Ne inovirajte brez ustreznega poslovnega modela

Avtor: | Objava: 06.10.2004

Zakaj ima belgijska pokrajina Kortijk 45-odstotni delež pri pripravi zamrznjene hrane v Evropi in zakaj so pri tehnološkem razvoju pomembni podjetniki?


Tehnologija ni odločilni dejavnik za uspeh inovacije.Podjetje mora za uspeh na trgu razumeti poslovanje tistih podjetij, ki jim želi izdelek prodati, in to v vsej verigi.

Dr. Wim Vanhaverbeke z Eindhovenske tehnične univerze na Nizozemskem je podrobno razložil (slika 2), zakaj mora podjetje inovirati. Če podjetje ne inovira, zaradi nasičenosti trga in pritiska novih tekmecev iz starih izdelkov ali storitev pridobiva vse manj denarja. Odgovor se zdi kot na dlani – potreben je tehnološki preskok ali nov izdelek. Toda tu podjetja velikokrat čaka past. To je Wim Vanhaverbeke ponazoril z zgodbo o danskem podjetju, ki je izdelalo vlakno, 20-krat močnejše od jekla. V podjetju so bili prepričani, da bo izdelek zelo zanimiv, toda v pogovorih na primer z izdelovalci vrvi za ladje so ugotovili, da se nikomur ni zdel pomemben. Sedanje vrvi iz najlona so za njihove potrebe dovolj močne, kadar pa je potrebna močnejša vrv, jo le odebelijo.

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Zato mora podjetje, ki si želi, da bi mu na trgu uspelo, razumeti poslovanje tistih podjetij, ki jim želi izdelek prodati, in to v vsej verigi. Če na primer izdelujete dele za avtomobilske zračne blazine in imate inovacijo, potem ne bo dovolj, da zanjo pridobite izdelovalce zračnih blazin, temveč morate pridobiti izdelovalce avtomobilov.  

Naloge inovatorja so zato:

a) določiti celotni tržni delež oziroma uporabnike, za katere bi bil lahko izdelek kakor koli uporaben,
b) izraziti prednosti izdelka skozi oči uporabnika,
c) opredeliti celotno vrednostno verigo, ki bi lahko imela koristi od novosti,
d) odkriti, kako bo z inovacijo zaslužil (izračunati mora nove vrednosti oziroma marže, ki jih bo podjetjem prinesla inovacija), tere)  postaviti celotni sistem (»vrednostno mrežo«), ki stalno vzdržuje koristi za vse udeležence. 

Rečemo lahko, da je poslovni model pomembnejši od stopnje tehnološkega preskoka oziroma da tehnologija ni odločilni dejavnik za uspeh inovacije. Odličen dokaz za to je belgijska pokrajina Kortijk. Pri inoviranju v tehnološkem razvoju velja za Belgijo povprečje, da kar 74 odstotkov sredstev prihaja iz industrije, usmerjene v visoko tehnologijo, in samo 9,6 odstotka iz industrije, usmerjene v nizko tehnologijo. V tej pokrajini pa ima industrija, usmerjena v nizko tehnologijo, kar 41-odstotni delež pri naložbah. Izkazalo se je, da za tem deležem stoji industrija, ki pripravlja zamrznjeno zelenjavo in ima 45-odstotni delež na evropskem trgu. Torej je ključno imeti poslovni model in sredstva za tehnološki razvoj usmerjati v skladu z njim.  

Ob tem sledi še nekaj ugotovitev. Pri inovacijah, ki temeljijo na manjšem tehnološkem preskoku (recimo jim low-tech inovacije), ni tako pomemben prispevek znanosti, kot je pomemben prispevek podjetništva - poslovna ustvarjalnost in pri tem ustrezen del tehnološkega inoviranja.

Odprti model inoviranja 

Podjetja napovedujejo, da bo povezovanje vse pomembnejše.
Nekoč se je vse zdelo zelo preprosto. Nekdo v podjetju se je spomnil novega izdelka in to podjetje ga je tudi dalo na trg. Danes velja, da lahko zamisel pride iz podjetja ali od drugod in uporabljeno znanje prav tako. Izdelek da lahko na trg podjetje ali pa za to ustanovi novo podjetje (spin-off), lahko pa celo samo proda licenco drugemu podjetju. Slika ponazarja tako imenovani odprti model inoviranja (slika 17). Zaradi te odprtosti podjetja menijo, da bo povezovanje v prihodnosti vse pomembnejše.  

Leta 2002 je samo ena tretjina podjetij menila, da so povezovanja pomembna, zdaj pa predvidevajo, da bo leta 2007 povezovanje pomembno za dve tretjini podjetij. Ravno zaradi tega postajajo vse zanimivejše raziskave o povezavah ter o dejavnikih uspeha in neuspeha povezav. Za zdaj je uspešna samo ena tretjina povezav, dve tretjini pa propadeta zaradi različnih dejavnikov (slika 38). 

Opomba: v Sloveniji mehanizmi, ki tvorijo celoto odprtega modela, (trgovanje z licencami, spin-off podjetja, podpora nastanku novih podjetij) bodisi manjkajo ali pa so slabo razviti.


Past neinoviranja

Mnoga podjetja se ne zavedajo, da so ujeta v past neinoviranja.


Zakaj povezave propadejo?


Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *