|
|
||
E-trgovina po meri kupcaNa pohodu je internetna prodaja, ki doseže individualni stik s posameznim kupcem in mu ponudi njemu prirejen izdelek.Tudi na področju internetne trgovine postaja vedno večja gneča in zato je za uspeh na internetu treba dati vedno »več«. Ena od ključnih sestavin uspeha v prihodnje bo verjetno osredotočenje na niše in tehnološki razvoj, ki je eden glavnih pospeševalcev elektronske trgovine. Na teh konceptih temelji tudi trgovina, ki ponuja »hi-touch« izdelke prek interneta. Gre za navidezno protisloven pojem. »Hi-touch« pomeni »taktilen«, torej najbolj oseben - in hkrati naj bi nekaj takega ponudili na daljavo prek interneta. Kako se to naredi, kakšen je potrošniku posebej prirejen proces nakupa v tem primeru? »Hi-touch« izdelki Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.
Hi-touch izdelek bi lahko bilo denimo oblačilo. Potrošnik se stežka odloči za nakup oblačila neposredno prek interneta, saj vnaprej ne mora vedeti ali mu bo pristajalo. Na prvi pogled se zdi, da je pomerjanje oblačil v prodajalni še vedno edina možnost. Vendar pa so nekatera podjetja že razvila storitve, s katerimi je mogoče to opraviti kar s pomočjo računalnika, povezanega z internetom. Tehnologija United States Air Force, po kateri so včasih merili pilote za čim natančnejšo izdelavo njihove letalske opreme, je ena prvih tehnologij, uporabljena tudi v komercialne namene. Potrošnika izmerijo z laserjem, zato mu lahko ob vsakokratnem naročilu prek interneta izdelajo po meri krojeno oblačilo.
Vseeno so na področju napredne prodaje oblačil prek spleta uspešnejša podjetja Target Corp., Lands' End in JC Penny. V primerjavi s prej omenjenim konceptom nastopajo ta podjetja na trgu z zmernimi cenami. Podjetjem namreč uspeva hkrati tržiti izdelke po meri in jih po drugi strani množično izdelovati. Kupci prek njihovih spletnih strani vnesejo podatke, kot so mere telesa, želeni slog oblačila in barvo. Naročnikove podatke prenesejo v računalnik proizvajalca, ki na podlagi prejetih informacij izdela oblačilo po meri. Edino preglavico, pravijo, jim trenutno povzročajo moški kupci. Ti precenijo ali podcenijo svoje telesne mere. Ženske so baje presenetljivo realne. V primerjavi z internetom je ženskam prijaznejši klasičen nakup ličil, zlasti če iščejo novo kozmetiko. V prodajalnah so navsezadnje na voljo testerji, s katerimi lahko preverijo dejanski odtenek ličila. Na spletni strani facelabs.com pa je mogoče prek interneta celo preveriti, kako se odtenek ličila prilega konkretnemu ženskemu obrazu. Uporabnica storitve poprej po elektronski pošti podjetju pošlje svojo elektronsko fotografijo. Na spletnem mestu nato izberejo šminko in programu določijo razpoložljive spremenljivke. Program jim na koncu samodejno namesti izbrano ličilo na elektronsko fotografijo. Podjetje Eyematic podobno omogoča s spletno kamero. Učinek ličila je tako viden iz več zornih kotov. Po mnenju japonskega podjetja NTT Communications Corp. bi lahko prek spleta preizkušali celo blag vonj parfumov. Trenutno na domači trg uvajajo zgolj neke vrste aromaterapijo. Uporabniki bodo v svoje računalnike priključili napravo, ki bo vsebovala kristalno kroglo s tulcem. Po vpisu znamenja horoskopa in glede na trenutni datum, bo krogla začela oddajati tisti trenutek najprimernejše razpoloženjske vonjave. O uporabnosti tega izuma in njegovem prodajnem potencialu lahko imate svoje mnenje. Vizija o tem, da bi naprava lahko oddajala približke vonjev parfumov različnih proizvajalcev, pa je gotovo skladna s trendom v elektronski trgovini, ki ga obravnavamo v tem prispevku. Poosebljena e-prodaja je prihodnost Trgovina prek interneta postaja zares osebna. Pri tem ne gre zgolj za trud trgovcev, da bi s primerno programsko rešitvijo nadomestili potrebo kupca po neposrednem stiku z izdelkom. Vse pomembnejše postaja tudi ustvarjanje takih izdelkov, ki si jih kupec po meri prek spleta prikroji kar sam. Moške nogavice so denimo oblačilo, pa niso hi-touch izdelek, saj si jih pred nakupom ponavadi ne pomerjamo. Če pa nam spletni prodajalec omogoči, da naročimo takšne, na katerih bo zapisano naše ime, prek spleta pa nam celo omogoči tudi izbiro barve in oblike napisa, pa že govorimo o prirejenemu tipu poosebljene prodaje prek interneta. Si predstavljate da podjetju prek spleta posredujete sliko svojega otroka, ta pa vam izdela igračo prav takšnega videza kot vaš otročiček? Poleg popolnoma poosebljene igrače lahko na spletni strani podjetja MyTwinn izdelate tudi lutko, ki ni izdelana po predlogi dejanske osebe, pač pa jo sami oblikujete, kolikor vam to omogoči njihov program. Lutki po želji izberete barvo las, oči, kožo in se poigrate s potezami obraza. Na Chipndough.com pa lahko izberete svoj piškot in pošljete fotografijo (lahko seveda tudi svojo), ki jo proizvajalec umesti na njegovo površino. Podobnih zgodb bi lahko našteli še veliko. Že zgoraj omenjeno podjetje Target Corp., ki prek spleta prodaja oblačila, kupcu omogoča tudi izbiro barve in tkanine ter dodajanje različnih žepov in gumbov. Tukaj je še NikeiD, ki na spletni strani omogoča izdelavo lastnega športnega copata. Prirediti si je mogoče slog, obliko in celo tisk svojega imena. Dodajanje imen izdelkom je sploh postalo zelo priljubljeno. »Scene7« na svoji spletni strani denimo ponuja drese moštev ameriške državne nogometne lige, na katera natisnejo želeno številko in ime. Ogled izdelanega dresa na njihovi spletni strani je neverjetno realističen - majico si lahko približate tako, da je dobro vidna tudi struktura tkanine. Isto podjetje omogoča spletno izdelavo sedežne garniture za otroke. Na spletu pa nastaja tudi vrsta še zahtevnejših storitev. Velja omeniti storitve, prek katerih si obiskovalec spletne strani, kot je na primer eMachine, s pomočjo poenostavljenega sistema CAD izdela kakršnekoli izdelke. CAD (Computer Aided Design) je programska oprema za oblikovanje tridimenzionalnih računalniških modelov. Večji del uporabnikov so sicer podjetja, ki si tako prek spleta izdelujejo prototipe, kar pomeni, da smo sicer nekoliko zašli na področje medorganizacijskega trženja. Vseeno pa je koncept zanimiv, saj je izdelava brezplačna, oblikovane izdelke pa je mogoče kupiti, tudi če gre za en sam izdelek. Predmet izdelajo z brizgalnimi stroji, stružnico ali posebnim tiskalnikom, ki tiska trirazsežne izdelke. Kupec prevzema pobudo na prodajni poti Če je nekaterim v preteklosti uspelo s prodajo blaga, ki ne zahteva pretiranih prodajnih storitev, z razvojem tehnologij prihajajo v ospredje področja, ki zahtevajo kompleksnejše storitve; take, ki potrošniku omogočajo pametnejši nakup. Kupec ni samo uboga žrtev premetenih trgovcev, kot danes večkrat slišimo. Je tudi aktiven potrošnik, ki je vse bolj informiran in ima čedalje večje zahteve in potrebe. Izkorišča priročnost, nižje cene in transparentne informacije. S svojim individualizmom je poskrbel, da množični trgi izginjajo. Podjetja morajo zato svoje poslovne modele oblikovati tako, da se čimbolj približajo posamezniku ali pa vse bolj zelo majhnim segmentom. Ker kupec postaja enkraten, kot njegov prstni odtis, se podjetja za prehod od množičnega k mikro trženju vse bolj oprijemajo naprednih tehnologij. Že če pogledamo trend, ki ga obravnavamo v tem prispevku. Omogoča ga zelo hiter razvoj programske opreme. Internet vzpostavlja razmere, ko so novi koncepti takoj pri roki in jih je mogoče takoj testirati. In navsezadnje avtomatizirana proizvodnja omogoča izdelavo prilagojenih posameznih izdelkov po veliko nižjih cenah kot v preteklosti. Sodobni procesi so avtomatizirani, serijska proizvodnja postaja vse bolj prilagodljiva. Danes je mogoče izdelati izdelke po konkurenčni ceni, ne da bi pri tem brezpogojno zasledovali cilje ekonomije obsega. Morda se uspešni novi poskusi danes zdijo še osamljeni. Številnih konceptov, ki zahtevajo velika sredstva za razvoj, uporabniki nikoli ne sprejmejo za svoje. Treba pa je upoštevati, da internet doslej še zdaleč ni izkoristil svojih potencialov. Že z vidika generacijske pokritosti. Tudi v letu 2005 še ne bo nič drugače. Kaj pa čez deset in več let, ko bomo imeli generacije, ki so odraščale z računalniki? |
|