BHS: Izvoz po načelu »master franšize«

Avtor: Nives Pahor | Objava: 17.08.2004



V slovenskih krajih lahko že nekaj let vidimo hitre avtomobilske servise, ki poslujejo pod imenom BHS. Servisi BHS so franšizni, kar pomeni, da imajo skupne standarde dela, enotne cenike in enako zunanjo podobo. Franšizo BHS je razvilo podjetje Bartog iz Trebnjega, ki uvaža in prodaja nadomestne avtomobilske dele. Gre za enega najbolj uspešnih primerov domače franšize, saj jo je Bartog po uspehu doma prenesel tudi v druge države. O izkušnjah z izvozom franšize smo se pogovarjali z Igorjem Marinškom, odgovornim za razvoj franšizne mreže BHS.  

Zakaj in kdaj ste začeli razmišljati o izvozu franšize? 

Dejstvo je, da smo v treh letih v Sloveniji razširili servisno prodajno mrežo na 56 enot in da bo mogoča le kakovostna, ne pa tudi količinska rast. Danes je BHS dosegljiv vsakemu kupcu z izjemo nekaj vrzeli, s katerimi se še ukvarjamo.  

Na katere trge se ozirate? 

Sosednje. Predvsem države naše prejšnje skupne države so še vedno naše naravno tržišče zaradi tradicionalno dobrih stikov, ki jih vsa ta leta gojimo. Pa tudi zaradi prometa, ki ga s temi državami že ustvarjamo, saj naš izvozni oddelek ustvari 30 odstotkov celotnega prometa našega podjetja. Trgi na Hrvaškem, v Bosni in Hercegovini, Srbiji in Črni gori so sorazmerno večji in mikajo vsakega dobrega poznavalca razmer. V naši panogi je relativno malo povezav in menimo, da smo trenutno edini, ki pletejo sodelovanje take vrste.  

Kakšne so prednosti za nastop na tujem trgu s franšizo?
 

Prednosti je precej. Franšiza je primernejša od postavljanja lastnih enot, saj ne ogroža lokalnih akterjev, temveč jih pridobiva k sodelovanju in krepi njihovo pozicijo na lokalnem tržišču. Blago, ki se tako distribuira v regiji, postaja cenovno ugodnejše in bolj prepoznavno na vseh teh trgih. Seveda nastajajo omejitve. Sami še vedno držimo v svojih rokah distribucijo in torej blago potuje iz ali vsaj prek Slovenije, kar predstavlja določen strošek, ki predstavlja omejitev.  

Katero formulo izvoza franšize v tujino pri vas uporabljate in zakaj?  

V naši panogi je težko sodelovati direktno z izvajalci servisnih storitev, če ti niso v isti državi ali v Evropski Uniji. Vzrok leži predvsem v tem, da nimajo ustrezne infrastrukture za tovrstno naročanje, pogosto pa tudi ne kapitala in znanja za vodenje »kapitalsko intenzivnejših« poslov. Lep primer so pooblaščeni avtomobilski prodajalci, kjer se vse pogosteje kaže, da so distributerji avtomobilov v želji po maksimiranju prodaje spremenili dobre mehanike v slabe poslovneže. Tako imamo danes v Sloveniji dobre avtohiše, ki ne znajo več popravljati avtomobilov, in dobre mehanike, ki delajo izgubo s prodajo vozil.  

Mi v izvozu vsekakor ne želimo narediti te napake, zato delamo po načelu master franšize. Imetnik master franšize mora iskati servise na njegovem lokalnem terenu in mi mu pomagamo k doseganju standardov. To prinaša že prej omenjeno partnerstvo in občutek samostojnosti podjetnika, ki se odloči, da postane »master franšizij«.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *