Barka je na prvem mestu

Avtor: Matej Štakul | Objava: 10.08.2003

V dveh letih, odkar je na čelu Elana Marine Damir Popovič, se je prodaja jadrnic pri njih strmo povečala. Vabilo, da ocenite, ali je lahko vstop v čarter management celo investicija?



Elan je ena najbolj prepoznavnih slovenskih blagovnih znamk, tako na domačih tleh kot tudi v tujini. Plovila z oznako Elan so med bolj iskanimi na navtičnem trgu, kjer je konkurenca neizprosna. Zato ne čudi, da se tudi v dneh po 11. septembru, ki jih je zaznamovala splošna recesija, prodajajo za med. Strm vzpon prodaje plovil Elan sovpada s prihodom 42-letnega poslovneža Damirja Popoviča na mesto prvega moža navtičnega oddelka Elan Marine. Velik ljubitelj morja se je vrsto let kalil v slovenjgraškem Preventu in po prihodu v Begunje našel kar veliko podobnosti med avtomobilsko in navtično industrijo. O pravilnosti njegovih dosedanjih odločitev največ govorijo številke.

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom!
 
Ko ste pred dvema letoma prišli v podjetje, so letno prodali 125 jadrnic, v prvem letu vašega vodenja ste jih prodali dvakrat toliko. Čemu pripisujete to veliko razliko? Še zlasti ker je bil tedaj trend rasti v Evropi približno štirikrat manjši.

Naj vam dam natančne podatke: v letu 2000 smo naredili in prodali 79 jadrnic, v letu 2001 128, lani 254, letos pa 300. V svetu je letna rast v povprečju 20-odstotna, mi pa rastemo bistveno hitreje. So se pa rastoči trendi letos v svetu ustavili, večina proizvajalcev pa se bojuje, da bi dosegla lansko raven. Nekateri celo odpuščajo ljudi. Odgovor na vprašanje, zakaj je bila sicer v naši industriji v povprečju visoka rast, je sila enostaven – ljudje imajo vse več denarja za stvari, ki pomenijo luksuz. Iz dneva v dan nekam hitimo, zato si jih vse več želi oddiha tudi tako, da so v stiku z morjem. Po zloglasnem 11. septembru tudi v navtični industriji niso vsi več tako optimistični, svoje je prispevala tudi iraška vojna. Ljudje so prestrašeni in tedaj praviloma ne vlagajo, temveč denar raje hranijo. Drug razlog za krizo, ki je morda še globlji kot vojne in terorizem, je splošna recesija. Mi smo jo prepoznali, zato smo še intenzivneje začeli delati na razvoju in novih izdelkih. Zmagovalci po recesiji so praviloma tisti, ki so pripravljeni trgu ponuditi nekaj dobrega tudi tedaj, ko ljudje ne nakupujejo. Ko se bo trg odprl, bodo namreč ljudje znova pripravljeni kupovati boljše in naprednejše izdelke. Elan zato v obdobju recesije izrazito vlaga, tako na področju jadrnic kot motornih čolnov.  

Kot ste že omenili, večino zaslužka vlagate v razvoj. Imate novo dvorano za plovila v Begunjah in tovarno za motorna plovila v Obrovcu.  
 
V Begunjah smo v preteklih dveh letih v proizvodnjo vložili šest milijonov evrov. Letos se pripravljamo na vsebinsko naložbo z novimi tehnologijami, od vakuumske laminacije do robotskega nanosa. V Obrovcu smo lani vložili 1,3 milijona evrov, letos naj bi še 2,5 milijona evrov, skupaj z razvojem blizu treh milijonov. 
 
Tovarna v Obrovcu je blizu vaši prvi čarterski bazi v Zadru. Kako pomemben del dejavnosti podjetja je pravzaprav čarter?  
 
V čarterju smo videli veliko dopolnil našim poslom. Vodi ga ločeno podjetje, ki mora poslovati dobičkonosno. Zmotne so domneve, da Elan plovila, ki jih ne more prodati, nameni čarterju. Tako je neumno sploh razmišljati. Elan Yachting je kupec naših plovil kot vsak drug. Prav tako mora napovedati, kdaj in koliko plovil si želi. Dopolnjevanja je veliko – tako na področju promocije kot pri spremljanju kakovosti naših plovil. In to tudi uporabljamo, ta del za nas postaja čedalje pomembnejši. Za letos imamo napovedani dve premieri jadrnic, elan power 35 in elan 37, januarja prihodnje leto bomo predstavili tudi jadrnico s 43 čevlji.  
 
»Trinštiridesetka« bo prva jadrnica nove linije. Še vedno bomo hitri, sicer ne tako kot doslej, bo pa jadrnica zelo varna, odporna proti zvijanju v zahtevnem morju in podobno. In tudi nekaj cenejša. Če primerjamo z avtomobili: to, kar izdelujemo zdaj, je v rangu BMW-ja, nova jadrnica pa bo bolj podobna golfu. 

Na londonski borzi ste predstavili koncept čarterskega managementa. Smo Slovenci dojemljivi za tovrstno obliko nakupa oziroma najema plovila?
 

Čarterski management pomeni, da tretjino jadrnice vplačate, druge stroške nakupa pokrivate prek lizinga, mi pa vašo jadrnico oddajamo v najem in iz teh prihodkov si krijete del stroškov za lizinške obroke in druge stroške. Vi pa imate pravico uporabe barke približno šest tednov na leto. Tako lahko razmeroma poceni pridete do barke, na kateri imate lahko tudi poceni oddih. 

Na Hrvaškem imamo trenutno dve čarterski bazi, tri v Grčiji in še eno v Turčiji. V naslednji sezoni prihajamo v Italijo, promocijska baza bo verjetno tudi v Sloveniji. 

Skorajda 30-letne izkušnje so verjetno ena večjih prednosti podjetja. To ste znali v zadnjih letih združiti še s proslavljenim Britancem Robom Humphreysom, ki je postal glavni arhitekt vaših jadrnic. Zakaj ste pomoč iskali v tujini in ne doma – na primer pri bratih Jakopin?
 
Znanja je v Sloveniji sicer precej. Toda Elan se je že pred osmimi leti odločil, da bo imidž na področju jadrnic gradil s Humphreysom, ki je eden vodilnih konstruktorjev v svetu. Odločitev je bila dobra, kar kaže tudi prodaja. Imeli smo šest ponudb, odločili pa smo se za tisto, ki je najbolj ustrezala našim željam. In pri tem ni bilo pomembno, ali gre za slovensko ali tuje znanje. Nikoli nismo bili zaprti za sodelovanje. Seaway je bil eden izmed šestih ponudnikov, toda drugi so se nam zdeli boljši.  

Letos boste svoje plovila predstavili na kar 25 sejmih po vsem svetu. Kateri bo letos za vaš najpomembnejši?

Glede prestiža je düsseldorfski številka ena. Vzporedno z njim po pomembnosti je tudi salon v Genovi. Italijanski trg je za nas najpomembnejši, tja bomo letos poslali vsaj 50 plovil. Pomembni sejmi so še v Southamptonu, Parizu, Londonu. Letos bomo prisotni še na štirih manjših sejmih na Švedskem, ki so odlično organizirani. Tam je naša prodaja zelo dobra. Gremo na vsak sejem - resno in profesionalno. Na sejme ne gremo zgolj zato, da smo tam, temveč z namenom, da bomo našli kupca.  
 
Trenutno tržite sedem jadrnic, od elanke 31, ki je cenovno precej dostopna, pa do razkošne elan 45. Se na teh sejmih pojavi kak petičen kupcev z vprašanjem, kdaj poste trgu predstavili 60 in več čevljev dolgo jadrnico?
 
V Elanu sem dobri dve leti in večkrat sem doživel, da so potencialni kupci spraševali po jadrnici, ki bi merila vsaj 50 čevljev. Elan si je začrtal petletno razvojno strategijo. In želimo priti tudi v ta tržni segment. Kdaj nam bo to uspelo, še ni dorečeno. So pa naši projekti v prihodnjih petih letih določeni. Gre za dve jadrnici in en motorni čoln. Razvoj elana 37 gre proti koncu, elan 43 je na začetku te poti, razmišljamo pa že o novih projektih. Pri nas gre nekako takole: ko se en projekt konča, se drugi začne.  
 
Elan Marine postaja tudi po številu zaposlenih (več kot 300) vse večje podjetje, seveda v slovenskih okvirih. Verjetno pa takšnega podjetja ne bi mogli voditi brez osebne ljubezni do morja?
 
Večkrat me vprašajo, ali imam rajši motorne čolne ali jadrnice. Vrsto let sem jadral, nato pa prešel na motorne čolne zgolj zaradi pomanjkanja časa. Uživam na morju, to je ljubezen. Morje je neskončna resnica, ki se dogaja pod tabo. Nikjer ni ne začetka ne konca. Naša strategija je zato, da je barka na prvem mestu. Želimo narediti »pošteno« plovilo.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *