Podjetnik logo
 

Komu dam denar

Avtor: Jože Vilfan | Objava: 10.01.2001

Vinod Khosla je siva eminenca Silicijeve doline. Poglejmo v njegovo kristalno kroglo.



Vinod Khosla je eden najbolj izkušenih tveganih kapitalistov v Ameriki. V začetku 80.-ih let je sodeloval pri ustanovitvi podjetja Sun Microsystems in kasneje pomagal na poti k uspehu še mnogim drugim podjetjem, med njimi Amazon.com, Excite in Juniper Networks. Vinod Khosla ni samo tvegani kapitalist, je tudi vizionar. Izredno dobro pozna trende v gospodarstvu in družbi in napoveduje razvoj v prihodnosti. Njegove napovedi so polne nasvetov, opozoril in priložnosti. Poglejmo nekaj njegovih misli.

Ključni dejavniki uspeha

1. Malo moraš biti nor

Vinod Khosla trdi, da je za uspeh podjetnika ne glede na vse spremembe, danes še vedno potrebna prava kombinacija poguma in naivnosti. Podjetnik mora po njegovem prepričanju ne samo imeti dobro idejo, ampak mora biti hkrati tudi dovolj nor, da jo uresniči. Prav na ta način so uspeli pri Sun Microsystems; imeli so odlično idejo, ni se jim pa niti približno sanjalo, kako težko je zgraditi računalniško podjetje. Če bi poznali vse podrobnosti, pravi Vinod, ne bi nikdar poskušali.

2. Več občutka, manj planiranja

Med ključnimi dejavniki za uspeh v podjetništvu, ki pa so se v zadnjih dveh desetletjih spremenili, Vinod na drugi strani omenja spremembe v okolju. Danes se stvari odvijajo bistveno hitreje, zato mora podjetnik odločitve sprejemati hitro in zelo natančno. Priložnosti za popravljanje napak je veliko manj kot nekoč. Tudi časa za podrobno načrtovanje praktično ni več. Zanj je bilo izdelovanje poslovnega načrta vedno zoprno delo, danes, ko se poslovno okolje tako hitro spreminja, pa pogosto postaja celo absurdno. Podjetja ne delajo več poslovnih načrtov za nekaj let vnaprej, pač pa se morajo nenehno prilagajti spremembam okoli sebe. Za podjetnika je zato bolj kot načrtovanje pomemben občutek za pravo smer. Vedeti mora, kje se skrivajo največje priložnosti.

3. Končni domet določa genetski zapis podjetja

Potencial za rast podjetja, nekakšen genetski zapis, nastane po mnenju Vinoda Khosle v zelo zgodnjem obdobju njegovega življenja. Za podjetnika je zato posebnega pomena, kako dobro kombinacijo ljudi z najrazličnejšimi znanji, izkušnjami in strategijami bo zbral že ob samem začetku. Podjetnik, ki je ponavadi odličen tehnolog ali tržnik, sicer sam lahko hitro doseže določen uspeh, toda brez kroga strokovnih in izkušenih sodelavcev, nikdar ne bo izkoristil vseh potencialov podjetja oziroma svojega izdelka. To zelo dobro vedo tvegani kapitalisti, zato takoj na začetku zagotovijo močno ekipo strokovnjakov.

4. Stavite na novo

Vinod trdi, da smo v tem trenutku priča veliki spremembi gospodarstva in s tem celotne družbe. V bistvu se ponavlja zgodovina, ko so nekatere nove gospodarske panoge izrinile druge. Pred sto leti je bilo na primer v kmetijstvu zaposlena polovica ameriške delovne sile, danes je le še 3 odstotke. Podobno se bo v kratkem zgodilo s proizvodnjo oziroma industrijo. Glavno vlogo bo prevzelo gospodarstvo z visoko dodano vrednostjo znanja. Prehod v novo gospodarsko obdobje bodo financirale velike družbe, ki praviloma vlagajo tja, kjer si obetajo največji zaslužki.

Vinod je kot ustanovitelj tehnoloških podjetij seveda naklonjen novim tehnologijam in velik optimist. Nove komunikacijske poti, ki jih odpira internet, bodo spodbudile močno gospodarsko rast. Zlasti poslovanje med podjetji se bo v veliki meri preselilo na internet, kar bo odprlo ogromne priložnosti za podjetnike. Nikakršnega razloga več ne bo, da bi si podjetje vse funkcije, od računovodstva do poprodajnih storitev organiziralo znotraj svoji vrst. Tudi storitve, kot so oblikovanje, arhitektura in proizvodnja, se bodo preselile v virtualni svet. To bo pomenilo, da jih bo podjetje kupovalo praktično enako, kot si kupimo kozarec piva ali soka. In kar je najvažneje, te storitve bo podjetje kupovalo od ponudnikov iz katerega koli dela sveta. Geografske meje bodo za gospodarstvo pozabljene.

5. Pohlep ima meje, strast je trajna

Obseg tveganega kapitala v zadnjih letih izjemno hitro narašča. Po mnenju Vinoda je to dobro, ima pa tudi nekaj slabih plati. Dobro je, ker je tvegani kapital pomembno gonilo za nova prodorna inovacijska podjetja, ki lahko z njegovo pomočjo uspejo. Prav to je eden največjih vzvodov rasti ameriškega gospodarstva v tem trenutku. Tehnološki sektor prispeva kar 40 odstotkov ameriškega bruto domačega proizvoda in od tega največ prispeva podjetniška iniciativa.

Slaba stran poplave denarja pa je naraščajoči pohlep. Ker so bile delnice velikega odstotka tehnoloških podjetij visoko precenjene, je prišlo letos na borzah do korekture. Toda zdaj obstaja nevarnost, da bo med vlagatelji zavladala panika in bo ogroženo celotno gospodarstvo. Na žalost pa ne postajajo samo vlagatelji iz dneva v dan bolj pohlepni, ampak tudi podjetniki. Danes imajo mnogi med njimi pred očmi samo zaslužek. Ne tako davno je bilo drugače. Ustanovitelje gigantov, kot sta Oracle in Apple, na začetku ni gnala želja po denarju. Gnala jih je strast po ustvarjanju nečesa novega in trajnega.

6. Bodite skrajno kritični

Današnja poplava tveganega kapitala omogoča skorajda vsakemu sposobnemu podjetniku, da uresniči tržno zanimivo zamisel. Naj je slišati to optimistično, Vinod opozarja na nevarnost za podjetnike. Nekoč so bili vlagatelji tveganega kapitala zelo kritični pri izbiri podjetij. Skrbno so preanalizirali zanimive projekte in podjetnike opozarjali na morebitne vrzeli v njihovih zamislih. Danes na to pozabljajo in s tem močno škodijo samim podjetnikom.

7. Zgornjih meja ni

Potrebujete tvegani kapital? Ne bodite preskromni, svetuje Vinod Khosla. PO njegovemn mnenju je skromnost, ko gre za zbiranje kapitala, najbolj pogosta napaka podjetnikov. Če jim uspe zbrati milijon dolarjev, so že tako navdušeni, da o večjih zneskih sploh ne morejo več razmišljati. Ker niso dovolj ambiciozni, lahko svoje ideje izkoristijo samo polovično. Vinod svetuje podjetnikom, naj pozabijo na centimetre in naj raje razmišljajo o kilometrih. Računalniško podjetje FireDrop, katerega član uprave je, je na primer imelo ob ustanovitvi 2 zaposlena. Ustanovitelji so bili ujeti v svoje ozke okvirje in so sanjali o 10 tisoč spletnih obiskovalcev dnevno. Za Vinoda je bilo to smešno. Zanj bi stvar postala resna šele, ko bi imeli 100 milijonov obiskovalcev. Ustanovitelje je ''okužil'' s širokopoteznostjo in podjetje je v manj kot letu dni povečalo število zaposlenih na 60.

8. Gojite instinkt

Še v večji nevarnosti kot mala, so po mnenju Vinoda velika podjetja. Poslovno okolje se tako spreminja, da se mu je treba hitro prilagajati. In tu so velika podjetja v največji nevarnosti. Zaradi hirearhične strukture komunikacija znotraj njih poteka prepočasi in prostega pretoka idej praktično nimajo. Nadalje so veliki bistveno manj pripravljeni sprejemati tveganje kot mali. Izogibanje tveganju pa pomeni največ tvegati, pravi Vinod. In kot tretjo slabost velikih podjetij omenja pomanjkanje ustreznih kadrov. Velikani so vedno odganjali dinamične, ustvarjalne ljudi, ker jih niso znali vključiti v svoje toge kalupe načrtovanja. V zaposlenih so ubijali instinkt, kar se jim danes maščuje. Instinkta pa se ljudje ne moremo priučiti tako, kot se lahko naučimo procesnega dela, trdi Vinod Khosha.

KOMENTARJI

Če želite svoje mnenje o tem članku deliti z drugimi bralci vas vabimo, da svoje mnenje vpišete spodaj. Komentarjev ne cenzuriramo, samo v skrajnih primerih, ko gre za spodbujanje nestrpnosti, navajanje h kriminalnim dejanjem ipd. Za mnenja ne odgovarjamo.

 

 

Ime
Naslov *
Vsebina *

Prosimo seštejte enajst in sedem * 
Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *