Omrežni marketing

Avtor: Gregor Cuzak | Objava: 10.07.1999

Učinkoviti načini za promocijo vaših spletnih strani. Povečajte obisk in možnost zaslužka!



Internet, ta elektronski Babilon, ponuja veliko, ogromno, morda celo največ priložnosti za uspešen posel doslej. Če je prej veljalo, da uspejo predvsem tisti, ki znajo biti inovativni in neustavljivi, je internet potenciranje tega pravila. Povzamemo ga lahko s tremi preprostimi pravili:
1. Bodi prvi! 2. Bodi najboljši! 3. Bodi drugačen! Eno od tega trojega mora biti prisotno in do uspeha je le še No, niti ne tako malo: velika predanost, ogromno vloženega časa, trepetanje pred konkurenco, strah pred izbruhom nove tehnologije, prepričevanje vlagateljev in drobec resnih možnosti za pravi uspeh. In to uspeh kolosalnih razsežnosti. Recimo uspeh tipa www.amazon.com, www.yahoo.com, www.hotmail.com, www.priceline.com ali www.ebay.com, pa tudi množice drugih spletnih mest. O njih ste že veliko brali in tole je le drobec mozaika o sodobnih legendah.

Vseeno ostanimo malo bolj pri tleh in si za začetek poglejmo nekaj načinov za promocijo lastnih strani, kar vam bo povečalo obisk in omogočilo zaslužek iz tako imenovanega virtualnega sveta, za katerega so še tri leta nazaj skoraj vsi podjetniki menili, da je namenjen samo zasvojencem z biti in bajti.

Načine za ustvarjanje prihodka najprej naštejmo, potem pa se jim podrobneje posvetimo: a) partnerski programi, b) izmenjava promocijskih napisov, c) prodaja oglasnega prostora, d) uvrstitev na tisoče različnih seznamov, e) pametna uporaba informacij o vsebini vaše strani, f) zbiranje podatkov obiskovalcev in g) elektronska prodaja. Glede na hitrost razvoja interneta bi bilo krivično zapisati, da drugih oblik ni. Dejansko si lahko nove oblike izmisli prav vsak, in če je model dober, se lahko razširi presneto hitro.

Partnerski programi

Najboljši primer izjemno uspešnega vodenja partnerskih programov na omrežju je zagotovo amazon.com. Podjetje je kmalu ugotovilo, da za povečevanje prometa potrebujejo še kaj več kot odlično storitev na svojih straneh. Potrebovali so čim več reklame, in ker imajo omrežni posel, je logično, da jih je zanimala predvsem omrežna reklama. A kaj, ko je strani na spletu toliko, da jih je nemogoče nadzirati in kontrolirati njihovo kakovost, vložena sredstva pa preprosto poniknejo v morju možnosti. Če pa se lotiš oglaševanja samo na največjih straneh, pa že spominjaš bolj na klasičnega oglaševalca. Rešitev? Partnerski programi! Zakaj ne bi plačal za oglas točno toliko, kolikor lahko naredi prometa? Revolucionarno! Pri amazon.com sklenejo pogodbo z vsakim, ki bi bil rad njihov partner. Na svoje strani nato partner postavi vabilo na nakup knjig pri amazon.com v obliki promocijskega napisa. Pri vsaki stranki, ki pride kupovat knjige, zabeležijo, od kod je k njim prišla. Če ob določenem obisku stranka opravi nakup, se na partnerjev račun steče znesek provizije. Višina provizije znaša do 15% cene, ki jo plača končni kupec.

Mesečnih izplačil pri amazonu sicer ne želijo razkriti, a verjemite, pri prometu 150 milijonov dolarjev v prvem četrtletju (štirikratno povečanje glede na prvo četrtletje 1998) je znesek milijonski. Sicer pa si ga tudi razdeli več kot 200.000 partnerjev.

Partnerske programe danes sicer ponuja nič koliko strani na internetu.

Izmenjava promocijskih napisov

Preprost koncept izmenjave oglasov je dobro znan pri klasičnih medijih. Televizija A zavrti oglas za radio B v vrednosti X, radio B pa televiziji A vrne vrednosti X enakovreden prostor pri sebi. A in B sta lahko katerakoli medija, čeprav se konkurenčni mediji med seboj običajno ne oglašujejo.

Isti koncept je možen tudi na internetu, le da ima tu tako rekoč vsak lahko svoj medij. Pri tem lahko nastanejo sinergijski učinki, saj si spletne strani delijo iste obiskovalce, tako da je običajno dobrodošla komplementarnost vsebin. Nič čudnega ni, če na straneh avtomobilskega proizvajalca najdete napis proizvajalca motornih olj, ali na straneh ponudnika mobilne telefonije napis proizvajalca mobilnih aparatov.

Prodaja oglasnega prostora

Kjer so ljudje, je tudi denar. Internet je ena sama velika tekma za čim večjo pozornost. Več ljudi kot namreč prihaja na tvoje strani, več lahko zaračunaš tistim, ki bi od tvojega prometa radi kaj imeli. Načelo je spet isto kot pri drugih medijih. Višji kot je rating TV oddaje, več hoče imeti postaja za 30 sekund oglasnega prostora. Potrebno se je vprašati, kaj je to rating. Rating oddaje je preprosto delež ljudi v celotni ciljni populaciji, ki vidi določeno oddajo ali jo sliši po radiu, ali pa si ogleda revijo in v njej oglas in je potem to rating revije. To lahko načeloma posplošujemo na katerekoli medij, a se moramo kar hitro ustaviti. Problem je namreč meritev. Danes v Sloveniji že obstaja telemetrična raziskava, ki meri gledanost TV na osnovi vzorca 300 gospodinjstev. Radijska raziskava se je ravnokar začela, a temelji na telefonski raziskavi, s katero že nekaj let vzporedno merijo tudi gledanost TV. Uporaba drugih medijev je običajno del obširnejših, a zato manj podrobnih multimedijskih raziskav.

Kljub različnim sistemom je s strani vseh vpletenih v oglaševanje zaželeno, da je čimbolj jasno, kaj oglaševalec za svoj denar dobi. V povprečju, recimo, na televiziji za 10.000 tolarjev svojih 10.000 gledalcev, na radiu za isto vsoto kakšnih 5000 poslušalcev, v reviji pa, na primer, 1000 do 2000 bralcev. A pozor, obstaja nevarnost mešanja jabolk in hrušk! Ni isto, če dobim v reviji 2000 najstnikov, na televiziji pa je med 10.000 gledalci najstnikov samo 500. Torej je pomembno profiliranjeciljne skupine. To je zopet zahteva za raziskovalce. Podobnih zahtev lahko postavimo nič koliko, a po njih zaenkrat v Sloveniji še ne sprašujte preveč. Jih pač ni. Ali pač?!

Kako bi recimo izbrali svojo ciljno skupino in ji prikazali določen oglas, če naj bo ciljna skupina strukturirana glede na starost, spol, naslov, dohodek, čas obiska in zgodovino nakupov, pri tem pa ne sme noben oglas biti prikazan nekomu, ki tej ozko določeni ciljni skupini ne pripada? Gre za dobesedno nemogočo nalogo. Vendar ne za internet. Vsakega obiskovalca določene spletne strani je mogoče identificirati. Seveda o njem pri prvem obisku ne veste skoraj nič. Če se malo potrudite, se bo pri vas registriral in vam dal določene podatke. Naslednjič ko se bo oglasil pri vas, ga boste takoj prepoznali. S prihodnjimi obiski si bo pri vas ustvaril pravi dosje. Uf, kako orwellowsko. Kakorkoli že, podatke imate. K vam pride oglaševalec in vam ponudi, da bo za vsakega 17-letnika, ki bo naslednje leto maturiral, plačal 100 tolarjev, če si bo z vaše spletne strani prišel ogledat njegovo šivalnico maturantskih oblek. Za 10.000 tolarjev bo tako dosegel samo 100 ljudi, a če se bo le deset izmed njih odločilo za nakup, bo to najboljša naložba v oglaševanje, kar jih je šiviljsko podjetje kdaj naredilo. Dodajte temu pošiljanje čestitk za rojstni dan, možnosti osebnih prilagoditev, posebno ponudbo, darilne bone in podobne malenkosti in dobili boste ubijalski marketinški komplet. Z eno hibo: takšnih je na internetu že na stotine. Ni pa jih še v Sloveniji, zato brž, pohitite, pohitite.
odlična naložba nakup pravega oglasnega prostora.

Uvrstitev na tisoče seznamov

Katera je najbolj obiskana stran na internetu v Sloveniji? Če ne veste, potem o internetu v Sloveniji veste res malo. Mat'' Kurjo na http://www.ijs.si/slo si vsekakor oglejte, čeprav je že malce zastarela. Polovica dnevnega obiska na internetu v Sloveniji, kar pomeni blizu 100.000 deskarjev, je opravljenega prav tam. Pri tej strani je zanimivo predvsem to, da je to neuradni seznam vseh slovenskih strani. Narediš svojo stran, nanjo postaviš števec, se prijaviš v kategorijo novosti na Mat'' Kurji, in že začnejo prihajati prvi internavti. Seznamov na internetu je res veliko in najboljši seznami so vedno rekorderji po obisku. Mednje sodijo www.yahoo.com, www.excite.com, www.goto.com. Seznamom konkurirajo iskalniki, kjer se z novonastalo stranjo ni potrebno prijaviti, saj pajki, agentje ali robotki, kakorkoli jim že pravijo, strani obiščejo sami in jih indeksirajo v svoje baze podatkov. Najbolj znan iskalnik je zagotovo www.altavista.com. Biti prijavljen na čimveč stičnih točkah na spletu, kar iskalniki in seznami zagotovo so, je zagotovo smotrno. Na internetu obstajajo servisi, ki lahko vašo stran vpišejo na tisoče seznamov, vi pa jim za to storitev plačate.

Pametna uporaba informacij o vaši strani

Standard HTML je jezik svetovnega spleta. Gre za poenoteni standard, ki uporabnikom na različnih osnovah omogoča prosto izmenjavo informacij. Milijarde in milijarde bajtov na današnjem internetu pa so prav zaradi uporabe HTML-ja zelo slabo strukturirane. V HTML-ju ni pravil, ki bi označevala pomen vsebine. Določene so samo oblike, velikosti in barve, če povemo preprosto. Ena redkih vsebinskih oznak je

zaznamek, ki označuje ključne besede v dokumentu. Iskalci znotraj teh zaznamkov običajno še posebej radi iščejo besede za vnos v svoje baze podatkov. Premeteni avtorji potem v te zaznamke vpisujejo besede kot so sex, mp3 ali xxx, ki so znane kot najbolj iskane besede na internetu. S tem si pač povečujejo možnosti za obisk naključnih obiskovalcev, a vprašanje je, koliko korektnega poslovnega odnosa je v tem. To je pač trik za nevedne.

Pripravlja pa se nov standard XML, ki je v osnovi popolnoma enak HTML-ju, le da ima dodane zaznamke za vsebino. In teh zaznamkov bo neomejeno število. Pravzaprav se bodo pripadniki določene stroke med seboj dogovorili, katere zaznamke bodo potrebovali. V čem bo prednost tega sistema? Če bo na primer obstajal dogovorjeni zaznamek , bo iskanje najcenejše na določeni prava malenkost.

Zbiranje podatkov o obiskovalcih

V ZDA so na začetku leta razdelili 10.000 brezplačnih računalnikov v zameno za sodelovanje v obširni raziskavi o medijskih, nakupnih in običajnih navadah uporabnikov. Prejemniki brezplačnih PC-jev so raziskovalcem dali na voljo večino svojih osebnih podatkov, hkrati pa jim bodo raziskovalci eno leto sledili pri skoraj vsakem dejanju. Dobljene izsledke bodo raziskovalci lahko prodali podjetjem, ki se ukvarjajo s prodajo na internetu.

Iz tega sledi, da si je že zaradi prihodnjih koristi, ki morda danes sploh še niso jasno določene, potrebno ustvariti in polniti bazo podatkov o vseh obiskovalcev vaših spletnih strani. Da bi podatke pridobili, pa ni dovolj le imeti strani. Podatke so uporabniki pripravljeni dati, če imajo od tega kakšno korist. Recimo, da se prijavijo na e-poštni seznam, opravijo svoj prvi nakup, da jim ponudite bogatejšo vsebino ob registraciji, ali da si lahko vaše strani prilagodijo čisto po svojem okusu - jih personalizirajo.

Elektronska prodaja

Prodaja po internetu je najbolj vroča tema zadnjih mesecev. Zelo je že razširjena tudi pri nas, čeprav je manevrski prostor še precej odprt. Strani, kot so www.mercator.si, www.e-trading.si, www.eon.si, so primeri, ki kažejo, kako je mogoče biti pri nas prvi. Očitno je, da se obiskovalci ozirajo tudi po oprijemljivih izdelkih in ne le po informacijah. Sprva je bilo na internetu možno izvedeti karkoli, zdaj pa je mogoče tudi dobiti karkoli. In prav to vaši kupci pričakujejo od vas. Če tega ne bodo dobili, bodo lahkotno odklikali do vašega konkurenta, pa čeprav čez veliko lužo.


Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *