Deset let Podjetnika

Avtor: Vitja Matjašič | Objava: 10.06.2003

Za revijo Podjetnik je podjetništvo iskanje novega znanja, ki ga boste praktično in strateško uporabili pri vodenju vaših poslov.



Pred desetimi leti smo v prvi številki Podjetnika zapisali: »Če v podjetju ne moreš uresničiti ideje, poišči priložnosti zunaj podjetja. Ustanovi svoje podjetje in dokaži, da je tvoja ideja vredna življenja. Če si prepričan, da bi morali imeti boljše predpise na tem in tem področju, si izberi stranko in se bori za svoje prepričanje.

Če ne najdeš sorodne stranke, lahko stranko ustanoviš tudi sam.« Stranke nismo registrirali, pač pa smo zbrali majhno ekipo, ki vsak mesec naredi Podjetnika. Politike se nismo šli, niti nismo pihali v taka ali drugačna strankarska jadra. Predvsem smo verjeli in še verjamemo, da je treba besedo Podjetnik napolniti s pozitivnimi pomeni. V preteklih desetih letih smo mnogokrat zastavljali vprašanje: Kaj je podjetništvo? In vedno znova smo dobili drugačen odgovor.

Podjetništvo je iskanje poslovnega uspeha

Vsak od nas se sprašuje: »Kako bom uspel? Bo ta posel prinesel dobiček? Kje bodo moje priložnosti čez pet let?« »Da ti uspe moraš imeti veliko idej, verjeti vanje, vztrajati, dokler jih ne uresničiš. Imeti projekt je veliko pomembneje kot imeti denar!« je razmišljal leta 1992 založniški kolega Rok Kvaternik.

Trg je neusmiljen. Trg ne nagradi najboljšega, najpametnejšega, ampak preprosto tistega, ki se je v pravem trenutku znašel na pravem mestu, s pravo idejo. In to je krutost podjetništva. Treba je verjeti, da bo na koncu tvoja vizija zmagala. Japec Jakopin, ki z bratom Jernejem vodi podjetje za konstruiranje bark, ugotavlja, da »tisti, ki nima vizije, ne more uspeti.«

Podjetništvo je zanašanje na samega sebe

Leta 1993 so tuji strokovnjaki menili, da se v Sloveniji nihče od vodilnih politikov ne zaveda, kakšno vlogo bi moral odigrati, ko je treba ljudem dati občutek smisla, občutek smeri, da se nihče ne ukvarja z zbiranjem energije. Skupaj s tujimi svetovalci smo se tudi mi spraševali: »Ali kateri od slovenskih politikov daje vtis, da v kaj veruje? Ali kateri od slovenskih politikov daje vtis, da vidi, kaj bi vsi skupaj lahko naredili? Vam je že kateri od vodilnih slovenskih politikov poskušal vdihniti del svojega navdušenja - za karkoli?«

Čeprav smo te stavke objavili pred devetimi leti, so še vedno sveži. Kolikokrat smo primerjali Slovenijo in Finsko, Irsko, Singapur, kjer so politiki zbrali toliko altruizma, da so si kot prvi cilj zastavili hiter razvoj lastne države, ne lastnih interesov.

Če si kdo zaželi tolažbe: niti onkraj naših meja ni nič bolje. Bud Walker, ameriški podjetnik, ki je kandidiral v kongres, pravi: »Poklicnim politikom in pravnikom se sploh ne sanja, kaj pomeni ustvariti podjetje, se znojiti, najeti posojilo in prispevati svoj denar, ko je treba pokriti stroške za plače.«

Ampak podjetniki moramo hiteti. Zato je sociolog Andrej Rus na neki okrogli mizi dodal: »Nehajte državo jemati preveč resno in čakati nanjo, začnite delati mimo nje.«

Podjetništvo je napor, ki se nikoli ne konča

Vsa podjetja, mala, srednja in velika, so minljiva, vendar nekatera podjetja doživijo visoko starost, druga pa ugasnejo v mladih letih. Poslovni uspehi, ki ste jih dosegli, so lovorike, na katerih ne kaže počivati. V registru izbrisanih podjetij je vse polno nekoč bogatih podjetij. Noben trg ni večen, zato tudi ni večnih tržnih niš in deležev. Prilagajajte se sproti, vsak dan.

Jani Goltes, ki se udejstvuje v niši snežnih desk, v kateri se je razvil v zgodnjih časih te panoge, preden so vanjo prihrumela velika podjetja, razlaga, kako je svojo blagovno znamko razvil z »milijonom napak, s poskušanjem in učenjem na napakah.«


Podjetništvo je sodelovanje z ljudmi v lastnem in drugih podjetjih.

Podjetništvo je posebno stanje duha. Nemir. Življenje v negotovosti. Spraševanje, bo uspelo? Saj je nemogoče, da bi se postavil ob bok velikemu podjetju, ki ima četo zaposlenih. Ali na tujih trgih multinacinalki. Kje imam ljudi za to? Kdo mi lahko pomaga v podjetju? Kdo je lahko moj ključni poslovni partner? Komu smem zaupati in komu ne smem zaupati? Da, ljudje ... Takole pravi Janez Štrukelj iz Intel servisa v Novem mestu: »Delo z ljudmi, motiviranje in vodenje mi leži. Mislim, da je to eden ključnih dejavnikov uspehov v vsakem, manjšem ali večjem podjetju.« Si upate z drugimi iti celo v partnerstvo, solastništvo? Milan Čelan si upa: »Mi smo že na začetku ugotovili, kdo so ključni kadri za razvoj podjetja in jim ponudili največji delež v podjetju.«


Podjetništvo je kruta igra, v kateri naivnost izginja skupaj s kapitalom

Nekje v spominu verjetno še imate zgodbo o politiku, ki je svetoval kmetu, kako naj zdravi vola. Kmet je poslušal politikove zdravilne nasvete, vol pa je poginil. Politikov komentar: »Škoda, pa še toliko dobrih idej za zdravljenje sem imel.« Morala zgodbe je preprosta: Naivnemu pogine vol in izgine kapital. Za vsako zgodbo o uspehu se skriva mnogo zgodb o neuspehu. Tudi to je realnost podjetnikov. Spomnimo se mnogih načrtov, ki so obležali neuresničeni. O marsikaterih ste lahko brali tudi na naših straneh. Prenekateri, ki jim s svojimi načrti ni uspelo prvič ali drugič, so poskušali v tretje, in še večkrat. Nekateri so priplezali na zeleno vejo, drugi pa so morali priznati poraz. Vendar, kot pravi Paul Reynolds, eden najuglednejših raziskovalcev podjetništva na svetu, »ključno je, da propada podjetja ne razumete kot osebni poraz«.

Podjetništvo je pozitivno delovanje, ki ima ugled v družbi

Se podjetnik pri nas počuti zaželenega? Nekoč je na podelitvi priznanja Podjetnik leta Aljoša Domijan iz Gambita izjavil, da je tisti večer v dvorani doživel največjo koncentracijo podjetništva in najmanjšo koncentracijo politike. Letos smo na tej prireditvi sprejeli sedem veleposlanikov tujih držav ter eno ministrico iz slovenske vlade, politiki pa niso imeli časa.

Pravijo, da je Amerika je družba, v kateri podjetnik pomeni biti NEKAJ. Podjetnik je nacionalni heroj. Otroci imajo že od malih nog za vzor nešteto zgodb o uspehu. Sporočilo je jasno: postani podjetnik! Koliko se pri nas podjetnik počuti zaželenega? Politik bi na to vprašanje verjetno odmahnil z roko in rekel: »Vsak ima možnost, da odpre podjetje, ali ni to dovolj?« Darja Osvald iz Štajerskega tehnološkega parka je z raziskavo ugotovila, da velika večina mladih Slovencev ne razmišlja o lastnem podjetništvu, ampak čaka, da se bodo nekje zaposlili.

Podjetništvo pomeni ustvariti nekaj iz nič

Kdo sploh smo podjetniki? In zakaj smo podjetniki? Odgovor ni enostaven, ker ima podjetništvo veliko dimenzij. Bill Gates, najbogatejši na tej zemlji, je podjetnik. Prav tako pa je podjetnik tudi nekdo, ki po domovih popravlja pralne stroje. Podjetnik je tudi tisti, ki dela vijake in jih poskuša prodati v milijonskih serijah. Podjetniki so tudi tisti, ki si leta in leta prizadevajo prodati en sam izdelek in pričakujejo, da bodo od provizije za en sam posel srečno živeli še vrsto let. Ampak kaj hočejo ti različni podjetniki? Jim gre predvsem za denar? Ali pa je denar le merilo, s katerim ugotovimo, da je tisto, kar počnemo, pravilno. Podjetniki večinoma niso podjetniki zaradi denarja in bogastva, ugotavljajo raziskave. Oprah Winfrey, kraljica pogovornih showov, ki je zaslužila že dovolj, pravi takole: »S televizijo se ukvarjam za zabavo, a tudi zato, da ljudem pomagam bolje živeti.« Kaj je torej podjetništvo? Uspeh, velik uspeh, a na človeški način.

Podjetništvo je nenehno iskanje znanja

Na svoji podjetniški poti skušajo podjetniki najprej poiskati priložnosti, ki zahtevajo malo ali nič kapitala, nekaj znanja in čim manj tveganja. Vsaka naslednja stopnja v razvoju podjetnika zahteva več kapitala, znanja, inovativnosti in tveganja. Bolj ko napredujete, bolj postaja jasno, da je vaša edina in najpomembnejša konkurenčna prednost znanje. Govorjenje o znanju ni več prazno besedičenje, ampak je neposredno povezano z vprašanji, ki si jih zastavljamo, ko razmišljamo o preživetju in uspehu na trgu.

Za revijo Podjetnik je podjetništvo iskanje novega znanja, ki ga boste praktično in strateško uporabili pri vodenju vaših poslov. Za nas je podjetništvo neprestano spremljanje, predstavljanje in komentiranje sprememb, saj spremembe odpirajo podjetniške priložnosti.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *