev so baloni najbolj varno zračno prevozno sredstvo.

Nasveti

V Sloveniji je eden od najbolj znanih balonarjev Avi Šorn. Z baloni leti že 25 let, je lastnik podjetja Baloni, ki ima v lasti več balonov in za katerega honorarno dela več pilotov. Avi Šorn se ukvarja razen s prevozi potnikov še s prodajo balonov tujih proizvajalcev in opreme, izdelovanjem balonov, šolanjem pilotov in servisiranjem opreme. Kot sam pravi, tako široke dejavnosti nima nihče drug v Sloveniji in tudi v tujini so taki balonarji bolj redki, saj se večinoma specializirajo samo za eno dejavnost.

Avi Šorn zatrjuje, da je na trgu dovolj prostora za nove poklicne balonarje. Za redno opravljanje dejavnosti so najbolj zanimive lokacije v Prekmurju, Ljubljanski kotlini in na Dolenjskem. Drugod je teren manj primeren, ali pa pogosto pihajo nevarni vetrovi. Vsem, ki razmišljajo o letenju z baloni, Avi daje naslednje tri nasvete:

- Treba se je veliko izobraževati, predvsem brati strokovno literaturo. Samo pilotiranje balona fizično ni zahtevno opravilo, veliko bolj pomembno je znanje.
- Pilot mora biti zelo discipliniran. V tem poslu ni možnosti za improviziranje. Vsi postopki so natančno predpisani in pilot se jih mora držati. Kogar raznaša od ustvarjalnosti in želje po drznem preizkušanju novega, naj pozabi na balone.
- Balonarstvo je resno delo. Za en sam polet je treba delati štiri ure, v kar je vključeno pilotiranje, priprava balona in prevoz. Običajna dva poleta na dan zahtevata osem ur dela z balonom. Vsa preostala papirologija se dela v »prostem« času. Balonar se v najvišji sezoni ukvarja samo z letenjem, za druge hobije nima časa.

 
Informacije na spletu

Domače strani:

www.balon-avi.com
www.baloni.net
www.baloni.com

Tuje strani:

www.kubicekballoons.cz
www.ultramagic.com
www.aerostar.com
www.lindstrand.co.uk
www.schroeder-fireballoons.de
www.specialshapes.nu

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *