|
|
||||
Fred DeLuca - (ne)naključni milijarderPodjetniška zgodba lastnika svetovnega imperija restavracij sendvičev Subway je splet zanimivih naključij in izvrstne poslovne strategije. Decembra prihaja Subway tudi v Slovenijo.Fredu DeLuci, lastniku in soustanovitelju Subwaya, je uspelo v 39 letih ustvariti svetovni imperij franšiznih restavracij sendvičev. Subway je prva veriga s hitro pripravljeno hrano, ki promovira zdravje kot temelj prodajne strategije. V ZDA in Kanadi se lahko pohvali z več poslovnimi enotami kot McDonald's. Decembra letos prihaja prva restavracija Subway tudi v Slovenijo. Kako se je začelo DeLucova podjetniška zgodba temelji na spletu zanimivih naključij. Začela se je poleti 1965 v mestecu Bridgeport v zvezni državi Connecticut v ZDA. Fred DeLuca je bil star 17 let in je ravno končal srednjo šolo. Njegove sanje so bile nadaljevanje študija na univerzi in postati zdravnik, saj se je zavedal pomembnosti izobrazbe za življenjski uspeh. Težave pa so se začele pri denarju. Starši ga niso imeli dovolj, da bi mu lahko plačali študij na univerzi, v krajevni železnini, kjer je zaslužil 1,25 dolarja na uro, pa ni videl veliko možnosti za uresničitev sanj. Zato se je posvetil iskanju poti, kako zbrati dovolj denarja za študij. Splet okoliščin mu je bil naklonjen, saj se je prav to poletje po nekaj letih srečal s starim družinskim prijateljem dr. Petrom Buckom, jedrskim fizikom, ki mu je dal idejo za restavracijo s sendviči in mu ponudil začetni prispevek - tisoč ameriških dolarjev. Freda je ponudba malce osupnila, a že v isti sapi ga je spraševal, kako taka restavracija deluje. V poslu je namreč videl rešitev finančnih težav. Zdaj so se mu zdele sanje o študiju uresničljive. Peter mu je pojasnil, kako restavracije poslujejo, in sedemnajstletni DeLuca je začel s tisoč dolarji graditi danes eno največjih verig restavracij s hitro prehrano na svetu. 28. avgusta 1965, približno mesec po njunem prvem srečanju, je odprl prvo trgovino s sendviči, imenovano Pete's Super Submarines. DeLuca je bil tudi pri poslovanju delaven, odgovoren in zanesljiv. Naslednje leto sta odprla že drugo restavracijo, po nekaj letih pa sta imela že toliko kapitala, da sta lahko odprla nove lokale na različnih lokacijah v državi Connecticut. Leta 1971 je DeLuca uresničil tudi študijske sanje in je diplomiral iz psihologije.
Dober marketing je ključ do uspeha Kmalu sta spoznala, da bosta dober marketing in videz restavracij in jedi ključna dejavnika njunega uspeha. Hkrati s širitvijo sta se zato iz marketinških razlogov odločila za spremembo imena. Da bi povečala prepoznavnost, sta skrajšala ime restavracije iz Pete's Subs v Subway in vpeljala zdaj vsem znani svetlorumeni logotip. Začetek franšizinga Najprej je bil njun cilj odprtje 32 restavracij v desetih letih (do leta 1976). Leta 1974 sta imela 16 restavracij v Connecticutu in nista imela možnosti, da bi jih odprla še 16 v naslednjih dveh letih. Tako sta se sestala z odvetnikom, da bi se pogovorili o možnostih širitve posla. Ko so premislili o vseh možnostih, so se pogovorili tudi o franšizah. Čeprav sta bila prej prepričana, da so te namenjene samo velikim podjetjem, sta spremenila mnenje. Preučila sta prednosti franšizinga in se odločila, da bosta poskusila. Leta 1974 je Subway postal uradno franšizna veriga. Zdaj sta morala le dobiti vlagatelje. Prvi franšizij je bil Fredov prijatelj Brian Dixon, ki je odprl restavracijo v mestu Wallingford v Connecticutu. Do leta 1976 sta s franšizingom dosegla zastavljeni cilj - 32 restavracij v desetih letih. Deset let po prvi franšizni restavraciji v ZDA sta odprla prvo franšizno restavracijo v tujini, na otoku Bahrain ob obali Savdske Arabije. Pred 40. obletnico pa se lahko Fred pohvali z več kot 22.000 restavracijami po vsem svetu ter z enajstimi prvimi mesti kot najboljša franšiza leta med 500 kandidati v ameriški podjetniški reviji Entrepreneur. Hkrati se lahko Fred pohvali s podatkom, da veriga Subway vsako minuto postreže 1900 sendvičev. V enem letu jih postrežejo toliko, da bi lahko šestkrat obkrožili Zemljo. Skrivnost uspeha – prisluhnite trgu Subwayevi okusi in hranilna vrednost hrane, sveže pečen gurmanski kruh in številne lokacije so veliko prispevali k njegovemu uspehu. Ciljni kupci Subwaya so stari od 18 do 49 let, jedo hitro hrano, a iščejo okusnejšo izbiro. Subway želi povečati svoj delež med potrošniki, ki živijo dejavno in želijo pravo razmerje med hranljivostjo, okusom in vrednostjo. Vsako leto se več ljudi namesto za hamburgerje odloča za bolj zdravo, manj mastno hrano z manj holesterola. Ljudje iščejo svežino in si želijo novosti. Subway skuša čim bolj ustreči svojim strankam in v menijih ponuja več kot dva milijona različnih sendvičev. Čeprav želijo imeti menije po vsem svetu enake, se zavedajo, da se morajo prilagajati verskim in kulturnim zahtevam trgov. Subway pa ni znan le med kupci izdelkov, temveč tudi med podjetniki. Zaradi poslovne formule, dostopne opreme, lahko izvedljivih poslovnih funkcij, prožnosti glede lokacije in nizkih začetnih vlagateljskih stroškov je dostopen za številne nove in stare franšizije. Več kot dve tretjini Subwayevih novih franšiznih restavracij odpirajo sedanji franšiziji. Le ena enota je v lasti podjetja, vse druge so franšizne enote. Fred DeLuca Freda DeLuca izjemen uspeh ni spremenil. Razume potrebo po nenehnem napredovanju in izboljšavah za cvetoč posel, zato vanj nenehno vlaga. V menije restavracij Subway nenehno dodaja nove izdelke. Fred DeLuca je uspešen tudi na področju denarnih pomoči in poslovnih nasvetov podjetnikom. Leta 1996 je ustanovil fundacijo MILE (Micro Investment Lending Enterprise) – nepridobitno organizacijo, katere cilj je priskrbeti ugodne mikrokredite za nove podjetnike. Bodočim podjetnikom ponuja tudi nasvete v knjigi Start Small, Finish Big, v kateri odgovarja na vprašanja o tem, kako izbrati najboljšo zamisel in kako povečati donosnost, ter o pomenu stalnega izboljševanja posla in vztrajnosti. Danes so DeLucovi cilji velikopoteznejši kot pred 39 leti. Zdaj si želi postati prvi na svetu po številu lokacij franšiznih restavracij ter po zadovoljstvu kupcev, pri čemer mu zelo pomaga franšizing. Zlata doba franšizinga DeLuca meni, da je franšizing zelo učinkovito poslovno sredstvo, če ga znate dobro in pravilno izkoristiti. Na podlagi izkušenj lahko pove, da želi z njim poslovati precej zelo sposobnih posameznikov, in prav franšizing jim pomaga, da te posameznike pritegnejo, jih obdržijo in jim ponudijo možnost, da se sami preizkusijo na trgu. DeLuca vedno znova poudarja, da so prav Subwayevi franšiziji glavni vir njihovega uspeha. Fred se namreč zaveda, da v današnjem poslovnem svetu ni mogoče voditi »imperija«, kot je Subway, brez podpore zaposlenih, zato z njimi sodeluje. Najpomembnejše je, kot pravi, da cenite sposobnosti franšizijev in njihove prispevke k razvoju podjetja. Veliko ljudi ima dobre zamisli in so predani podjetju, a jih vodje ne znajo usmerjati ali jih ne cenijo. Tako lahko franšizorji izgubijo velike potenciale. Fred vidi v franšizingu veliko priložnost za prihodnost zlasti tistih podjetij, ki so sposobna razviti mednarodne blagovne znamke. Prepričan je, da je zdaj zlata doba franšizinga, ki jo velja izkoristiti. Veliko je priložnosti v različnih panogah, le izkoristiti jih je treba. Leto začetka: 1965
Prva franšiza: 1974 Vstopna licenca: 12.500 dolarjev Naložba: od 70.000 do 200.000 dolarjev Trajanje pogodbe: 20 let z možnostjo podaljšanja Stroški za uporabo licence: 8 odstotkov od prodaje Info: www.subway.com |
|