Tomas Sport - širjenje prek franšiz

Avtor: Nives Pahor | Objava: 11.01.2005

Blagovna znamka Tomas Sport je na slovenskem trgu že 15 let, pred devetimi leti pa jih je bolj po naključju poiskal prvi franšizij. To je bil začetek uspešne franšizne verige športnih trgovin ...



Podjetje Tomas Sport se je pojavilo na trgu leta 1989. Bili so ena prvih zasebnih športnih trgovin na slovenskem trgu. Prepoznavni so postali po specializirani ponudbi športne obutve. V prvih letih poslovanja so odpirali le lastne trgovine. Prvo franšizo so odprli leta 1995 v Slovenj Gradcu. Tomas Sport ima trenutno 26 trgovin po vsej Sloveniji, od tega jih je kar pol franšiznih.  
 
Adela Lakota, odgovorna za razvoj in širitev franšizne verige športnih trgovin Tomas Sport, meni, da je franšizing dobra poslovna strategija za širitev posla in osvajanje trga, in če bi se ponovno odločali, bi se vnovič odločili zanj.

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Kako ste se sploh domislili širitve poslovanja po sistemu franšiz?
Pravzaprav je bilo to precej naključno. Prvi franšizij nas je dejansko poiskal sam. Oglasil se je z željo, da bi imel trgovino s tako ponudbo in izdelki, kot jih imamo mi, le da bi jo lahko upravljal sam. Ponudbo smo resno pretehtali in sprejeli odločitev, da poskusimo s franšizo kot novim načinom poslovanja. Kmalu smo spoznali, da je to pravi način poslovanja in priložnost za hitrejšo in učinkovitejšo širitev posla po vsej Sloveniji. Prvo franšizo smo tako odprli 1995, leto pozneje pa so se ji pridružile še tri po Sloveniji.

Ali imate natančno izdelan načrt iskanja franšizijev po Sloveniji?
Doslej so vsi franšiziji sami prišli k nam s ponudbo. Sicer pa tudi naša poslovna politika ni načrtno iskanje franšizijev. To pa zato, ker želimo, da se ljudje, ki se odločijo za našo franšizo, zanjo odločijo zato, ker si to sami želijo. Iz izkušenj lahko povem, da je precej lepše in lažje delati s kom, ki pride sam z željo, ker ima interes za to.  

Omenili ste, da imate ponekod lastne, drugod franšizne trgovine. Kaj je tisti ključni dejavnik, ki prevesi tehtnico, da se odločite za franšizno trgovino?
Za franšizo se odločimo iz strateških razlogov. Na splošno lahko rečem, da imamo franšize v tistih krajih, v katerih imamo sami malo možnosti za uspeh. Dejstvo je, da franšiziji v lokalnem okolju laže delujejo kot mi, ker so tam znani, poznajo kraj, ponudbo in povpraševanje.  

Ali se je že zgodilo, da ste imeli več potencialnih franšizijev iz istega kraja? Kako pa potem?
Lahko se zgodi. V takem primeru natančno pregledamo, kaj potencialni franšizij ponuja, in ali zadovoljuje vse tri naše pogoje, ki jih upoštevamo pri izbiri franšizija: lastno podjetje, čim atraktivnejša lokacija in seveda pripravljenost na poslovanje pod našimi pogoji. Iz analize dejstev in pogovora s kandidati izberemo nam najprimernejšega.  

Sicer pa že v pogodbi poskrbimo, da ne ustvarjamo konkurence med franšiziji. Določeno imamo prostorsko razdaljo med franžiznimi in tudi našimi trgovinami.  
 
Danes je na trgu kar nekaj trgovin z bogato izbiro športnih izdelkov. Od kod sploh ideja za tak koncept trgovin - ponudba športne obutve in oblačil?
Na začetku smo bili ena prvih zasebnih trgovin, ki so sploh imele tako ponudbo v Sloveniji. Bili smo prva športna trgovina v stari Ljubljani. Sprva smo bili še specializirana trgovina, strogo samo s športno obutvijo. To so bile majhne trgovine, le nekaj kvadratnih metrov, v katerih so bili razstavljeni samo športni copati. Danes pa prodamo že pol tekstila, pol pa športnih copat. Z leti smo začeli podobo in ponudbo trgovin spreminjati, ju prilagajati novim tržnim in modnim trendom. Postopno smo začeli večati trgovine, dodatno smo jih začeli opremljati. Moda se nenehno spreminja, in če hočeš biti v glavah potrošnikov, se ji moraš prilagajati. Danes imamo večje trgovine, a zgolj zato, ker je ponudba večja.  

Kaj pa je glavni adut, po katerem vas lahko potrošniki ločujejo od drugih ponudnikov na trgu?
Od drugih se razlikujemo po tem, da kljub spremembam ostajamo specializirani za športno obutev. Veliko damo na svetovanje kupcem. Na naših policah je bogata ponudba športnih copat, od najnižjega do najvišjega razreda, z najboljšo tehnologijo. Trudimo se, da bi bili kupci zadovoljni.  

Kakšni kupci so v vaših trgovinah?
Naši kupci so dokaj zahtevni, in ker smo specializirani za športno obutev, pridejo zlasti taki, ki si želijo svetovanja. Precej je športnikov, ljudi, ki vedo, kaj želijo imeti, imajo posebne zahteve in iščejo nasvete … Imamo pa tudi kupce kot vse druge trgovine.
 
Kako pa komunicirate v verigi in vodite evidenco zalog?
Z vsemi trgovinami smo računalniško povezani. Vse trgovine imajo iste programe kot mi, tako da smo dnevno povezani, pa tudi podatke o zalogah imamo dnevno vodene. Vse zaloge so vidne v računalniku, naše in franšizne trgovine pa si lahko izdelke tudi med seboj izmenjujejo.  
 
Bistvo franšize je, da imajo lahko ponudbo, kakršno imamo mi. Če bi bili sami na trgu, ne bi mogli imeti take ponudbe blagovnih znamk, ker so premajhni.  
 
Kako pa komunicirate s trgom? Skupne akcije, oglaševanje ...
Mi skrbimo za nacionalno prepoznavnost blagovne znamke Tomas Sport, franšiziji pa lokalno spodbujajo uveljavljanje blagovne znamke. Imamo seveda tudi skupne akcije, ki so namenjene vsem trgovinam, toda franšizij se lahko sam odloča, ali bo sodeloval v njih ali ne. Lahko pa tudi sami pripravijo akcije, če menijo, da je to koristno.  
 
Kakšna je razlika, ko preideš iz upravljanja lastnih trgovin na upravljanje franšizne verige?
Bistvene razlike ni. Samo delo ni nič posebnega. Prednost pa je za podjetje, kot sem že omenila, da franšiziji na določenih krajih laže delajo, ker poznajo mesto.  

Ali se je že zgodilo, da ste morali kakšno franšizo zapreti?
Seveda, vendar vse v dogovoru s franšizijem. Včasih se namreč izkaže, da trgovina ne gre, ali pa si franšizij ne želi več delati. V takem primeru se dogovorimo in sporazumno zapremo trgovino.

Franšiza Tomas Sport

Ponudba: trgovina športne obutve in tekstila
Začetek franšize: 1995
Število franšizijev: 13
Vstopna franšizna licenca: je ni (ko začne, sofinancira začetno zalogo v trgovini in opremo lokala)
Stroški za uporabo franšize: mesečna franšiznina, ki je določena v pogodbi
Velikost trgovin: od 20 do 300 kvadratnih metrov
Trajanje pogodbe: 4 leta z možnostjo podaljšanja
Dodatne informacije: Adela Lakota; info@tomassport2.si

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *