Sašo Štravs in Zvone Jagodic - mojstra ponudbe podatkov

Avtor: Primož Kaučič | Objava: 11.01.2005

Za podjetje Noviforum je malokdo slišal, pa vendar vsak dan uporablja njegove storitve več kot sto tisoč Slovencev. Zelo verjetno ste tudi vi med njimi ...


Sašo Štravs (levo) in Zvone Jagodic (desno)

Kar nekako samoumevno je postalo, da se lotimo brskanja po slovenskem delu spleta z iskalnikom Najdi.si. In za podjetja je skoraj enako samoumevno, da podatke o poslovnih partnerjih iščejo v zbirkah iBON in IPIS.

Za vsemi tremi storitvami stoji podjetje Noviforum in njuna lastnika Sašo Štravs in Zvone Jagodic.  Za najuspešnejše podjetnike pravijo, da so kršili pravila, ki veljajo v podjetništvu. To bi lahko rekli tudi za oba omenjena podjetnika. O prihodnosti svojega podjetja ob ustanovitvi nista imela konkretne predstave, lovila sta trenutne priložnosti na trgu in že na začetku skakala iz ene dejavnosti v drugo. Če jima pozneje ne bi uspelo, bi jima lahko očitali pomanjkanje vizije in resnosti.   

Boljši podatki, večja prodaja 

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Sašo Štravs in Zvone Jagodic sta ustanovila Noviforum med študijem ekonomije leta 1994. O poslovnih registrih in internetu skoraj nista imela pojma. Njuni načrti so bili drugačni. »Želela sva izkoristiti čas certifikatske privatizacije, ki se nama je zdel nekakšna prelomnica v življenju večine ljudi. Nameravala sva poiskati finančnega strokovnjaka, ki bi bil pripravljen napisati priročnik o tržnem gospodarstvu,« pravi Sašo. Pa sta si kmalu premislila in izdala serijo priročnikov za direktorje podjetij vseh velikosti. Knjige so postale uspešnice, vsak priročnik sta prodala v nakladi 4000 izvodov, kar je za slovenske razmere odličen rezutat.  

Po njunem mnenju je bila skrivnost uspešne prodaje priročnikov uporaba poslovnih registrov oziroma zbirk podatkov o podjetjih. V njih sta znala poiskati ciljne stranke in jim ponuditi svoj izdelek. Zato se Sašo Štravs ne strinja, da je bil njun uspeh plod naključja. »Uporabljala sva poslovne podatke pred drugimi podjetniki in zato videla priložnosti, ki jih drugi niso,« trdi. Spoznala sta vso moč dobrih informacij in hkrati ugotovila, da je na voljo premalo poslovnih podatkov. Na trgu sta bili samo dve zbirki poslovnih registrov. Eden je bil IPIS in zanj sta z zaslužkom od prodaje knjig od drugega podjetja kupila založniške pravice. Čez noč sta pristala v povsem novi dejavnosti.

Moja formula za uspeh

»Biti moraš prvi na trgu, zasesti najboljši položaj, in če ne narediš velike napake, imaš najboljše možnosti za razvoj.«
Najbolj uporabljani poslovni zbirki 

Njuna poslovna registra iPIS in IBON danes redno uporabljajo v 15 tisoč podjetjih. Štravs in Jagodic sta se izkazala kot mojstra prodaje. V prodaji dela neposredno 30 od 55 redno in honorarno zaposlenih v podjetju, torej več kot polovica. Prisegata na osebno prodajo. »Petnajst tisoč strank je preveč, da bi jih osebno obiskali, zato pa vsako pokličemo po telefonu in se z njo pogovorimo. Osebni stik se mi zdi za uspešno prodajo izjemno pomemben,« razkriva njuno prodajno skrivnost Sašo Štravs. Nadaljuje, da znajo prodajati, a ne samo to. »Izdelek znamo narediti tako, da se bo prodajal in bo zadovoljil pričakovanja kupcev. Mi v poslovni register ne prekopiramo surovih podatkov, ki jih dobimo od Ajpesa, temveč jih preuredimo in predstavimo tako, da so za uporabnike preglednejši. To je naša dodana vrednost.«   

Najbolj obiskana slovenska spletna stran 

Spletni iskalniki na prvi pogled s poslovnimi registri nimajo veliko skupnega. Ampak res samo na prvi pogled. Zbirki IPIS in iBON vsebujeta na stotisoče podatkov, ki morajo biti v trenutku dostopni uporabnikom. Da je to mogoče, skrbi posebna programska oprema. Podobno mora tudi spletni iskalnik v sekundi ali dveh iz milijonov informacij izluščiti tisto, ki jo uporabnik išče. Izdelava spletnega iskalnika je bila tako za Noviforum logično nadaljevanje razvoja poslovnih registrov. Iskalnik Najdi.si so prvič predstavili leta 2000 in je zdaj najbolj obiskana slovenska spletna stran. Dnevno jo obišče od 120 do 150 tisoč uporabnikov. Sašo Štravs uporabi prispodobo in pravi, da imajo večjo naklado kot najbolj brani slovenski dnevnik.

Moja največja napaka

»Če bi še enkrat začela, bi pospešila proces odločanja. Hitreje bi okrog sebe zbrala sodelavce in nanje prenesla del najinih odgovornosti. Praviloma bi moral razmišljati o pomočnikih takoj, ko ti začne zmanjkovati časa. Toda če nimaš dovolj kapitala, si ne upaš zaposlovati, zato organizacija sledi rasti prihodkov.«
Tehnologijo za iskanje med spletnimi strani zdaj dopolnjujejo z novimi možnostmi uporabe. Prodali so jo nekaterim časopisnim hišam za elektronske časopisne arhive. Pripravljajo nove različice, ki bodo brskale po več različnih virih podatkov hkrati. V osnovni izvedbi pa so jo prodali na Hrvaško, kjer tržijo spletni iskalnik Pogodak.hr.    

Najtežje je organizirati delo 

V podjetju z več partnerji je eden največjih izzivov ureditev pravic in odgovornosti družbenikov. Sašo Štravs in Zvone Jagodic nista vlekla ostrih ločnic. Načeloma prvi skrbi za razvoj izdelkov, drugi pa se bolj posveča trženju. Sicer pa sta oba direktorja in oba odločata. Morda to ni najboljša rešitev.  

O tem, kako organizirati delo in kako pospešiti proces odločanja, sta veliko razmišljala. Štravs trdi, da je od vseh stvari v podjetništvo najtežja naloga organizirati delo. Predolgo sta sama odločala o vsem, namesto da bi del odgovornosti prenesla na pomočnike. »O pomočnikih bi moral podjetnik praviloma razmišljati takoj, ko mu začne zmanjkovati časa. To se zgodi zelo hitro po začetku poslovanja podjetja,« pravi Sašo Štravs in dodaja, da vsakega podjetnika nato čaka naslednji izzv: kje dobiti dobre sodelavce. »Podjetnik mora ne le zaposlovati nove ljudi, temveč tudi povečevati kakovost zaposlenih. Če so določeni ljudje ovira za razvoj podjetja, jih mora odpustiti. Žal je v podjetništvu tako. Podjetje lahko raste samo tako hitro, kolikor ima kakovostnih sodelavcev. Mislim, da je to ena najinih ključnih ugotovitev v vseh desetih letih podjetništva.«  

Po mnenju sogovornikov noben podjetnik ne more ubežati tem izzivom in stresu, ki jim sledi. Stres vsakega prej ali slej pripelje v položaj, ko se začne spraševati o smiselnosti podjetništva. Ponavadi pride do te točke, ko preveč dela in mu začne zmanjkovati prostega časa. Praviloma pa za to ni krivo podjetništvo samo po sebi, temveč nesposobnost organizacije dela in časa.    

Razmišljata o odcepljenem podjetju 

Sašo in Zvone sta značilna podjetnika mlade generacije. Podjetje sta ustanovila med študijem pri 23 oziroma 24 letih, delata na tehnološkem področju, se ne obremenjujeta z ovirami, ki jih meče podjetnikom pod noge država, in ne čutita zavisti sovrstnikov. Kakšna je razlika med njima in bolj tradicionalnimi podjetniki, pove naslednja anekdota.  

Ko sta razvijala iskalnik Najdi.si, sta potrebovala veliko računalniške opreme. Želela sta jo dobiti čim ceneje, zato sta prosila trgovce z računalniki za popuste. V zameno bi jim ponudila svoje storitve. »Odziv je bil v smislu 'Kaj boste vi, mi imamo škatle, kaj imate pa vi?' Njihova filozofija je segala do premikanja škatel, ni pa upoštevala znanja in dodane vrednosti. V nekaj letih se je stanje spremenilo. Veliko računalniških podjetij je propadlo, izstopajo pa podjetja z visoko dodano vrednostjo,« razlaga Sašo Štravs.  

Podjetnika sta zadnjih deset let tekla s hitrimi koraki in v svojih dejavnostih zasedla vodilne tržne deleže v Sloveniji. Zdaj prihaja čas bolj prefinjenih korakov. Pomembnejši bodo mehki ukrepi, ki bodo organizacijo dvignili na višjo raven. Izpiliti bosta morala strategijo vstopa na nove trge, dodelati dolgoročno vizijo podjetja, premisliti o povezavah z drugimi podjetji, o izločitvi posameznih dejavnosti v nova podjetja in tako naprej.  

Sašo Štravs trdi, da o prodaji podjetja ne sanjata kot o največjem cilju, a o tem ves čas razmišljata. »Vsak pameten podjetnik razmišlja o prodaji podjetja, tudi če mu prodaja ni cilj. Samo tako bo podjetje iz obrtniške delavnice dvignil na višjo raven, ki bo zagotavljala večjo uspešnost in večje zanimanje morebitnih kupcev podjetja.« Če imaš pred očmi prodajo podjetja, potem moraš poslovati odprto in pregledno. Ravno zaradi tega bosta upravljanje spletnega iskalnika Najdi.si verjetno izločila v novo podjetje. »Najdi.si uspešno posluje, kar pa se navzven ne vidi, ker so podatki skriti v skupni bilanci podjetja. V samostojnem podjetju bo poslovanje preglednejše.«



 
Izkaznica podjetnikov

Podjetnika: Aleksander Sašo Štravs, 33; Zvone Jagodic, 34
Izobrazba: Začeti študij na ekonomski fakulteti sta zaradi podjetniške kariere začasno zamrznila.
Prosti čas: Sta bolj umirjena, kot bi lahko sklepali po njuni starosti in podjetniški dejavnosti. Saša ne boste videli pri adrenalinskih športih, raje se predaja lahkotnemu teku, posluša glasbo vseh zvrsti in prisega na neodvisno filmsko produkcijo. Zvone prosti čas preživlja z družino.


Izkaznica podjetja

Podjetje: Noviforum, d.o.o.
Kraj: Ljubljana
Dejavnost: Izdelava elektronskih poslovnih registrov, razvoj tehnologije za iskanje v elektronskih zbirkah podatkov in upravljanje spletnega iskalnika Najdi.si
Trgi: Slovenija, Hrvaška


ADUTI

* Mladost. Podjetnika imata pri komaj tridesetih letih v podjetništvu deset let izkušenj.
* Vodilni tržni deleži v dejavnostih, ki jih opravljajo.
* Najdi.si je najbolj obiskana spletna stran v Sloveniji.
* Hitra rast prodaje.
* Tržijo samo lastne, prepoznavne blagovne znamke iBON, IPIS in Najdi.si.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *