|
|
Schefenacker Grah Automotive - Robert GrahBi šli v posel s tujcem? Odgovor vam ponuja Robert Grah, soustanovitelj podjetja SG Automotive.Robert Grah je nabiral izkušnje od leta 1992 v različnih podjetjih v Nemčiji, kjer je v letu 1993 že prevzel vodenje projektov v bavarskem BMW-ju. Po vrnitvi v Slovenijo leta 1993 je s partnerjem ustanovil podjetje Cablex-M, kjer je približno eno leto razvijal kabelsko konfekcijo. V letu 1994 je prodal svoj delež v tem podjetju in z očetom sta združila moči ter ustanovila podjetje CMP holding. Pod okriljem holdinga sta ustanovila več manjših podjetij, med njimi Penatex iz Slovenj Gradca (bodoči Grammer Automotive), Ivarčko jezero na Koroškem, ki se ukvarja s turizmom, in druga.
Po triletnem trdem delu velik uspeh Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.
"Prva tri leta so bila krvava. Ker sem iskal kupce za naše izdelke, sem letno prevozil tudi prek 100.000 kilometrov. Po treh letih trdega dela pa so se začeli pojavljati prvi rezultati,” pojasnjuje Grah. Konec leta 1997 sta se srečala z dr. Schefenackerjem in ugotovila, da lahko skupaj zelo dobro sodelujeta. Zato se je na podlagi stiska roke in zagotovila Dr. Schefenackerja o sodelovanju odločil, da bo ustanovil podjetje CMP Electronic. “Pogajanja s Schefenackerjem so bila dolga in trda, vendar smo se leta 1998 dogovorili o ustanovitvi skupnega podjetja, ki smo ga poimenovali Schefenacker Grah (SG) Automotive.” Tako so družina Grah in dr. Schefenacker konec leta 1998 v Slovenskih Konjicah ustanovili skupno podjetje, v katerem imajo Grahovi 49-odstotni delež. Podjetje sodi v večjo skupino Schefenacker, ki v avtomobilski industriji letno obrne poltretjo milijardo mark in zaposluje 6 tisoč ljudi na domala vseh celinah. Je tudi največji proizvajalec zunanjih in notranjih ogledal na svetu s 30- do 40-odstotnim tržnim deležem.
Vložili so 6 milijonov nemških mark in kupili opremo, stroje in stavbo ter začeli s proizvodnjo. Pod imenom Grahovega prejšnjega podjetja, CMP Electronic, so se pojavljali vse do leta 2000 zaradi počasnosti sodišč. Tako so se dostikrat pojavljale težave tudi pri primerjavi bilanc iz prejšnjih let. “Sodišče je potrebovalo kar 15 mesecev za spremembo imena podjetja,” je bil nezadovoljen Robert Grah. Vsi mercedesi vozijo z njihovo zavorno lučjo Proizvodni program podjetja SG Automotive obsega izdelavo kabelskih kompletov ter elektronskih sklopov za avtomobilsko industrijo. Vso proizvodnjo izvozijo. Na leto naredijo okoli 8,5 milijona kabelskih kompletov, največ za zunanja in notranja ogledala. Pri zunanjih ogledalih je potrebno zagotoviti električno nastavitev, ogrevanje ter tako imenovano EC (elektrokromatsko) zatemnitev ogledala pri moteči osvetlitvi vozil, ki vozijo zadaj. V boljših notranjih (vzvratnih) ogledalih pa sta tudi notranja osvetlitev ter luč za osvetlitev sredinske konzole v različnih barvah. Na področju elektronskih sklopov proizvajajo elektroniko za zavorne luči, notranjo osvetlitev, zadnje senčilo ipd. “Prostora v avtomobilu je vedno manj in zato se je v zadnjih letih elektronika začela seliti v dele, kot so ogledala,” razlaga Robert Grah. Zdaj vem, zakaj so ogledala na novejših avtomobilih tako draga. “Vsi mercedesi vozijo z našo zavorno lučjo,” ponosno razlaga Robert Grah in dodaja: “Tudi smerniki v zunanjih ogledalih pri novih mercedesih so plod znanja in patentirana rešitev skupine Schefenackerjevih podjetij.” Poleg Mercedesa so njihovi največji kupci BMW, Opel, Audi, VW in drugi. Kupce je treba navdušiti V podjetju uporabljajo samo lastno znanje in obvladujejo vse funkcije, tako prodajo, nabavo, marketing, proizvodnjo in tudi razvoj. “Danes bi lahko takoj zaposlili 15 novih konstrukterjev, a jih ni možno dobiti,” trdi Grah. Zato so se odločili, da bodo sami izšolali kader, ki ga potrebujejo, in temu ustrezno tudi podeljujejo štipendije. Trenutno zaposlujejo 220 ljudi, v avgustu nameravajo zaposliti še dodatnih 130 delavcev. Poleg uspešno pridobljenega certifikata ISO 9002 in certifikata za kakovost v avtomobilski industriji VDA 6.1, pričakujejo letos še pridobitev certifikata TS 16949, ki pokriva praktično vse druge standarde. V podjetju so zelo pozorni na varstvo okolja, saj so temu prilagodili proizvodno tehnologijo. Zelo pomemben člen so zaposleni v podjetju. “Človeku je treba najprej nekaj dati, da lahko potem od njega nekaj zahtevaš. Ljudem je treba tudi prisluhniti. Med nami ni delavcev, vsi smo sodelavci, zato imamo tudi tako majhno fluktuacijo,” je prepričan Robert Grah. V avtomobilski industriji je po mnenju Roberta Graha kakovost nekaj samoumevnega: “Danes se sploh ne pogovarjamo več o kakovosti. Pogovarjamo se samo še o izvirnih rešitvah. Ne govorimo o zadovoljstvu kupca, temveč o navdušenju kupca.” Obeta se jim velika priložnost Enkrat na leto se srečajo vsi direktorji 27 podjetij pod okriljem družbe Schefenacker iz 17 držav. “Na teh srečanjih je naše podjetje vedno omenjeno kot zgodba o uspehu,” ponosno pravi Robert Grah. V primerjavi s podjetji iz skupine Schefenacker iz vzhodnega dela Evrope je cena delovne sile v podjetju SG Automotive tudi do trikrat višja, vendar lahko z lastnim razvojem še vedno uspešno konkurirajo tem proizvajalcem. Poleg tega proizvajalce v tem delu Evrope pesti tudi zelo velika fluktuacija delovne sile, saj so večje avtomobilske tovarne zelo prisotne na tem področju in zaposleni pač skačejo iz podjetja v podjetje, glede na boljšo ponudbo. “Zaradi cenejše delovne sile kupci najprej iščejo izdelke na Madžarskem, Češkem, Poljskem in celo v Ukrajini. Mi smo predragi in zato avtomatično 'pademo' v drugi krog.” Za leto 2002 se jim je zaradi težav drugih dobaviteljev znotraj skupine Schefenacker odprla nova velikanska možnost realizacije dodatnih 46 milijonov nemških mark. “Vse velike skoke doslej smo absorbirali, vendar je vsak skok za 100 odstotkov bolj krut, tako da nas čaka res trdo delo. Nekje do leta 2004 računamo, da bi lahko presegli 100-milijonsko realizacijo v nemških markah,” meni Grah. Največjo težavo vidi v človeških zmožnostih, saj tak projekt zahteva ogromno priprave, preračunavanja časa, predpisovanje tehnologije ipd. Pomembno je, da skupaj z realizacijo raste tudi dodana vrednost, kar pomeni, da je razvoj vedno večja postavka in omogoča tudi višjo ceno.
V naslednjih letih imajo torej v načrtu širitev zmogljivosti in zaposlovanje novih sodelavcev, načrt za leto 2002 je 470 zaposlenih. Ker stavba, v kateri so trenutno, ne bo zadoščala za takšne potrebe, bodo morali dokupiti še kakšno sosednjo, najverjetneje od Konusa, ki je v stečaju, ali pa poiskati novo možno lokacijo za širitev. Skupna naložba je prava stvar
Čeprav je v Sloveniji malo podjetij organiziranih v skupno naložbo (joint venture), vidi Robert Grah v takšni organizaciji kar nekaj prednosti. “Prvo in najpomembnejše dejstvo je, da sam najbrž nikoli ne bi prišel v avtomobilsko industrijo, saj smo bili s 30 zaposlenimi preprosto premajhni.” Tudi pri likvidnostnih težavah se lahko vedno obrne na kapitalsko močnega partnerja. In kaj bodo naredili s preostalimi podjetji iz skupine CMP holding? “Imamo več manjših podjetij, ker pa se je oče letos upokojil in sem sam preveč zaseden z delom v SG Automotive, bomo deleže v teh podjetjih najbrž prodali.” MOJA NAJVEČJA NAPAKA:
“Bistveno prepozno vlaganje v lastni kader (štipendiranje), kajti danes le stežka najdemo za nas prepotrebni visokošolski kader.” MOJA FORMULA USPEHA: “Trdo delo, poštenost. Sam sem morda imel tudi malce sreče, saj sem imel zelo dobrega učitelja – očeta. V petih letih mi je posredoval bogate izkušnje, ki jih je pridobil v 25-letnem vodenju velikega in zelo uspešnega podjetja v naši okolici.”
|
|