Podjetnik logo
 

Podkupnina ali darilo?

Avtor: Bojana Košnik | Objava: 10.07.2002

Pri poslovnih darilih, ki so sicer del dobrega poslovnega odnosa, smo lahko hitro na meji nemoralnega in nezakonitega. Po kakšnih merilih ločimo podkupnine od pravega poslovnega darila, kako je pri nas in drugod?



Če nekoga obdarimo, pomeni da smo mu dali darilo, to pa je nekaj, kar damo nekomu v last brez plačila. Torej je darilo namenjeno osebi, ki tako uživa v njegovi koristi.

Obdarovanje ni brez razloga, še zlasti ne v poslovnem svetu. Poslovna darila so le eden od elementov dobro zgrajenega poslovnega odnosa, saj se s primernim poslovnim darilom predstavimo kot poslovni partnerji in, kar je zelo pomembno, tudi kot osebnosti. Koristi darila je torej deležen posameznik v podjetju ali ustanovi, ki ima ponavadi pravico odločati ali pa lahko vsaj vpliva na pomembne odločitve poslovnega sveta, ki pa so darovalcu lahko v prid, in to je vsa logika obdarovanja, pa če še tako olepšujemo te stvari. Zato se nam takoj zastavi vprašanje, ali so poslovna darila podkupnina, podkupovanje oziroma nekaj, kar damo neki osebi, da bi hitreje dosegli rezultate v svojo korist.

Takim vprašanjem se praktično ne moremo izogniti, saj vsi vemo da smo ljudje tisti, ki oblikujemo proces poslovanja, in tega, kaj je pri vsem tem drobna, prijazna pozornost, kaj pa umazana podkupnina, ne moremo izraziti v denarju in številkah, temveč le v vrednotah in navadah okolja, v katerem smo.

Ponekod je prejemanje daril prepovedano ali pa gre celo za prekršek. Nekatere države so glede obdarovanja skromne, ponekod pa so celo uzakonili vrednosti, do katerih sme poslovnež še prejeti darilo.

V nekaterih državah pa je obdarovanje še precej razkošno.
Kako postaviti pravila, da bi lahko ločevali podkupnino od pravega darila? To je skoraj nemogoče, pa vendar, naj nas pri tem vodi nekaj osnovnih misli.

Vrednota namesto vrednosti

Darilo naj izraža vrednote okolja, v katerem je naš poslovni partner, vendar naj to ne bo velika materialna vrednost. Darilo ne sme biti namenjeno posamezniku z namenom, da bi z njegovo pomočjo sklepali uspešne posle v svojo korist, ali pa da je to kar nekakšna nagrada za nekoga, ker smo uspešno sklenili posel.

Nikoli ne smemo pozabiti, da je v “pravem” poslovnem svetu dajanje in prav tako prejemanje podkupnine kaznivo dejanje, kar lahko pomeni izgubo položaja, kariere in tudi časti.

In če bi se vprašali, kako je s temi stvarmi pri nas v Sloveniji? Vedno je lažje biti kritičen do drugih, zato si najprej poglejmo, kako je s takimi stvarmi drugod po svetu.

Kako je po svetu?

Američani so zelo previdni pri sprejemanju daril. Njihova vrednost naj ne bi presegala nekaj deset dolarjev, zato je take poslovneže veliko bolje peljati v restavracijo, saj davčne ustanove res ne morejo prešteti, koliko zrezkov je nekdo pojedel.

Zelo občutljivi so japonski poslovneži. Darilo je treba prilagoditi njihovemu statusu. Daril ne izročamo v prisotnosti večjega števila ljudi, temveč diskretno, brez velikega ceremoniala.

V arabskem svetu poslovna darila niso prav nič občutljiva tema in skoraj vedno nas bodo obdarili z drobnimi pozornostmi, sladkarijami. Veliko pa podarjajo dražja darila, in ko smo mi tisti, ki obdarujemo, nikoli ne smemo pozabiti in upoštevati njihove verske pripadnosti in običaje, ki so povezani z vero. Samo kot zanimivost naj omenim, da muslimani neradi prejemajo darila z živalskimi motivi. Takih daril, zlasti če so v obliki slik ali podobnega, tudi ne obešajo na stene. Zlasti za Turčijo velja, da ne smejo biti v nikakršni povezavi s sovo ali njeno obliko.

Paziti moramo tudi pri naravno zadržanih Skandinavcih, saj je zanje sprejemljiva skromnost, torej gre za skromno izmenjavo.

Kaj in kako podarjati

Način izročanja daril je zelo pomemben, prav tako kot darilo samo. Če predajamo darilo, ki so ga pripravili ali kupili drugi za nas, se moramo z njegovo vsebino seznaniti. Nikoli ne podarjajmo darila s kulturnim ali zgodovinskim ozadjem, če tega ne poznamo ali razumemo. Lažje nam je seveda, če je darilo izdelek našega podjetja. Nikoli ne smemo pozabiti niti tega, da je zelo pomembno, kako darilo sprejmemo, in ne samo, kako ga izročimo. Torej pravila bontona še vedno govorijo v prid iskreni zahvali brez odvečnih govoranc in zadreg.

Darilo, ki ga izročamo, naj bo primerno osebi, pomembno pa je tudi, ob kakšni priložnosti ga izročamo. Že ta nam pove, kdaj smo lahko sproščeni, šaljivi ali celo nagajivi, in kdaj se moramo držati strogih pravil.

Vrednost darila naj bo prilagojena našim zmožnostim, saj moramo tudi upoštevati uspešnost ali neuspešnost podjetja, odveč pa se ni niti spomniti, da našemu darilu lahko sledi povračilno darilo in da vrednost našega darila ne sme spraviti v zadrego našega obdarovanca.

Zato si vedno vzemimo čas, skušajmo biti izvirni, presenetimo s čim novim, drugačnim.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *