Hitra dostava pošiljk

Avtor: Primož Kaučič | Objava: 10.06.2003

Kaj vse je treba vedeti, če razmišljate, da bi začeli s hitro dostavo pošiljk.



Pred več kot tridesetimi leti so trije mladi Američani želeli poslati neko pošiljko v eksotičen kraj. Ugotovili so, da stvar ni tako preprosta, še posebej, ker so to želeli opraviti v čim krajšem času. Med iskanjem rešitve so prišli do spoznanja, da je najbolje, če pošiljko pošljejo z letalom, sami pa uredijo vse carinske obveznosti, še preden letalo pristane.

Na podlagi te izkušnje so Adrian Dalsey, Larry Hillblom in Robert Lynn leta 1969 ustanovili podjetje za ekspresni letalski prevoz pošiljk. Poimenovali so ga po kraticah svojih priimkov - DHL. Danes je DHL svetovno znana multinacionalka, ki posluje v 227 državah, ima 200 letal, v več kot 20 tisoč mestih pa zaposluje preko 40 tisoč ljudi. Po lastnih podatkih obvladuje 40 odstotkov svetovnega trga ekspresnih letalskih pošiljk. Rojstvo DHL-a pa nikakor ne velja za začetek tako imenovane hitre dostave pošiljk. Pomemben je zgolj zato, ker pokaže, kako lahko iz preproste zamisli nastane v 30 letih velika multinacionalka.

Sicer pa je že veliko prej, leta 1907, začel z delom United Parcel Service (UPS). Do leta 1975 je ta družba delovala le v Ameriki in se šele pozneje pojavila v Evropi in drugod po svetu. Danes v UPS-u zatrjujejo, da so največja družba za hitro dostavo pošiljk nasvetu, kar dokazujejo z naslednjimi podatki: letno dostavijo preko 3 milijarde pošiljk, v lasti imajo 528 letal in 130 tisoč vozil, zaposlujejo pa 340 tisoč ljudi. Njihovi konkurenti pravijo, da so te številke predvsem posledica velikega tržnega deleža, ki ga ima UPS v Ameriki, medtem ko naj bi imel pri prevozu mednarodnih letalskih pošiljk le 15-odstotni svetovni delež.

Že iz povedanega je razvidno, kakšen posel se skriva za dostavo hitrih pošiljk. Ogromen! Nekateri napovedujejo, da bo do leta 2000 presegel 80 milijard dolarjev. Samo pri letalski dostavi naj bi obseg prometa rasel do leta 2002 po več kot 10-odstotni letni stopnji.

Multinacionalke tudi v Sloveniji

Večina največjih multinacionalk za hiter letalski prevoz pošiljk je že nekaj let prisotnih tudi v Sloveniji. DHL je tu začel posredno poslovati v 80. letih, leta 1990 pa je tu ustanovil podjetje. Kakšne so bile potrebe po tovrstnih storitvah, kažejo podatki o rasti obsega dela. Ta se je v zadnjih sedmih letih povečal za več kot dvajsetkrat, tako da gre letno skozi njihove roke že 250 tisoč pošiljk.

Poleg DHL-a so v Sloveniji tu še UPS, TNT in General Parcel. TNT, ki je najbolj znan v Evropi in Aziji, deluje pri nas pod generalnim zastopstvom družbe Adriacommerce iz Kopra. Za zdaj se še ne morejo pohvaliti s takšnimi številkami kot njihovi konkurenti, vendar po njihovih izjavah to tudi ni njihov cilj. TNT želi namreč ostati butični servis, ki svoje storitve opravlja po nizki ceni. Rasti ne gradijo na velikem številu pošiljk, ampak na skoraj osebnem odnosu do vsake posamezne pošiljke, ki jo med prevozom skrbno spremljajo. Zaradi tega so med njihovimi strankami podjetja in ustanove s posebnimi zahtevami, kot na primer bolnišnice.

Prednost hitre dostave pošiljk

V čem je prednost pošiljanja mednarodnih pošiljk prek navedenih podjetij v primerjavi s klasično pošto? Najvažnejši prednosti smo že omenili: to sta hitrost in nadzor nad pošiljko. Hitrost dostave je odvisna od države, v katero želite poslati pošiljko. Paket lahko pride v povprečju do naslovnika v Nemčiji v enem dnevu, v Ameriki v dveh dneh, v Avstraliji v treh in v Argentini v štirih. Opozoriti pa je potrebno, da je čas dostave odvisen tudi od vsebine pošiljke. Nekatera podjetja vam tako dostavijo dokumente (poročila, rokopisi, računalniški izpisi) prej kot paket. Razlika nastane zaradi krajšega carinskega postopka pri dokumentih.

Pomembna prednost tovrstnega pošiljanja je nadzor nad pošiljko. Podjetja zagotavljajo, da se pošiljka skorajda ne more izgubiti, saj spremljajo vsako posebej. Nadzor omogočajo tudi pošiljatelju in sicer prek interneta. S pomočjo številke pošiljke lahko kadarkoli izveste, kaj se z vašo pošiljko dogaja oziroma v katerem mestu je bila zadnjič zabeležena.

Naslednja prednost je prevzem in dostava pošiljke na dom. Pošiljke vam ni potrebno voziti na zbirno mesto, ampak jo lahko oddate tako, da pokličete izbrano podjetje in jo to pride iskat k vam. Podjetje nato uredi carinske formalnosti, pošiljko prepelje v izbrano državo in jo izroči naslovniku na domu.

Omejitve pri pošiljanju

Čeprav lahko tako načeloma pošiljate, karkoli želite, veljajo določene omejitve, ki jih morate upoštevati. Omejitve se nanašajo na vsebino pošiljke, njeno vrednost in velikost. DHL na primer ne prevaža živali, rastlin, starin, umetnin, plemenitih kovin, dragih kamnov, orožja, nevarnih materialov, vrednostnih papirjev in gotovine. Ravno tako ne sprejemajo blaga, ki ga je prepovedano uvažati v državo končnega naslovnika (na primer alkohol v Saudovi Arabiji).

Pri UPS-u vam ne bo uspelo oddati paketa, katerega vrednost presega 50 tisoč dolarjev, preračunano v tolarje. Pri prevozu nakita je vrednost posameznega paketa omejena na 500 dolarjev.

Paket vam lahko podjetja zavrnejo tudi, če njegova teža presega predpisano. Pri UPS-u je to 70 kilogramov, pri DHL-u 50 (v Evropi in Ameriki) oziroma 32 kilogramov (drugod), pri General Parcelu 50 kilogramov in pri TNT-ju 30 kilogramov.

Pošiljke po Sloveniji

Poleg mednarodnih hitrih pošiljk poznamo tudi hitre pošiljke v domačem prometu. Tudi pri teh smo v zadnjih letih doživeli pravo eksplozijo, poznavalci pa trdijo, da bo obseg dela v prihodnosti še vidno naraščal. Doslej je namreč uporabljal njihove storitve le manjši del podjetij (ki so tudi glavni uporabniki), pri fizičnih osebah pa je ta delež povsem zanemarljiv.

Pri dostavi po Sloveniji ločimo dve vrsti storitev. Prva je dostava v 24 urah, druga pa takojšnja dostava. Podjetja, ki pošiljko dostavijo naslovniku v roku 24 ur, pošiljke zbirajo do določene ure, nato pa jih razvozijo po Sloveniji. Zaradi prevoza večjega števila pošiljk je cena za dostavo bistveno nižja kot pri takojšnji dostavi. Prevzem pošiljke v Ljubljani in dostava naslovniku najpozneje naslednji dan v Maribor, na primer, stane pod tisoč tolarjev, medtem ko stane takojšnja dostava približno 12 tisoč.

Med množico podjetij, ki dostavljajo pošiljke po Sloveniji v enem dnevu, posebej izstopata Pošta Slovenije in Slovenske železnice. Pošta Slovenije v množici konkurenčnih ponudnikov izstopa v tem, da ima po vsej državi kar 171 sprejemnih in 122 dostavnih mest. Pošiljatelju pa niti ni potrebno oddati pošiljke v poštni poslovalnici, temveč jo lahko poštni delavci prevzamejo na njegovem naslovu. Pošiljko, ki jo prevzamejo, na primer, v Murski Soboti do 9.30, dostavijo naslovniku v Ljubljani ob 15. uri istega dne. Razen v domačem prometu lahko storitev EMSuporabljate tudi za mednarodne pošiljke. Prenos pošiljke v Nemčijo traja na primer tri dni, torej dlje kot pri hitrih letalskih pošiljkah, zato pa je cena v primerjavi z njimi občutno nižja. Kljub vse večji konkurenci podjetij za hitro dostavo pošiljk je Pošta Slovenije v devetih mesecih letos prepeljala še enkrat več pošiljk EMS kot v vsem lanskem letu. V domačem prometu so letos prepeljali 20.868 pošiljk, v mednarodnem pa 2825. Številke o poslanih pošiljkah so zanimive tudi zato, ker številna podjetja te podatke skrivajo kot poslovno skrivnost.

Svojevrstna posebnost med podjetji za hiter prevoz pošiljk po Sloveniji so Slovenske železnice. Za razliko od drugih prevoznikov pri njih prevažajo pošiljke po železnici (vsi ostali po cesti), razen iz Kopra in Nove Gorice proti Ljubljani. Sicer imajo železnice s hitrimi prevozi že dolgoletne izkušnje, vendar je po osamosvojitvi Slovenije začel njihov posel stagnirati. V zadnjem času je tudi pri njih zavel drugačen veter in do konca leta naj bi spet začeli poslovati pozitivno. “Slovenske železnice nimamo prave konkurence v Sloveniji, ker prevažamo nadpovprečno velike pošiljke. Pri nas lahko oddate pošiljke, težke do 3 tone in dolge do 12 metrov,” pravi vodja sekcije za prevoz malih pošiljk Edi Sever. Ker delajo z večjimi količinami pošiljk, dnevno jih prepeljejo 180 ton, so cene njihovih storitev zelo ugodne. Edi Sever zagotavlja, da njihov čas šele prihaja, saj se Slovenske železnice preoblikujejo iz togega sistema v elastično podjetje, ki bo razvijalo nove storitve. Prav zdaj pripravljajo koncept dostave pošiljk v 12 urah, za kar imajo vso potrebno opremo.

Ekspresna mestna dostava

Tako kot nasploh hitra dostava pošiljk je tudi ekspresna mestna dostava v zadnjih letih v silovitem vzponu. “Ko sem se pred štiri leti zaposlila v podjetju, so bili tu štirje fantje, danes nas je 45 redno zaposlenih. Obseg dela vsak mesec povečamo za 10 odstotkov. Danes obiščemo 1400 naslovov na dan, že v kratkem jih nameravamo 3000,” pravi Leda Zajc, pomočnica direktorja ljubljanskega podjetja Catania, bolj znanega po službi City express.

Ekspresne mestne dostave pošiljk se še vedno drži naziv kurirska služba, vendar tisti, ki jo opravljajo, zatrjujejo, da gre pri njihovem delu za bistveno več. Leda Zajc pravi, da še zdaleč niso navadni raznašalci pošte, ampak ponujajo strankam najrazličnejše s tem povezane storitve. “Nas lahko pošljete na tržnico po zelje ali pa po Jakopičevo sliko. Če je potrebno, odpiramo tudi zaprta vrata, torej dostavljamo pošiljke ustanovam izven njihovega delovnega časa. Ljudje želijo od nas informacije; preden stranki pripeljemo določen izdelek, želi od nas izvedeti, kje lahko izdelek sploh dobi. Najprej je torej usluga, šele potem storitev.”

“Uradni” seznam storitev, ki jih opravljajo mestni kurirji, je dokaj obsežen. V ponudbi enega od podjetij iz Ljubljane, kjer je teh podjetij tudi največ, smo našli naslednje:

- prinašanje jutranje pošte in izpiskov APP,
- odnašanje virmanov in vrednostnih papirjev na APP,
- vplačila in druge bančne storitve,
- urejanje listin pri notarju,
- opravljanje nakupov,
- nujna dostava od vrat do vrat,
- dostava cvetja in daril.

Zaradi vedno pestrejše ponudbe mestnih kurirjev, povpraševanje po njihovih storitvah zelo hitro narašča. Leda Zajc pravi, da jih najemajo celo velika podjetja, ki imajo svojo kurirsko službo. Slednjo uporabijo za vsakdanja rutinska opravila, medtem ko za zahtevnejša najamejo usposobljeno podjetje. “Povsem drugače je pri malih podjetjih. Tem je potrebno svetovati, kje se kakšna stvar opravi, na primer kje je mogoče kupiti sodne koleke ali dobiti določen dokument. Malim je treba veliko več pomagati pri storitvi, medtem ko veliki že vse vedo.”

Prav svetovanje je po mnenju Mateja Polanca, direktorja podjetja Business Express, največja prednost mestnih kurirjev pred klasično pošto. “Mi dajemo poseben poudarek osebnemu pristopu do posamezne stranke in se ne oziramo toliko na količino dnevno prenesenih pošiljk. Zato tudi ne želimo hitro povečati števila svojih strank, ker se jim ne bi mogli dovolj posvečati.”

Vseeno pa tako Matej Polanc kot Leda Zajc pravita, da se jim obseg dela iz dneva v dan povečuje. Tako naj bi bilo tudi v prihodnje. “V Ljubljani imamo 700 rednih strank. Čeprav smo največji v mestu, pokrivamo komaj desetino tistih podjetij, ki nas zanimajo. Pri storitvah za fizične osebe pa je trg še popolnoma odprt,” trdi Leda Zajc.

Kljub vedno večjemu povpraševanju oba sogovornika svarita pred zaletavostjo novih podjetnikov. Matej Polanc pravi, da se s poslom sicer da preživeti, ne da pa obogateti. Morda se sliši presenetljivo, toda glede na ceno storitev so stroški zelo visoki. Posamezen kurir vsak dan prevozi v mestu po 200 kilometrov, k ceni goriva pa je potrebno prišteti še kazni za napačno parkiranje in stroške odvoza vozila s pajkom. Mestna občina je njegovemu podjetju sicer ponudila eno dovolilnico za parkiranje, vendar jim to ne rešuje težav, saj imajo na cesti nenehno 15 vozil. Ko tehta med stroški za kazni in zadovoljstvom strank, se raje odloči za stranke.

Težave s parkiranjem je mogoče elegantno odpraviti s prevozom pošiljk s kolesi. Težava pa je v tem, da po izkušnjah Mateja Polanca kar 90 odstotkov pošiljk ni primernih za prevoz s kolesom. Poleg tega obstaja še ena omejitev. V Catanii, kjer imajo v svojem voznem parku tudi kolesa, pravijo, da jih lahko uporabljajo res samo dobro pripravljeni športniki. Posamezen kurir namreč dnevno prenese tudi 40 pošiljk od naročnika do naslovnika. To pomeni, da je vsakih 15 minut pri drugem naslovniku. Prevedeno v kilometre: kurirji, ki raznašajo pošiljke s kolesom, vsak dan prevozijo 80 kilometrov! Poleti in pozimi.

Ko boste naslednjič v mestu videli kurirja, vedite, da njegovo delo ni lahko in da zna še marsikaj drugega kot samo prenašati pošto. Tisti, ki poznajo podobna podjetja v tujini, celo pravijo, da je kakovost storitev naših mestnih kurirjev na precej višji ravni kot drugod po svetu.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *