|
|
||
Bo elektro avtomobile poganjal slovenski izum?Ekipa v slovenskem podjetju Elaphe je razvila elektromotor, ki je nameščen v kolesih vozila, ter bo s pomočjo zmogljivega baterijskega akumulatorja nadomestil klasični avtomobilski motor. Na trgu lahko taka vozila pričakujemo v petih do desetih letih.
V več kot stoletnem razvoju avtomobilov na električni pogon kot glavni alternativi pojemajočim naravnim zalogam in za ozračje škodljivim pogonskim gorivom na naftne derivate se zaenkrat še uveljavljajo hibridni ali akumulatorski sistemi s »klasičnimi« elektromotorji, ki v vozilih praviloma zasedajo mesto poznanih motorjev z notranjim izgorevanjem.
Korak naprej pri razvoju pogonske arhitekture električnega vozila je pomik elektromotorja proti kolesu, tja kjer pravzaprav potrebujemo mehansko energijo. »Ker imaš elektromotor v kolesu, se izogneš vsem oblikam klasičnih mehanskih prenosov. Tako vozilo pravzaprav v do sedaj znanem konceptu sploh ne potrebuje motorja, kot ga poznamo sedaj - pogon je skoncentriran v kolesu samem, ne potrebuješ menjalnika, diferenciala oziroma mehanskih prenosov. Glavni problem razvoja pri taki napredni obliki avtomobilskega elektromotorja je, da mora biti majhen, lahek, mora imeti večji navor oziroma veliko moč pri nizkih obratih, velik izkoristek, prilagojen pa mora biti še vsem ostalim komponentam v notranjosti in bližini platišča,« pojasnjuje Gorazd Lampič, direktor in soustanovitelj Elaphe.
Motor velikosti kolesa
»Pri razvoju kolesnih elektromotorjev moramo biti pozorni na vrsto novih neznank, zato mora razvojna ekipa vključevati različne strokovnjake. Misliti moramo kompleksno, tako na fiziko, elektrotehniko, mehaniko, materiale ter s temi vedami povezane podrobnosti. Mehanske obremenitve so ogromne, elektromotor v kolesu je izpostavljen močnim vibracijam in vplivom okolja. Pri razvoju je velik poudarek na optimizaciji mehanske konstrukcije, elektromotor moramo umestiti v prostor, kjer so že zavore, ležaji, vzmetenja in sistemi za zavijanje. Vgraditi ga je treba okoli teh elementov, biti morajo seveda kolikor se da lahki in odporni na visoke in hitre toplotne obremenitve. V tako majhnem prostoru je zelo pomembno, da natančno in pravilno predvidiš skrčenja in raztezanja materialov pri toplotnih obremenitvah. Pri tako kompleksnih potrebah razvoja sodeluje okoli dvajset strokovnjakov različnih področij,« pripoveduje sogovornik o nastajanju še ene alternative pogona za vozila.
Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo. |
|