Podjetnik logo
 

Imate največ 12 sekund, da ...

Avtor: Stanko Blatnik | Objava: 10.12.2002

Na podlagi analiz spletnih strani naših podjetij vam predlagamo izboljšave, da boste pridobili in obdržali stranke.



Inštitut za simbolno analizo in razvoj informacijskih tehnologij že drugo leto uspešno sodeluje z oddelkom za digitalne medije pri West Valley Collegu (WVC) iz Saratoge v Silicijevi dolini. Skupaj z WVC izvajamo študij digitalnih medijev na daljavo. Ker je poučevanje grafike in načel oblikovanja razmeroma težko opraviti na daljavo, smo se odločili da študij začnemo s poletno šolo, ki je potekala v juliju leta 2001 v hotelu Paka v Velenju. Predavatelji iz West Valley Collega so bili zelo navdušeni nad Slovenijo, bistveno manj pa nad spletnimi strani, ki jih izdelujemo v Sloveniji. V članku bi želel navesti rezultate analize naših spletnih strani, ki smo jih opravili v sodelovanju z ameriškimi strokovnjaki, in predlagati določene izboljšave.

Elementi kakovosti spletne strani

Ko gledamo kakovost spletne strani, nas zanima nekaj elementov:

  • vsebina,
  • krmarjenje (navigacija),
  • oblikovanje,
  • tehnična zasnova,
  • vzdrževanje strani,
  • spoštovanje intelektualne lastnine.

Poskušali bomo analizirati vse elemente. Prvič smo o vsebini slovenskih strani začeli resno razmišljati po pogovoru s predstavnikom Lisce, ki smo ga imeli pred dvema letoma. Pogledal sem stran Victoria Secret ( www.victoriasecret.com), ki ima podoben proizvodni program kot Lisca, in jo primerjal z Liscino stranjo ( www.lisca.si). Na strani tega ameriškega podjetja lahko takoj kupuješ, na Liscini strani pa je veliko o podjetju, zgodovini, viziji in še kaj. Kupiti izdelkov pa na tej strani ne moreš.

Podjetja gledajo na razvoj in oblikovanje spletnih strani kot da gre za nekaj drugega kot nakupovanje. Predstavljajte si svoje občutke, če bi ob obisku knjigarne ali trgovine z oblačili poslovodja stopil do vas in rekel: “Preden boste začeli današnji nakup, vas bom seznanil z zgodovino naše trgovine. Potem vam bom povedal še poslanstvo našega podjetja in vas vprašal za nekaj vaših osebnih podatkov.” In potem ko ste šli skozi ta postopek in pridete čez nekaj ur v isto trgovino, morate skozi isti postopek še enkrat. Najbrž bi bil ta drugi obisk zadnji. In to se pravzaprav dogaja na nekaterih spletnih straneh. Morate se zavedati, da imajo kupci pri elektronskih nakupih ali v resnični trgovini prioritete. Hočejo najti želeni izdelek v razumnem času in po pošteni ceni.

Premislite o svojih dobrih in slabih izkušnjah nakupovanja. Slaba izkušnja so počasne trgovine s prodajalci brez uniform, visokimi cenami in siromašno izbiro.

In te besede precej dobro opisujejo spletne strani slovenskih podjetij, še zlasti večjih. Če želite, da bo vaš uporabnik/kupec imel dobre izkušnje z nakupom, preverite ali vaša stran ponuja dobre izdelke, preprosto krmarjenje, poštene cene in hitro izbiro. Ponudite informacijo o zgodovini vašega podjetja samo, če to zanima uporabnika, spomnite se vseh podjetij, s katerimi poslujete, in kolikokrat vas je zanimalo poslanstvo teh družb. Tovrstne informacije niso za kupce, prej za vaše delavce, da jih spodbudite, da zagotovijo kupcem prijetnejši nakup.

Vprašanje je torej, kaj zanima obiskovalce vaših strani: zgodovina podjetja, vodilni delavci podjetja, poročilo o finančnem poslovanju, gibanje delnic podjetja na borzi, zapisniki s sestankov ali nekaj drugega.

Raziščite potrebe uporabnikov

Prvi korak, ki ga morate narediti, ko se odločite za izdelavo spletnih strani, je analiza potreb uporabnikov. In prvi korak pri analizi uporabnikov je ugotoviti, kdo so vaše stranke, kaj pričakujejo. Spletna stran ni namenjena podjetju, delavcem, ali lokalni skupnosti. Verjetno želi vsako podjetje s spletnimi stranmi pridobiti nove kupce, trge, poslovne partnerje, promovirati svoje izdelke.

Ali so vaše spletne strani namenjene slovenskemu kupcu? Ali želite uporabiti internet za poceni nastop na globalnem trgu? Ali obiskovalca s Finske ali iz ZDA zanima zgodovina Gorenja, Krke, Mure? Ali želi videti slike vodilnih delavcev? Ali pa ga zanimajo izdelki podjetja, kje lahko kupi izdelke, njihova cena, tehnične značilnosti ...? Po nekaterih podatkih je informacija o podjetju šele na petem mestu seznama tem, ki zanimajo obiskovalca spletnih strani.

Če odgovorite na ta osnovna vprašanja iz analize uporabnikov, vam bo lažje določiti vsebino strani. Nekatere strani imajo povezave na lokalno skupnost ali na Republiko Slovenijo. Zavedamo se majhnosti države in želimo tako (s povezavami na Slovenijo) povečati prepoznavnost naše domovine po svetu, a vaša logika mora biti podjetniška. Osnovno pravilo internetnega gospodarstva je: ko stranka pride na spletno stran, naredite vse, da bo čim dlje ostala na strani, da se bo vračala nanjo in tam kaj kupila. Nasvet je preprost, čim manj povezav na druge strani (če že morate delati povezave na druge strani, naj se te odprejo v novem oknu - ko ga uporabnik zapre, je spet na vaši strani). Vaš cilj je, da pridobite čim več strank. In če bodo vaši izdelki uspešni na globalnem trgu, bo to najboljša promocija Slovenije. Zapomnite si: državo promovirajo izdelki, ne pa Nobelovi nagrajenci.

Ali poznate katerega od devetih japonskih nobelovcev? Ali lahko naštejete pet japonskih izdelkov? Ali lahko naštejete pet korejskih umetnikov? Ali lahko naštejete pet korejskih podjetij?

Internet je priložnost za majhne države, da prevzamejo večji delež virtualnega prostora na svetovnem spletu, kot je njihov stvarni delež na zemljevidu sveta. Finska je to znala izkoristiti, poleg ZDA je edina država na svetu, ki po internetu izvaža več informacij, kot jih uvaža. Z dobro in pravo vsebino slovenskih strani lahko dosežemo isti učinek.

Če boste naredili dobro analizo uporabnikov, boste gotovo naredili tudi dobro vsebino. Analizirati potrebe uporabnikov je pri spletnih straneh preprosto. Izberite več skupin (odvisno od vaših ciljnih skupin) po tri do pet uporabnikov, zastavite jim ustrezna vprašanja, jim pokažite zasnovo spletne strani in jim spet postavite prava vprašanja.

Magnet za obiskovalca je vsebina

Vsebina je tista, ki pritegne obiskovalce. Poglejte na primer stran za pasje ljubitelje www.mojpes.net. Izdelala jo je študentka digitalnih medijev Jana Pahovnik. Je ljubiteljica psov in dobro ve, katere podatke želi na pasji strani povprečni pasji ljubitelj v Sloveniji. Njena analiza uporabnikov je bila dobra in www.mojpes.net je najbolj obiskana stran s pasjo vsebino v Sloveniji. Verjetno bi lahko stran bolje oblikovali, a vsebine so tiste, ki pritegnejo. Največja knjigarna na svetu Amazon.com ( www.amazon.com) nima najlepše strani o knjigah, a sta vsebina in preprosto krmarjenje tisto, kar pritegne obiskovalce. In še nekaj - analize kažejo, da 78 % obiskovalcev spletnih strani najprej gleda besedilo, samo 22 % pa grafiko. Premislite o tem.

Zagotovite učinkovito krmarjenje

Krmarjenje je pomemben element, ki lahko zagotovi ali odvrne obiskovalce. Tudi v trgovini lahko najdeš izdelek - ali pa ne. Nejasno krmarjenje, veliko klikanja (po nekaterih analizah z vsakim novim klikom izgubite polovico obiskovalcev), pridobivanje informacij od obiskovalcev, vse to učinkuje nasprotno od pričakovanj. Večina ljudi nerada daje podatke o sebi. Treba je dobro premisliti, ali je boljše imeti več obiskovalcev ali narediti zbirko podatkov na račun manjšega števila obiskovalcev. Analize kažejo, da večina obiskovalcev spletnih strani ne uživa v tipkanju. Samo vsak osmi obiskovalec vnese informacijo. Gesla, uporabniška imena ne prispevajo k obisku. Malo obiskovalcev je dobro organiziranih in shranijo gesla in uporabniška imena na dostopno mesto (to je tudi težava, saj mislimo, da so to zaupne zadeve in se jih trudimo shraniti na manj dostopnem mestu). In ko želiš spet na stran, ne moreš najti gesla ali uporabniškega imena.

Še zlasti je treba izpostaviti odzivni čas. Analize, ki so jih v šestdesetih leti naredili z računalniki, veljajo še danes. Odzivni čas ene sekunde je meja, do katere uporabnik ne čuti časovnega zamika, do deset sekund še ostaja v obstoječem toku misli, po desetih sekundah pa začne druge dejavnosti. V internetu je pripravljen čakati do 15 sekund, potem pa gre na drugo stran. Zato je hiter odziv izredno pomemben.

Žal večina slovenskih spletnih strani nima dobrega krmarjenja. Preveč se navdušujemo s tehnologijo in ponujamo preveč možnih rešitev. Pri tem je zelo “sodobno” imeti animacijo, za katero moraš čakati, da se naloži, ali pa klikniti, da ne želiš animacije. Zavedati se morate, da so obiskovalci spletnih strani nestrpni. Ko pridejo na vašo stran, imate največ 12 sekund časa, potem jo zapustijo, če se nič ne dogaja.

Animacija je zanimiva samo prvič, potem pa vas logotip, ki se vrti, samo draži in ne ustvarja dodane vrednosti. Veliko je strani, na katerih istočasno poteka več animacij. Pojavi se napis, menjajo se slike, nekateri naslovi utripajo. To ne pomaga pri pridobivanju obiskovalcev in strank.

Pravila oblikovanja

Oblikovanje je pomemben element spletne strani, a ne toliko kot krmarjenje in vsebina. Na lepo oblikovano stran pridete enkrat, in če nima zanimive vsebine, morda še dvakrat ali trikrat. Gotovo pa je slabo oblikovana stran lahko polomija, saj boste izgubili obiskovalce. Vendar je treba paziti na nekaj elementov.

Ne uporabljajte prevelikih črk. Vaš uporabnik je 30 do 50 cm od zaslona. Ne potrebuje velikih niti krepko natisnjenih črk. Zlato pravilo je: ne več kot dve pisavi na eni strani.

Informacija ne sme biti predolga, največ en zaslon. Če je daljša je bolj pametno, odpreti novo stran kot pomikati kazalec navzdol.

Vedite, da obiskovalci strani berejo besedilo na zaslonu dvakrat počasneje kot besedilo v knjigi. To pomeni, da mora biti vaša informacija vsaj dvakrat krajša, kot bi bila v pisnem dokumentu. Barve so pomemben element, morajo biti v soglasju. Slaba kombinacija barv lahko odganja uporabnike. Ne pričakujte, da bodo obiskovalci vaših strani imeli sončna očala.

Vaša spletna stran, ki jo odpirate v Internet Explorerju, bo drugačna v Netscapu, Operi ali AOL-u. Zato zahtevajte od podjetja ali posameznika, ki vam razvija spletne strani, naj jih naredi tako, da bodo dobre, ko jih stranka gleda v Exploreru, Netscapu in morda v Operi. Če želite nastopati na ameriškem trgu, se morate zavedati, da ima AOL večmilijonsko občinstvo.

In še nekaj - monitor, na katerem gledate spletne strani, mora biti barvno umerjen. Barve so na monitorjih, ki niso umerjeni, lahko drugačne. To je lahko nevarno, če prodajate po internetu. Stranka je lahko razočarana, ko dobi izdelek in ugotovi, da barve niso enake tistim, ki jih je videla na zaslonu. Dobro jih je o tem opozoriti.

Tehnična zasnova: upoštevajte standarde

Ko smo naše študente v Sloveniji poučevali XHTML, smo zahtevali, da preverijo veljavnost svojih dokumentov XHTML (jih “validirajo”, se pravi da s posebnimi programi ugotovijo, ali je dokument narejen v skladu s določenimi pravili). Ker so imeli pri tem težave, se je razvila razprava, ali je to potrebno ali ne, saj brskalniki brez težav odpirajo dokumente brez potrjene veljavnosti.

Vse več ljudi se zaveda, da je treba oblikovalcem, razvijalcem in izdelovalcem spletnih strani delo standardizirati, olajšati. Na začetku razvoja svetovnega spleta so bile spletne strani preproste - kratka predstavitev, statične strani, nobene interaktivnosti. Ko pa je internet postal prostor, kjer se je začelo dogajati gospodarstvo (e-poslovanje, poslovanje med podjetji, spletne storitve) je postalo pomembno, kako so razvite aplikacije, ali so dokumenti narejeni po določenih standardih, kakšna je varnost podatkov. In naslednje generacije izdelkov, ki omogočajo uporabo interneta, bodo te standarde spoštovale. Ko torej nameravate izdelati nove spletne strani, jih naredite v skladu s trenutnim stanjem tehnologije. (XHTML, XML, SVG, SOAP so kratice, ki si jih je dobro zapomniti.)

Če želite poslovati po internetu, najprej poskrbite tudi za dosegljivost (kako napisati ključne besede tako, da bodo iskalniki, kot je Google, vašo stran postavili med prvih deset zadetkov), in seveda za varnost.

Žal podjetja, ki razvijajo spletne aplikacije, pogosto želijo napraviti vtis na stranke z lepo grafiko, animacijo, ne ponujajo pa zadev, ki so pomembnejše za uspešen nastop na internetu.

Brez vzdrževanja je trud zaman

Vzdrževanje strani je za njen uspeh izredno pomembno. Lahko naredite zelo dobro stran s pravo vsebino, dobrim krmarjenjem, a če je ne boste vzdrževali, ne bo uspešna. Obiskovalci pričakujejo na vaši strani novosti. Če ugotovijo, da je bila zadnjič obnovljena pred letom dni, šestimi meseci ali enim mesecem, se nanjo najverjetneje ne bodo vračali. Kaj reči za spletno stran, ki ima podatke o snežnih razmerah, stare leto dni? Živimo v času hitrih sprememb. Naj bo to dobro ali ne, to moramo upoštevati.

Veliko je strani, ki jih hitro naredijo, potem pa ni več navdušenja in motivacije, da bi jih redno vzdrževali. Žal te strani kažejo, da nekatera podjetja sledijo modi in imajo strani le zato, ker je pač dobro reči, da jih imajo. Boljše je biti brez spletne strani, kot pa imeti takšno, ki se ne spreminja in ne sledi dogodkom.

Spoštujte intelektualno lastnino

Intelektualna lastnina je čedalje pomembnejši element vsakega razvitega gospodarstva. Tudi na svetovnem spletu jo moramo spoštovati. Zanimivo je pogledati spletne strani nekaterih naših podjetij in njihove konkurence v EU in jih primerjati s spletnimi strani podjetij, ki izdelujejo iste izdelke v ZDA. Pogosto najdete veliko podobnosti. Če želite uporabiti nekaj s tujih strani, pošljite elektronski dopis in zaprosite za dovoljenje. Večinoma boste dobili pozitiven odgovor.


Ko s kolegi iz West Valley Collega spremljamo slovenske strani, z veseljem ugotavljamo, da njihova kakovost raste in da je veliko spletnih strani, ki so danes bistveno boljše, kot so bile pred dvema letoma.

Sporočilo podjetnikom

Za konec pa še enkrat osnovno sporočilo podjetnikom, ki želijo poslovati s pomočjo spletnih strani: Vaš cilj ni pripeljati stranke na vaše spletne strani, ni težko pritegniti jih, da obiščejo vašo stran enkrat ali dvakrat, temveč pridobiti stranke, ki bodo na vašo stran prišle vsaj “68-krat”, saj so to prave stranke, ki vam prinašajo dobiček.

Nauki polomov v spletu

Končno še nekaj besed o internetnem gospodarstvu. Po polomu internetnih podjetij v ZDA morate biti previdni, ne ponavljajte napak, ki so jih ta podjetja naredila. Sadanje analize kažejo, da je bilo podobnih polomov v zgodovini več. Ko se pojavi nova tehnologija, so vodilna podjetja na svojih področjih precenjena na trgu delnic. To se je zgodilo z železnico v devetnajstem stoletju, z radijskimi postajami v prvi polovici dvajsetega in s kabelsko in satelitsko televizijo v drugi polovici dvajsetega stoletja. Po nekaj letih je vrednost teh podjetij na borzi padla, a šele potem je prišlo do prave uporabe tehnologije in stabilne rasti. To se bo zgodilo tudi z internetom. Po bumu in potem, ko je balon počil, bo nastopilo pravo internetno gospodarstvo. Zdaj ne bo več hitrega bogatenja, temveč stabilna rast, ki bo temeljila na znanju človeških potencialov.

V Sloveniji sicer nismo imeli buma internetnih podjetij, a se v zadnjem času pojavljajo elementi, ki so se dogajali v ZDA. Nekatera podjetja ponujajo preveč, da bi pridobila nove stranke. Verjetno je boljše vložiti v razvoj in vzdrževanje dobre spletne strani ter ponuditi dobro in pošteno storitev ali izdelek in na tem graditi svoj razvoj.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *