Podjetnik logo
 

Dr. Miodrag Knežević

Avtor: Primož Kaučič | Objava: 10.04.2002

Z biotehnološkim podjetjem Educell je vzpostavil povsem novo tržno nišo v svetu: tkivno inženirstvo. Marketinški izzivi so zato zanje prav tako veliki kot znanstveni.



V ljubljanskem tehnološkem parku je nastalo nekaj visokotehnoloških podjetij, ki se uveljavljajo v svetovnem merilu. Letos smo imeli med kandidati za Podjetnika leta skupino podjetnikov iz podjetja Balder, še prej smo predstavili podjetje Bia separations. Še večja uspešnica pa lahko postane biotehnološko podjetje Educell.

Za ustanovitev milijon dolarjev

Dr. Miodrag Knežević je Educell ustanovil pred petimi leti, po letu in pol priprav. Sprva je v sodelovanju z Zavodom za transfuzijo krvi želel serijsko izdelovati klone za ugotavljanje krvnih skupin. Pripravil je poslovni načrt, ko pa je pozneje analiziral možnosti za uspeh, je ugotovil, da so zamudili za kakšnih pet let. Tehnologija je bila namreč že tako dodelana, da svetovni tehnološki preboj ni bil več mogoč. »Lahko bi sicer naredili simpatično in uspešno podjetje, a to je bilo zame premalo,« razlaga dr. Knežević. Ni želel delati nečesa, kar so delali že drugi, želel je delati najboljše in to v svetovnem merilu. Novi izziv je videl v prenosu iste tehnologije na povsem novo področje, pravzaprav na dve področji: prvo je bil tkivni inženiring, drugo pa celična terapija raka.

Ustanovitev podjetja je že na začetku podprl sklad tveganega kapitala Horizonte. Posel se jim je zdel tako obetaven, da so postali celo večinski lastniki podjetja, kar je za takšne sklade dokaj neobičajno.

Prenos proizvodnje v Avstrijo

Educell je v naslednjih letih naredil pravi tehnološki preboj v biotehnologiji, tako kot je bilo zamišljeno že na začetku. Podjetje je bilo eno od prvih štirih na svetu, ki so utirala pot sodobni metodi kultivacije celic za obnavljanje tkiv in organov v človeškem telesu. Z njihovimi celicami so začeli obnavljati kožo, nato hrustanec, na vrsto prihajajo kosti, mišice in jetra. Educell je postal vodilni ponudnik storitev v regiji. Toda ambicije so bile daleč večje. Dr. Miodrag Knežević je tehnološki uspeh želel nadgraditi s tržnim. »Naša tehnologija je vodilna v svetu, boljše ni. Vendar tudi to ni dovolj, če želiš postati globalni ponudnik storitev. Najboljši tehnologiji mora slediti dovolj velika proizvodnja, sicer je vse zaman in ostaneš ''lokalec''. To se je nekaterim tujim podjetjem že zgodilo.«

Povečati proizvodnjo lahko pomeni zaposliti nove ljudi in kupiti nekaj dodatne opreme, lahko pa veliko več. Za dr. Kneževića je pomenilo prelomnico, na kateri se je odločal nadaljnji strateški razvoj podjetja. Kje postaviti proizvodnjo, ali povabiti v projekt nove vlagatelje, jim odstopiti delež v podjetju ? Skratka, čas za temeljit razmislek.

Odločitev je bila primerna ugledu podjetja, torej nenavadna in inovativna. Odločili so se za selitev proizvodnje v Avstrijo. V Sloveniji so sklenili obdržati raziskave, razvoj, finance in blagovno znamko, medtem ko so v Avstriji postavili nekaj tisoč kvadratnih metrov velike laboratorije, namenjene izključno proizvodnji. Uradno jih bodo javnosti predstavili septembra. Zakaj Avstrija? »Od tam laže prodiramo na evropski trg, drugi razlog pa je podpora, ki smo je deležni. Na vsak vložen evro, dobimo še tri evre v obliki ugodnih dolgoročnih posojil in subvencij,« odgovarja ljubljanski podjetnik.

V Educellu so se pred selitvijo v tujino pogajali z več skladi tveganega kapitala, a so dobili toliko drugih ugodnih ponudb, da se za sklade niso odločili. »Avstrijske banke so se nam dobesedno ponujale. Drugače kot slovenske banke jih ni motilo, da smo imeli izgubo. Tam bi jih motilo, če bi imeli dobiček, saj bi to pomenilo, da ne vlagamo dovolj v razvoj in da bomo imeli izgubo v prihodnosti,« razlaga dr. Knežević.

Novi laboratoriji za kultivacijo humanih celic za celično terapijo bodo po zagotovilih dr. Kneževića najmodernejši v Evropi, verjetno pa tudi na svetu. S svojimi izdelki bodo pokrivali Evropo, Južno Ameriko, Rusijo in Daljni vzhod. Število zaposlenih se bo s sedanjih 6 povečalo na preko 100. Proizvodnjo bodo lahko povečali za tridesetkrat in samo v Evropi dvignili tržni delež na 20 do 30 odstotkov. »Potencial je sicer veliko večji, a je proizvodnja še vedno zelo draga. Gre za ročno in dobro plačano delo, ki ga za zdaj ni mogoče avtomatizirati. Naši tehniki vzamejo vsak vzorec v roke 340- krat, zanj skrbijo kot za svoje otroke.«

Trg je bilo treba šele narediti

Finančni potencial je velikanski in postavlja se vprašanje, zakaj priložnosti ne izkoristijo velika podjetja. Dr. Knežević odgovarja, da gre za izrazito tržno nišo. To je priložnost, ki jo vidijo in izkoristijo podjetniki. Pot seveda ni lahka, z znanstvenega vidika je morda celo lažja kot z marketinškega. »Tkivno inženirstvo je bilo ob ustanovitvi Educella čista eksotika. Trg tega izdelka ni poznal, zato tudi povpraševanja ni bilo. O tem niti na fakultetah niso učili.« Klasično oglaševanje je bilo v takih okoliščinah povsem nesmiselno. Po besedah podjetnika je bil marketinški izziv zelo zanimiv in pokazati je bilo treba veliko inovativnosti. Educell je trg odpiral z izobraževanjem strokovnjakov. Med drugim so v Sloveniji organizirali dva mednarodna seminarja, ki so se ju udeležili najpomembnejši svetovni strokovnjaki. »V našem primeru je ključna oseba zdravnik. Zdravniku moramo zagotavljati ne samo odličen izdelek, ampak tudi strokovno rast. Ponuditi mu moramo celotno storitev, se pravi seznaniti ga z metodo, mu dati občutek varnosti in zagotoviti, da je tehnologija stalno strokovno zelo dobro podprta.«

Lani novo podjetje Transcell

Hiter razvoj dejavnosti v Educellu je presenetil celo ustanovitelje. Računali so, da bo uspel en projekt, na koncu sta oba. Lani so zato celično terapijo raka in tumorjev prenesli v novoustanovljeno podjetje Transcell. Zaplet pri ustanavljanju podjetja je pokazal vso bedo naše zakonodaje. Po veljavni zakonodaji namreč sklad tveganega kapitala ne sme ustanavljati novih podjetij, če nimajo vsa njegova podjetja poravnanih obveznosti do države. To v praksi pomeni, da skladi tveganega kapitala pri nas sploh ne morejo delovati. Zakonsko oviro so obšli tako, da je dr. Knežević ustanovil podjetje s posojilom sklada Horizonte, ta pa bo pozneje posojilo preoblikoval v lastniški delež.

Transcell v primerjevi z Educellom nima proizvodnje in je tudi ne bo imel. Poslanstvo podjetja je razvoj tehnologije celične terapije raka in tumorjev do te mere, da bodo lahko čez nekaj let prodali patent ali licenco.

Biotehnologija je dolgoročen posel

V biotehnologiji so mogoči izjemni zaslužki, zato velja za eno najhitreje razvijajočih se dejavnosti na svetu. Manj pa je znano, da je treba na dobiček dolgo čakati. »V naših podjetjih se pravi dobički začnejo šele po 10 letih. Osebno računam na dobiček šele s prodajo podjetja oziroma kotacijo delnic na borzi,« pravi dr. Knežević. Z denarjem od prodaje podjetja želi ustanoviti novo podjetje in uresničiti nove ideje. Ali to pomeni, da pri novih podjemih ne bo več potreboval tveganega kapitala? »O, seveda ga bom. Pomembna prednost drznega kapitala (ta izraz se mu zdi primernejši kot tvegani kapital) je, da ti stoji ob strani kot partner. Ko pride z denarjem, dobiš tudi vse njegovo znanje in zveze. Če bi sam delal Educell, ne bi naredil nič.«

Dr. Miodrag Knežević dela in razmišlja vedno dolgoročno. Hiter zaslužek se mu ne zdi korekten, ker ponavadi pomeni, da je moral nekdo izgubiti, zato, da je drugi dobil. »Sam želim, da vsi dobijo. Držim se pravila, da je za vsak uspeh ''čez noč'' treba 15 let garati.«

Moja formula uspeha

»Moraš se povezovati in misliti na interese drugih. Ne smeš sam graditi vsega od temeljev naprej, temveč se moraš povezovati s tistimi, ki želijo in znajo delati. Zame je zelo pomembno graditi skupino. Vedno iščem ljudi z nekonvencionalnim načinom razmišljanja. Če delaš po receptih drugih ljudi, si že zamudil.«

Moja največja napaka

»Na začetku sem bil premalo drzen. Vsaj leto in pol prej bi morali postaviti laboratorije za proizvodnjo, tako da bi danes že pokrili trg. Zdaj bomo morali v osvajanje trgov vložiti veliko več truda. Na začetku smo bili preveč ''ziheraški''. Lahko pa se bo še pokazalo, da smo ravnali prav. Doslej namreč drugih večjih napak nismo naredili.«

Izkaznica

Podjetje: Educell, Transcell, Educell Avstrija
Kraj: Ljubljana, Avstrija
Dejavnost: tkivno inženirstvo, razvoj celične terapije raka in tumorjev
Promet: 97 milijonov tolarjev v letu 2001
Zaposleni: Educell 6, Educel Avstrija 22, Transcell 2

Aduti

- Eno od redkih podjetij v svoji tržni niši; pred leti so odpirali svetovni trg.
- Vrhunska tehnologija na najvišji svetovni ravni, lastni patenti in tehnološke rešitve.
- Delovanje v eni najbolj perspektivnih dejavnosti - v biotehnologiji.
- Selitev proizvodnje v Avstrijo; ves razvoj, znanje, blagovna znamka in finance ostanejo v Sloveniji.
- Odlične mednarodne zveze in strokovna podpora vodstvu podjetja, ki jo zagotavlja sklad tveganega kapitala Horizonte.

Rast prihodkov (v mio SIT)

1998- 12,1
1999- 16,8
2000- 37,2
2001- 97,4

Rast števila zaposlenih

1998- 3
1999- 3
2000- 3
2001- 6

KOMENTARJI

Če želite svoje mnenje o tem članku deliti z drugimi bralci vas vabimo, da svoje mnenje vpišete spodaj. Komentarjev ne cenzuriramo, samo v skrajnih primerih, ko gre za spodbujanje nestrpnosti, navajanje h kriminalnim dejanjem ipd. Za mnenja ne odgovarjamo.

 

 

Ime
Naslov *
Vsebina *

Prosimo seštejte triintridest in sedem * 
Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *