|
|
||||||||
Glasba za dvojni dobičekSlovenski violinist Miha Pogačnik je svojo glasbeno delavnico priredil v Tipru, podjetju podjetnika leta 1999. Pogačnikove delavnice dajejo mnogim po svetu navdih za podjetniško ustvarjalnost.Ustvarjalnost je med ključnimi dobrinami sedanjosti. Vsi, ki poslujejo, jo potrebujejo, in vselej je koristna - pri iskanju izvirnih priložnosti in trgov, ustvarjanju novih izdelkov, ob uspehih in težavah. Potrebujejo jo veliki in mali. Slovenski violinist Miha Pogačnik je pred dvajsetimi leti zaslutil, da bo lahko umetnost v izjemno tekmovalni in prelomni sedanjosti odigrala ključno vlogo pri iskanju novih poti. V svetu se je uveljavil kot osebnost, ki z glasbo in predvsem razlaganjem njene moči in zgradbe pomaga ljudem razviti ustvarjalnost. Njegov »izdelek« je dogodek, v katerem razčlenjuje skladbo z besedo, sliko oziroma diagrami in seveda glasbo. Miha Pogačnik pri svojem delu dokazuje, da je glasba kot življenje – polna vzponov in padcev, zmag in pričakovanj, veselja in žalosti, širjenja in krčenja. Delavnica z Mihom Pogačnikom Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom. Miha Pogačnik najprej na violini (»Ah, ta violina pa res lepo zveni, imel sem Guarnerijevo, pa sem jo prodal, ker ni bila dobra.«) zaigra »d« in povabi občinstvo, da se z njim uglasi. Z uglaševanjem je zadovoljen. Očitno so v občinstvu pretežno Slovenci, ti pa so dobri. Uglaševanje je kot simbolni začetek delavnice - gre za to, da vsi udeleženci razmišljamo o istem. Nato odigra nekaj taktov in sprašuje poslušalce o njihovih občutkih. Ali ta del skladbe izraža optimizem ali pesimizem? Je »moško« napadalen ali »žensko« mehak in poln? Ko se poslušalci strinjajo glede Bachovega namena pri teh taktih, to ponazori na papirju. Črne, modre, zelene in rdeče črte se vzpenjajo, padajo, vrtijo, ponazarjajo lahkotnost, dramatičnost, kaos, nabiranje energije, preboj, usihanje ... In potem zaigra naslednjih nekaj taktov. Kako Bach gradi svojo skladbo? Nato potek skladbe primerja z življenjem podjetja - ali podjetje ustreza vzponu v Bachovi skladbi ali pa je na stopnji neurejenosti in išče pravi odgovor? Tako je potekala dopoldanska delavnica, na kateri je bil Miha edini glasbenik. Za popoldne je pripravil razširjeno izvedbo - razčlenjeval in izvajal je Beethovnov violinski koncert v D-duru. Spremljal ga je 40-članski orkester RTV Slovenija. Poslušalci so sedeli med glasbeniki, kar je tudi njegova zamisel, saj so tako bolj vključeni v glasbeno dogajanje. Pogačnik je najprej podrobno razložil začetek koncerta, potem pa kot solist z orkestrom zaporedoma igral posamezne sekvence, ki jih je nato razčlenjeval – graditev teme, iskanje, variacije, pričakovanje in drugo. Potem ko je narisal začetek koncerta v večbarvnem diagramu, je povabil orkester, da je odigral še nekaj sekvenc v različnih delih koncerta, sam pa je razložil, kako se teme vračajo, spreminjajo in krepijo. Ko je narisal ves koncert kot trikotnik – potovanje nazaj v izhodišče – so glasbeniki začeli znova. Tokrat smo poslušali koncert brez prekinitev in razlage.
Tako se je sredi septembra Miha Pogačnik v prostorih podjetja v Grosupljem vključil v Tiprovo fiesto, letno srečanje vseh sodelavcev podjetja Tipro. In zakaj ga je direktor podjetja (sicer Podjetnikov podjetnik leta 1999) Milan Čelan povabil, naj tako »spodbudi« njegov kolektiv in partnerje iz Evrope in drugih delov sveta? Njegov odgovor ustreza modrosti iz začetka tega članka: »Želim okrepiti zmogljivost podjetja, saj menim, da je ne izkoriščamo povsem - ta zmogljivost pa so seveda ljudje.« Milan Čelan torej pričakuje, da bo moč Pogačnikove delavnice delovala daljnosežno in da bo eden od elementov, ki bodo dvignili delovanje podjetja na novo raven in (to je želja) podvojila dobičke, kajti podjetje Tipro, ki je med vodilnimi svetovnimi podjetji v izdelavi programirljivih računalniških tipkovnic, potrebuje za financiranje tehnološkega razvoja veliko denarja. To vprašanje zastavimo še Mihu Pogačniku - kako učinkujejo njegovi nastopi? »Ali niste slišali dopoldne, ko je belgijski partner Tipra vzkliknil, da tega dogodka ne bo nikoli pozabil? Tako to deluje. Odmeva v duši. Moj nastop spodbuja navdih. Na stenah pisarn imajo ljudje moje risbe, ponazoritve in ob njih razmišljajo. Dogodek jih navdihuje še leta. Ljudje razmišljajo o postopkih, kako se stvari razvijajo, kje se je treba potruditi, kako se prilagoditi.« Pravi, da je tema povezovanja gospodarstva in umetnosti zdaj izjemno priljubljena, saj vključuje povezovanje leve in desne polovice človeških možganov, moškega in ženskega načela, razumskega in čustvenega. Pravi tudi, da trenutno najmanj 30 ali 40 ljudi piše doktorske disertacije o povezovanju gospodarstva in umetnosti. KDO JE MIHA POGAČNIK
Miha Pogačnik je violinist, prejel je priznanje kulturni ambasador Slovenije, sebe pa imenuje za »podjetnika v kulturi«. Leta 1981 je ustanovil IDRIART, Institut za razvoj medkulturnih povezav v umetnosti. Z njim je sprožil vrsto interdisciplinarnih dogodkov, na katerih udeleženci raziskujejo najrazličnejše izzive današnjega časa. Še zlasti se je uveljavil kot ustvarjalec dogodkov, na katerih gospodarstveniki v glasbi iščejo navdih za reševanje razvojnih izzivov v svojih podjetjih in organizacijah. Pripravlja delavnice za ugledna svetovna podjetja (Saatchi & Saatchi, Shell, Deutsche Telekom in drugi) in sodeluje z uglednimi gospodarstveniki in glasbeniki. Do zdaj je pripravil že več kot 150 pomembnih dogodkov po vsem svetu in še precej več manjših delavnic. Najpogosteje živi v Nemčiji in Mehiki. Njegova slovenska »postojanka« je grad Borl, kjer poleti prireja večdnevne delavnice. Želi si, da bi več odličnih slovenskih podjetij vlagalo v grad, da bi ga lahko obnovil in bi tam nastala stalna šola za navdihovanje gospodarstvenikov z glasbo. Ironično je, pravi, da imajo takšno središče že Danci in da je nastal predvsem zaradi udeležencev dogodkov na gradu Borl. Delavnice v Sloveniji Prihodnje leto bo v organizacije Poslovne šole Bled sodeloval pri petih dogodkih, ko bodo svetovno znani teoretiki menedžmenta s sodelovanjem Miha Pogačnika vodili delavnice v hotelu Union v Ljubljani, on pa bo zvečer igral, skupaj s povabljenimi glasbeniki. »56 skladb za 56. rojstni dan,« kot pravi sam. Dogodki se bodo zvrstili od januarja do septembra 2005. Naslovi doslej določenih tematskih delavnic so: - »Emocionalna inteligenca, implementacija strategije in polifonično razmišljanje za razrešitev konfliktov« (ob Bachovih skladbah), - »Vloga ženskega načela v poslih in vodenju« (Mozart in Schubert kot inspiracija, - »Kako do najvišje ustvarjalnost pri fragmentaciji življenja« (Schuman in Brahms kot inspiracija Evropska identiteta Največji izziv v tem trenutku je zanj iskanje oziroma ustvarjanje evropske identitete. Evropa je večkulturna in nima enotne identitete, ki pa bi jo lahko oblikovala prav umetnost. V tem vidi odlično priložnost za sodelovanje Slovencev. Naslovi na internetu: www.idriart.org www.mihavision.com www.borl.org |
|