Finance v podjetju: denar na računu je pomembnejši od dobička v bilanci

Avtor: Martina Budal | Objava: 09.09.2013

Mnoga podjetja so izkazovala dobiček, vse dokler niso šla v stečaj, ker niso več zmogla plačevati računov. Dobiček (ali izguba) je računovodska kategorija, pogosto odvisna od spretnosti oziroma kreativnosti računovodje in zahtev lastnika ali direktorja. Denarja na računu podjetja pa ni mogoče kreativno prikazovati - ali je ali pa ga ni.


Dr. Jožko Peterlin: »Prihodki so dobri, dobiček je boljši, denar je car. In danes šteje le še denar na računu.«

To je le ena od stvari, ki jih pogosto poudarja dr. Jožko Peterlin, finančni strokovnjak, vodja Inštituta za poslovne finance Smartfin in že drugič zapored najuglednejši finančnik v Sloveniji po izboru bralcev portala Tax-Fin-Lex. Tudi na podelitvi priznanja letos spomladi je zbrane ponovno opozoril, da je denarni tok kategorija, na katero so podjetja vse premalo pozorna. Pa je treba le dobro prebrati bančni izpisek, iz katerega je jasno razvidno, ali podjetje ustvarja denarni tok iz tekočega poslovanja ali ne. Le denarni tok iz tekočega poslovanja in ne iz kreditov ali odprodaje nepremičnin je tisti, ki na dolgi rok podjetju omogoča redno odplačevanje obveznosti.

 

Ko namreč ne more več redno poravnavati svojih obveznosti, v podjetju zagori rdeča luč. A je takrat že pozno. Težave se niso začele nenadoma, veliko večja verjetnost je, da so se nekaj časa nabirale in so posledica zgrešenih preteklih odločitev. Odločitve s finančnimi posledicami namreč sprejemajo vsi v podjetju. Zato je pomembno že v času, ko podjetje posluje brez težav, trezno postaviti finančne omejitve in z njimi seznaniti vse zaposlene. »Odločitve so decentralizirane, posledice pa se centralizirajo na računu podjetja,« opozarja Peterlin.

 

V krizi je podjetnik vojaški kirurg

 

Če tega ni storil prej, mora podjetnik vsaj takrat, ko je v podjetju kriza, postaviti jasne omejitve finančnega poslovanja, ki morajo biti znane vsem, in hitro ukrepati. Tako prodaji kot nabavi in marketingu mora biti jasno, kaj so prioritete in kakšen je njihov manevrski prostor. Si podjetje lahko privošči dolge plačilne roke? Si lahko privošči kupovati poceni? Ko gre za nohte, je plačilni rok pomembnejši od cene. To pomeni, da bo kupovalo dražje in na daljši plačilni rok, prodajalo pa ceneje in na krajši plačilni rok. Biti moramo kot vojaški kirurg, zagotoviti, da naš pacient preživi, četudi brez ene roke ali z grdo brazgotino. Z lepotnimi operacijami se bomo ukvarjali, ko bo za to čas, je ilustrativen Peterlin. Zdaj je treba poskrbeti, da v podjetje prihaja denar in da ohranjamo njegovo likvidnost, četudi ne ustvarjamo dobička. Na kratki rok to ni katastrofa, ampak legitimna preživetvena strategija.

 

Ko je podjetje v težavah, se mora seveda ukvarjati s terjatvami, vendar ne sme pozabiti na kupce. Če se ukvarjamo le še z neplačniki in slabimi plačniki, nam bo dobre kupce prevzela konkurenca, pravi Peterlin. Prav dobri kupci pa nam zagotavljajo likvidnost, ki jo tako krvavo potrebujemo. Pogosto podjetniki šele ob težavah z likvidnostjo ugotovijo, da posel ni končan, ko izstavijo račun, ampak ko je ta plačan. Le tako imamo na računu dejansko dovolj denarja za plačevanje svojih obveznosti.

 


Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *