Hidravlika Bržan

Avtor: Irena Novak | Objava: 09.10.1994

Od vzdrževanja do proizvodnje z lastno blagovno znamko.



So podjetniki, ki imajo ideje in nič kapitala - se pravi, da morajo nekoga, ki ima denar, ogreti za svoje načrte, če jih hočejo izpeljati. Obstaja pa tudi drugačen način graditve podjetja, ki je sicer dolgotrajnejši, pa tudi bolj zanesljiv - postopno ustvarjanje lastnega kapitala in širjenje dejavnosti v takem obsegu, kot ga dopuščajo lastna sredstva. Pred sabo je tudi treba imeti jasno zastavljen cilj, ki se včasih izoblikuje že na samem začetku, bolj pogosto pa šele potem, ko posameznik do potankosti spozna svojo dejavnost in njene zakonitosti. Hidravlika Bržan se je razvijala po tem drugem scenariju, nastala je iz vzdrževalne dejavnosti in se razvila v proizvodnjo z lastno blagovno znamko, ki se prodaja v Evropi, Kanadi, Združenih državah Amerike.

Gradbeni stroji in vzdrževanje

Slavko Bržan je šel na svoje pred petnajstimi leti, ko mu je bilo v prejšnji službi "vsega dosti". Nenavadno: čeprav je dolga leta delal v živilski stroki, se je doma lotil nečesa povsem drugačnega: vzdrževanja in popravil strojev, ki imajo vgrajene tudi cevi pod visokim pritiskom, najprej grad-bene mehanizacije. Potrebo po takem vzdrževanju je odkril spoto-ma, ko je na vsakodnevni poti v službo ob cesti vedno znova videval pokvarjene gradbene stroje. "Prvih pet let niti nismo razmišljali o kakem posebnem razvoju, dela je bilo dovolj, po-trebe nismo čutili, pa tudi časi so bili takrat drugačni," pravi Slavko Bržan. "Čez nekaj let pa se je pojavila konkurenca in takrat smo videli, da za uspešno prihodnost ni druge možnosti kot razvoj." Pred sedmimi leti so se lotili gradnje nove delavnice, nakupovanja sodobnejše opreme in strojev. Glede lokacije nove delavnice so bili nekaj časa v dvomih. Razmišljali so o obrtni coni v Kopru ali Izoli in se na koncu odločili za domače, od centra nekoliko odmaknjene Babiče. "Narava naše dejavnosti je taka, da nas stranke brez težav poiščejo tudi tukaj, pogosto pa moramo tako ali tako mi hoditi k njim. Če bi imeli trgovino, bi bilo seveda drugače," meni Slavko Bržan. "Ker pa je še vedno naša dejavnost tudi vzdrževanje, je zelo priročno, ker imamo delavnico blizu doma in lahko tudi popoldne ali ob koncu tedna stranki hitro in brez velikih naporov pomagamo, če na primer potrebuje kakšen sklop, ki ga izdelujemo."

Domača proizvodnja in razvoj

Novogradnjo na primerni lokaciji pa je narekovala tudi proizvodnja in vedno bolj resno stremljenje h kakovosti. "Noben resen kupec, predvsem ne tujec, ne bo sklenil z vami posla, če doma nimate stvari urejenih, če ga nimate kam pripeljati." Slavko Bržan pravi, da se je pri nas končno začelo spreminjati mnenje v prid proizvajalcem. "Na letošnjem celjskem sejmu je bilo to zelo opazno. Sogovorniki - potencialni poslovni partnerji se povsem drugače pogovarjajo z vami, ko slišijo, da imate doma proizvodn-jo, kot pa če samo nekaj preprodajate. Ljudje so naveličani "mobitel" podjetnikov. Kot proizvajalec lahko tudi dosegam od 20 do 30 odstotkov višje cene, kot preprodajalci. Tujci so me že pred leti spraševali, kdaj bomo v naši državi začeli delati. V tujini vsa majhna podjetja tudi kaj proizvajajo, kdor pa se ukvarja s trgovino, mora obračati ogromne količine denarja, če hoče biti uspešen."

V Hidravliki Bržan se s proizvodnjo nikakor ne šalijo, saj imajo na zalogi več kot 4.000 različnih sestavnih delov, ki jih izdelujejo sami. To seveda ne pomeni, da imajo takšno neverjetno število izdelkov na sporedu vsak dan, temveč takrat, ko delajo kaj novega, za prvo vgradnjo, vedno vseh potrebnih sklopov nare-dijo nekaj več in jih imajo potem nekaj časa na zalogi, če je treba kje kaj popraviti ali hitro ustreči kupcu z enakimi želja-mi.

Družinsko podjetje - trdnost in odgovornost

Bržanovi imajo pravo družinsko podjetje, saj so poleg našega sogovornika v podjetju zaposleni tudi žena, hčerka, zet in njegov brat. Z odločanjem in razporejanjem dolžnosti v podjetju, pravi Slavko Bržan, nimajo problemov. Sam je odgovoren za organizacijo dela, po potrebi pa dela tudi v delavnici. Zet Valter Kocjančič vodi proizvodnjo in jo ima v mezincu, žena in hčerka pa vodita pisarniške posle. "Vsi vedo, kaj je treba delati, včasih celo sam, ko pridem na delo, vprašam, kaj je danes najbolj nujno treba postoriti," pravi.

Tudi znanje imajo doma. Spotoma so se morali dodatno izobraževati, ko so se lotevali novih izdelkov in novih tehnolo-gij. Ko so kupili prvo CNC (računalniško vodeno) stružnico, so na primer najeli učitelja in se skupaj z njim za štiri dni zaprli v delavnico, da so se naučili delati s to novo tehnološko pridobit-vijo. "Če bi nam stalno tako pomagali od zunaj, bi bilo zelo drago in predvsem manj praktično," je prepričan naš sogovornik.

Do konca letošnjega leta načrtujejo nakup še treh novih računalniško vodenih stružnic, s čimer naj bi v proizvodnem delu podjetja dosegli takšno raven razvoja, kot so si jo želeli. Pravijo, da tedaj, ko bodo tako opremljeni in bodo vse stroje upravljali iz enega računalniškega centra, praktično ne bo več tako zahtevne stranke, da ji ne bi mogli ustreči. "Lahko se bomo kosali s komerkoli v Evropi in v hišo pripeljali zahtevnejše stranke, ki nam prej mogoče niso zaupale." Investicija za ta nakup bo znašala blizu 600.000 DEM, vendar Slavko Bržan pravi, da so se dokončno odločili, da starih strojev ne bodo več vozili v hišo. "To je vlaganje v nekaj, kar bo prineslo sadove šele jutri, pojutrišnjem."

Dolgoročno dobre rezultate po njihovih izkušnjah prinaša le vrhunska kakovost, primerna cena (malenkost nižja od evropskih cen) in oblikovanje lastne blagovne znamke. Na vseh Bržanovih izdelkih je namreč odtisnjen njihov zaščitni znak in datum proiz-vodnje. "Na ta način smo prišli do številnih tujih kupcev, ki so naše stvari kupili iz druge roke, potem pa, ko so bili z izdelki zadovoljni, so se obrnili na naš naslov in tako sedaj izvažamo neposredno. Tudi do izvoza hidravličnih cevi, ki morajo vzdržati visok pritisk, v Kanado in Teksas so prišli na ta način. Na ta dva trga izvozijo kar 80 odstotkov teh izdelkov (25.000 letno).

Načrti in obeti

"Naš prvi cilj trenutno je, da si ustvarimo dobro ime ter dosežemo tako kakovost, da bo izdelek z znakom Hidravlike Bržan tako rekoč stoodstotno zanesljiv," pravi Slavko Bržan. Hlastanje po velikem prometu za vsako ceno in hitrem dobičku po njegovih izkušnjah dolgoročno ni dobro. Razvoj mora biti kontinuiran, potem se pokažejo tudi rezultati.

Trenutno so vsi njihovi napori usmerjeni v proizvodnjo in pridobivanje strank za izvoz in prvo vgradnjo v domači industri-ji, še naprej pa bodo obdržali tudi vzdrževanje za svoje stranke. "Prihodnje leto naj bi dosegli želeno stopnjo razvoja in kako-vosti, potem se bomo odločali tudi o nadaljnji rasti in zaposlo-vanju," pravi Slavko Bržan. O tem, da je podjetje že sedaj v strmi rasti, pa govori podatek, da so lanski letni promet letos dosegli v slabega pol leta.

Naslednje leto tudi nameravajo zaprositi za pridobitev certifikata ISO 9001. "To je nujno, če bomo po letu 1995 še hoteli izvažati v Evropo. Domači trg je tako majhen, da se je treba ozirati ven. Poleg certifikata, ki mogoče pomaga pri nave-zovanju stikov, je še bolj pomemben sistem kontrole v domači hiši. Ta omogoča, da točno vemo, kaj in kje je šlo narobe, če pride do reklamacije. V Sloveniji je sicer vgrajenih že več kot 3 milijone naših cevi, pa do sedaj še nismo postavili kakega večjega "spomenika", kot pri nas pravimo napakam. Lahko pa ena sama velika napaka, ki je ne odkrijemo pravočasno, odžene več pomembnih kupcev."

Pripravljajo tudi nov katalog izdelkov, kar ravno tako ni majhna investicija, ugledno italijansko podjetje pa se jim je ponudilo, da bi zanje prevzelo ekskluzivno prodajo in nabavo. Trenutno so še v fazi pogovorov. Sicer pa so njihove napovedi za naslednje leto optimistične. "Na vidiku imamo nekaj dobrih strank, ki si jih še želimo pritegniti. Zavrniti smo morali svetovno znano tovarno traktorjev, ki je hotela vse hidravlike nabavljati pri nas; njihove zahteve so bile namreč količinsko prevelike."

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *