Danica Zorin Mijošek

Avtor: Primož Kaučič | Objava: 10.10.1999

Podjetje Danice Zorin Mijošek Kozmetika Afrodita se lahko na področju kozmetike kosa z vsemi domačimi proizvajalci kozmetičnih izdelkov. Pod blagovno znamko Kozmetika Afrodita, staro že 30 let, nastajajo novi in novi izdelki, ki sledijo najsodobnejšim svetovnim trendom.



Danica Zorin Mijošek je podjetnica, od katere se lahko tudi najuspejšenjši podjetniki veliko naučijo. V svojem poslu vztraja skoraj 30 let in prav toliko časa uspešno uveljavlja svojo blagovno znamko Kozmetika Afrodita (koliko takratnih obrtnikov je sploh razmišljajo o svoji blagovni znamki?). Zaposluje 80 delavcev in več kot polovico prometa ustvari z izvozom. Vsako leto da na trg 20 in več novih izdelkov. Danica Zorin Mijošek je v 30 letih zgradila, lahko rečem, dve podjetji. Njen čas v podjetništvu se loči na obdobje pred osamosvojitvijo Slovenije in po tem.  

Svoj prvi kozmetični salon je odprla pred 29 leti v Rogaški Slatini. Njene stranke so prihajale večinoma z Zahoda in, kot pravi, so bile zelo zahtevne. Za tiste čase celo preveč, saj na našem trgu ni bilo dobrih kozmetičnih preparatov.  

“Počasi sem začela razmišljati o proizvodnji svojih izdelkov. Zbrala sem literaturo, doma uredila mali laboratorij in začela razvijati manj zahtevne preparate. Poskusni zajčki so bili družinski člani,” pravi Danica Zorin Mijošek.  

Ker so se za njene izdelke zanimale tudi druge kozmetičarke, je začela proizvodnja dobivati vse večji obseg. Proizvodni program je razširila na celotno paleto izdelkov za nego obraza, telesa in las. Pred osamosvojitvijo Slovenije je kar 90 odstotkov proizvodnje prodala v Srbijo. Leta 1991 je torej čez noč ostala skorajda brez prodaje. Med zaposlene se je razširil nemir, a rekla jim je, naj ne odhajajo, ker bo našla rešitev. V enem letu je bilo podjetje Kozmetika Afrodita spet tako, če ne še bolj uspešno kot prej.  

“Danes je v podjetju 72 redno zaposlenih, izdelujemo več sto izdelkov, na ceniku imamo preko 700 izvedb, in vsak dan jih odpeljemo našim kupcem s petimi tovornjaki. V Sloveniji prodamo 40 odstotkov proizvodnje, drugo izvozimo v Hrvaško, Bosno in Hercegovino, Makedonijo, Madžarsko, Avstrijo, Italijo in Nemčijo. Promet je lani znašal 567 milijonov tolarjev. Fizični obseg proizvodnje vsako leto povečamo za 8 do 10 odstotkov,” našteva rezultate podjetja Danica Zorin Mijošek. 

Med izvoznimi trgi torej ni več Srbije. Podjetnica pravi, da je ta zanje velika rezerva. Pred nekaj leti so tja bolj poskusno prodali nekaj izdelkov in odziv trga je bil presenetljivo dober.  

Od ideje do izdelka  

V malokateri dejavnosti je razvoj novih izdelkov tako hiter kot v proizvodnji kozmetičnih preparatov. V Afroditi bodo na primer letos dali na trg kar 20 novih izdelkov. Od kod ideje za novosti? Direktorica pravi, da so ideje plod spremljanja razvoja svetovnih proizvajalcev kozmetičnih izdelkov in proizvajalcev surovin, da so zelo merodajne tržne informacije, da se veliko idej porodi na kongresih in strokovnih seminarjih ali simpozijih, nekaj zamisli pa dobijo tudi v stikih s kozmetičarji in njihovimi strankami v kozmetičnih salonih.  

V praksi je razvojni proces videti tako: na osnovi ideje najprej v razvojnem laboratoriju sestavijo formulo novega preparata, preverijo obstoječe surovine oziroma pri dobaviteljih poiščejo tiste surovine, ki jih zahteva formula. Pred pripravo testnih vzorcev surovine natančno analizirajo. Fizikalne in kemijske lastnosti vzorcev najprej preverijo v laboratoriju. Sledi testiranje v zunanjih ustanovah s posebnim poudarkom na mikrobioloških in dermatoloških analizah. Vzporedno pa vzorce testira prav za te namene oblikovana testna skupina potrošnikov. Hkrati teče njihovo strokovno preverjanje v kozmetičnih ali frizerskih salonih. V tem času že tudi oblikujejo embalažo za novi izdelek. V povprečju mine od začetka razvoja do končnega izdelka pol leta. Hkrati z razvojem novih izdelkov teče tudi posodabljanje obstoječih. Potrebno je zamenjati surovine, izboljšati karakteristike krem, spremeniti embalažo… “Razvojnega dela nikoli ne zmanjka. Včasih sem rekla: 'Zdaj pa dve leti ne bomo delali nič več novega.' Ampak to ne gre. Še preden sem stavek do konca izgovorila sem videla nekaj, kar bi morali spremeniti, potem dodajo svoje ideje še razvojniki, pa kupci in tako spet delamo nekaj novega,” pravi Danica Zorin Mijošek. 

Potrebno je zamenjati surovine, izboljšati značilnosti krem, spremeniti embalažo… “Razvojnega dela nikoli ne zmanjka. Včasih sem rekla: 'Zdaj pa dve leti ne bomo delali nič več novega.' Ampak to ne gre. Še preden sem stavek do konca izgovorila, sem videla nekaj, kar bi morali spremeniti, potem dodajo svoje ideje še razvojniki, pa kupci in tako spet delamo nekaj novega,” pravi Danica Zorin Mijošek. 

Brez oglaševanja ni prodaje 

V Sloveniji se s proizvodnjo kozmetičnih izdelkov ukvarja približno osem podjetij; Kozmetika Afrodita je med tistimi, ki so zrasli v zasebnem sektorju, največje. Po besedah direktorice se na področju kozmetike lahko kosajo z vsemi domačimi proizvajalci. Proizvajalcev sicer ni veliko, če pa upoštevamo še številne uvoznike, vlada na trgu izredno močna konkurenca. Kako v tem boju opozoriti kupce na svoj izdelek? V Kozmetiki Afroditi zelo veliko dajo na izobraževanje kupcev, zlasti lastnikov kozmetičnih salonov. Njihovi razvojniki vsako leto vodijo več seminarjev v Sloveniji in v drugih državah.  

Posebno poglavje je prodaja v tujino. Izvažajo izključno prek zastopnikov, ker po osamosvojitvi Slovenije niso imeli dovolj denarja, da bi lahko v tujini odpirali lastna podjetja in tja poslali svoje ljudi. Prodajo so zato raje zaupali tistim, s katerimi so delali že v prejšnji državi. Toda Danica Zorin Mijošek trdi, da ni dovolj blago samo prodati zastopniku, temveč da morajo izdelki priti tudi na prodajne police in do končnega kupca. To je zelo težavno in zahteva veliko denarja za promocijo. Zastopnikov pri prodaji ne puščajo samih, ampak jim pomagajo pri nastopih na sejmih, zanje izdelujejo prospekte, oglase in drugo marketinško gradivo. 

Za proizvajalce kozmetičnih izdelkov je značilno to, da za oglaševanje namenjajo največ denarja. “Poglejte samo, koliko tuji proizvajalci oglašujejo pri nas, ki imamo zelo majhen trg. Koliko denarja bi potem potrebovali šele mi, če bi želeli povečati prodajo v Nemčiji,” pravi Danica Zorin Mijošek. Sami vlagajo v promocijo v Sloveniji vsaj 15 odstotkov letnega prometa, ki ga dosežejo na domačem trgu. Kot pravi, je treba potrošnika opozoriti na blagovno znamko. Zaradi velikega števila medijev je treba oglase nenehno ponavljati, sicer ostanejo neopaženi. “Denarja za oglaševanje ni nikoli dovolj. Pogosto za nov izdelek že vnaprej vemo, da kupcev z njim ne bomo mogli dovolj dobro seznaniti. Lahko bi sicer tvegali in izrabili zaupanje medijev s tem, da bi šli v široko promocijo in nato z dobičkom pokrili stroške. Toda tega ne delamo. Gre za nekakšno umetnost balansiranja med tistim, kar imamo, in tistim, kar bi potrebovali. Na drugi strani mi veliko pomeni, da nikoli nismo imeli izgube, da nimamo dolgov in da smo ves čas likvidni.”  

Ali je 30 let dovolj dolgo obdobje, da podjetnik lahko reče, da je dosegel svoj vrh? Danica Zorin Mijošek pravi, da ne. “Smo šele na prvih stopničkah. V Sloveniji smo morda dosegli tretjo stopničko, v tujini pa nas čaka še veliko dela. Tudi doma nismo zadovoljni s tržnim deležem. Ta ni majhen, pri šamponih na primer znaša 8 odstotkov, a želimo ga še povečati.”  

V zadnjem času so napori ljudi v Kozmetiki Afrodita usmerjeni v razvoj preparatov, ki bi se lahko uvrščali v še kakovostnejši in višji cenovni razred. Znanja in volje imajo dovolj. Kot pravijo je ključno vprašanje, ali bodo imeli dovolj sredstev, s pomočjo katerih bi uspeli prepričati potrošnike, da je kozmetični izdelek slovenskega proizvajalca velikokrat vreden večjega zaupanja kot izdelki tujih blagovnih znamk.  

Moja formula uspeha 

Danica Zorin Mijošek: “Brez dobrih sodelavcev gotovo ne bi bilo uspeha. Sam v tolikšnem obsegu ne moreš delati. Delavci so zelo privrženi podjetju, kar potrjuje dejstvo, da iz podjetja ne odhajajo. Najstarejši so tu že 25 let. Vedno bolj razmišljam, da bi podjetje preoblikovala v delniško družbo in zaposlenim ponudila nakup delnic. Tako bi bila pripadnost zaposlenih, ki so za lastniški delež zelo zainteresirani, še večja. Ne nazadnje je to v tujini čisto običajen proces.  

Poleg sodelavcev pa mislim, da sta mi do uspeha najbolj pomagali prirojena volja in trma, da vztrajam pri svojem delu. Po horoskopu sem lev, a imam vse značilnosti bika.” 

Izkaznica  

Podjetje: Kozmetika Afrodita
Kraj: Rogaška Slatina
Dejavnost: Proizvodnja izdelkov za nego obraza, telesa in las; kozmetični salon
Zaposleni: 72
Promet: 567 milijonov tolarjev (v letu 1998)
Trgi: Slovenija (40%), Hrvaška, Bosna in Hercegovina, Makedonija, Madžarska, Italija, Nemčija, Avstrija 

ADUTI 
·        Največje podjetje v dejavnosti, ki je zraslo v zasebnem sektorju
·        Lastna blagovna znamka Afrodita, uveljavljena tudi v tujini
·        60 odstotkov prometa ustvarijo z izvozom
·        Intenziven razvoj, letos bodo dali na trg 20 novih izdelkov  


Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *