Uporabnost spletne strani

Avtor: Ksenja Klepec | Objava: 09.09.2005

Vam vaše spletno mesto ne prinaša želenih rezultatov? Morda je razlog slaba uporabnost, ki obiskovalce odvrne od nadaljnjega brskanja. Katerih poglavitnih meril ne smete spregledati?



Spletna stran s slabo uporabnostjo deluje na obiskovalca približno tako, kot se počuti izgubljen japonski turist na linijah ljubljanskega potniškega prometa. Ne ve, kam, ne ve, kako dobiti koristne informacije, vse to ga frustrira.  

Tudi dobro uporabnost strani zlahka ponazorimo z analogijo. Dobre trgovine v Sloveniji imajo zaposlene prodajalce, ki spremljajo vaš nakup. Ko presodijo, da se ne morete odločiti ali da potrebujete dodatne informacije, vas v trenutku oborožijo s svojim mnenjem, z dodatnimi informacijami ali nasvetom. Struktura, vsebina in oblika spletnega mesta morajo biti usmerjene k istemu cilju.  

Poglejmo si še en primer. Pogosto se zgodi, da spletni uporabnik išče določeno stvar, na primer polaganje parketa po ugodni ceni, in prek iskalnika pride na podstran določenega spletnega mesta. Na primer na podstran, kjer podjetje opisuje svoje dejavnosti, med katere sodi tudi polaganje parketa. Če je to spletno mesto ustrezno strukturirano, mu bo takoj jasno, kje se je znašel, kaj spletno mesto ponuja in na katero povezavo mora klikniti, da pride do cene polaganja parketa, ki ga najbolj zanima.  

Poznate svoj glavni cilj?

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Še preden se sploh lotimo načrtovanja uporabne spletne strani, moramo določiti glavni cilj, ki naj bi ga s spletno stranjo dosegli. Cilji so lahko prodaja izdelkov, promocija izdelkov, vzbujanje zaupanja kupcev v prodajalne, vzbujanje zaupanja v blagovno znamko ... Če je glavni cilj spletne trgovine vin na primer prodaja vin prek spleta, mora spletna trgovina celotno strukturo, vsebino in obliko spletnega mesta usmeriti v prodajo vina obiskovalcem.  

Drug primer je podjetje, ki se ukvarja s prodajo poslovne programske opreme. Njihov glavni cilj je lahko spletna prodaja programske opreme, promocija programske opreme ali pa večanje zaupanja spletnih obiskovalcev v njihovo blagovno znamko. Spletna stran podjetja, katerega glavni cilj je promocija izdelkov, bo popolnoma drugačna kot spletna stran, ki si prizadeva predvsem za večjo verodostojnost blagovne znamke.  

In kako je v praksi? 

Vse skupaj se sliši izredno enostavno in nevredno pisanja, dokler ne pobrskaš po slovenskih spletnih straneh. Veliko slovenskih spletnih strani še vedno temelji na čudni mešanici »estetike« in neuporabnosti. Na veliko slovenskih spletnih straneh je še vedno izredno težko priti do ključnih informacij, kot so na primer kontaktni podatki. Obstajajo še hujši primeri. Iščete določene informacije, ker kupujete določen izdelek, in najdete ustrezno spletno stran, kjer vas »animirajo« z migetajočimi tujimi pasicami in dodatnimi (pop-up) okni. Razlog je jasen. Podjetje si »ni moglo« privoščiti prostora v plačanem strežniku, za kar bi odšteli 900 tolarjev na mesec. Obiskovalce to moti. Ravno tako jih moti neuporaben iskalnik na spletni strani. Kakovosten iskalnik po spletni strani je vreden veliko. Če imate slabega, je bolje, da ga sploh nimate, saj z njim vznejevoljite svoje obiskovalce, ki z njim tratijo svoj dragoceni čas.

So za neuporabnost krivi spletni oblikovalci?
 

Tako v Sloveniji kakor v tujini je postopek izdelave spletnega mesta v večini primerov enak. Podjetje si želi spletno stran, določi približni proračun in zadolži določeno osebo, na primer vodjo marketinga, da zadevo izpelje. Vodja marketinga na podlagi proračuna in referenc izbere najugodnejšega oziroma najkakovostnejšega ponudnika. Ponudnik jim nato na podlagi želja pripravi arhitekturo spletnega mesta. Podjetje arhitekturo sprejme (ali ne) in nato posreduje ustrezne vsebine. Naslednji korak je izdelava spletnega mesta, sledijo pa manjši kozmetični popravki.  

Pogosto se zgodi, da se podjetje ne poglobi dovolj v glavni cilj, ki ga želi s spletno stranjo doseči, ali pa na spletno stran gleda s svojega vidika, namesto z vidika uporabnika.  

Nedavno sem na spletu zasledila spletno trgovino z otroško opremo, v kateri je bila oprema razdeljena po blagovnih znamkah, namesto po izdelkih. Spletni obiskovalec, ki v tej trgovini kupuje na primer otroško stajico potrebuje vsaj 10 klikov, da lahko primerja stajice. Če je glavni cilj spletne trgovine prodaja otroške opreme končnim kupcem, je krivda za slabo uporabnost gotovo pri podjetju, ker pri navodilih spletnim oblikovalcem ni upoštevalo njihovega vidika oziroma ker je sprejelo neustrezen predlog spletne arhitekture oblikovalcev.  

Krivdo za neuporabnost spletnega mesta lahko oblikovalcem pripišemo le pri tehničnih napakah spletnega mesta, kot so nedelujoče povezave, slabo optimiranje spletnih strani, slab iskalnik po strani ...

Vidiki spletnih strani, ki jih lahko ocenjujemo 

Elementov, ki jih lahko pri določenem spletnem mestu ocenjujemo, je kar nekaj. Med pomembnejše sodijo vsebina, arhitektura, oblika, optimiranost oziroma dostopnost ter seveda učinkovitost (kako učinkovito s spletnim mestom dosegamo glavni cilj spletnega mesta). Ne smemo pozabiti tudi na tehnično plat, kamor sodita zanesljivost (spletna mesta v preobremenjenih strežnikih so včasih nedosegljiva) in tehnične lastnosti spletnega mesta (na primer čas nalaganja strani).  

Kriteriji uporabnosti spletnih strani (Jaka Lindič, 2003)

Krmarjenje po spletnem mestu
 

Lindič v svojem delu Model za ocenjevanje kakovosti spletnih strani omenja splošne ugotovitve tujih raziskovalcev, ki se ukvarjajo z analizami uporabnosti spletnih mest. Notranje spletne povezave uporabniki na splošno pričakujejo levo zgoraj. Zunanje spletne povezave naj bi bile levo spodaj oziroma na desnem delu spletne strani. Povezava na vhodno spletno stran naj bi bila v zgornjem levem kotu. Če je na spletni strani iskalnik, naj bi bil po pričakovanju uporabnikov zgoraj na sredini.

Dostopnost in optimiranje spletnih strani 

Uporabna spletna stran ne pomeni nič, če je nihče ne najde. Pomembni sta organiziranost vsebin in hkrati prijaznost posameznih spletnih strani iskalnim pajkom. Spletno mesto se mora na besede, ki so za podjetje ključne, uvrščati visoko v rezultatih iskanj v iskalnikih. To je eden ključnih pogojev za uresničenje glavnega cilja. Elementov spletnega mesta, ki so pogoj za vidnost, se ne da razložiti v nekaj vrsticah, zato omenjam le nekaj ključnih. Kakovostna vsebina, bogata z besedami, ki so za podjetje ključne, ključne besede v metaoznakah, naslovu strani in besedilu na povezavah ter kakovostne zunanje povezave, ki se vežejo na spletno mesto.

Oblika spletnega mesta 

Z vidika uporabnosti spletnega mesta, ki je usmerjena v uresničevanje poglavitnega cilja, je izredno pomembna oblika spletnega mesta, ki ustrezati značilnostim ciljnih uporabnikov. Grafična podoba mora biti skladna z vsebinsko strukturo. Vsebina naj bi bila tam, kjer jo uporabnik pričakuje. Ključnega pomena po strokovnjaku za uporabnost spletnih strani Lewisu je tudi, da so enaki elementi vedno predstavljeni na enak način, enaka pa je tudi njihova uporaba. To naredi spletno mesto predvidljivo in učinkovitejše. 

Kakovost interakcije spletnega mesta 

Uporabna spletna stran omogoča spletnemu obiskovalcu hitro in enostavno interakcijo z lastnikom spletne strani, pa najsi bo to nakup izdelka, naročilo na e-novice, povpraševanje, pomoč ali kaj drugega. Pomembno (predvsem pri kompleksnejših spletnih mestih) je, da je spletno mesto opremljeno z različnimi oblikami pomoči ali obvestil, ki spletnemu obiskovalcu lajšajo brskanje po straneh. Sem sodijo na primer obvestilo o trajanju prenosa določene datoteke, obvestilo o času trajanja prevzema kupljenega izdelka ali navodila pri prenosu datoteke, kot je na primer demo različica programa. Pomoč mora biti kratka, uporabniku razumljiva in zlahka dostopna. Uporabniki, ki imajo težave z dostopom do želenih informacij (kot so čas trajanja prenosa datoteke, kontaktni podatki, cena izdelka, nakup izdelka), izgubljajo čas, kar jih odvrača od nadaljnjega iskanja, posledici pa sta negativni »feedback« in zmanjšanje ugleda spletnega mesta.  

Večje slabosti spletnih strani z vidika uporabnosti  

- Nedelujoče povezave: Preverite, ali vse povezave delujejo. Nedelujoče povezave preprečujejo končnemu uporabniku, da pride do želenih informacij.

- Obrazci: Preverite, ali obrazci na vašem spletnem mestu delujejo ustrezno. Nedelujoči obrazci so pogubni za uresničevanje glavnega cilja. Potencialni kupec ne more kupiti izdelka, ne more se naročiti na prejemanje e-novic ...

- Slab iskalnik: Bolje, da ga nimate.

- Nevljudnost: Slab zgled je na primer naročilo na prejemanje e-novic, ki od uporabnika poleg imena, priimka in elektronske pošte zahteva dodatne podatke, kot so ime podjetja, telefon ali naslov bivanja.

- Predolgo nalaganje spletnih strani.

- Ni omogočeno tiskanje dokumentov.

- Odsotnost kazala pri kompleksnih spletnih mestih, ki bi omogočilo uporabniku hiter dostop do želenih informacij brez odvečnega brskanja.

Preizkusite uporabnost svojega spletnega mesta 

Pri testiranju uporabnosti spletnega mesta je na voljo več metod. Sem sodijo na primer klasična raziskovalne metode, kot so ankete, intervjuji in skupinske razprave na vzorcu ciljne populacije. Najučinkovitejša in cenovno najugodnejša metoda po mnenju ameriškega guruja spletne uporabnosti Jakoba Nielsna je testiranje uporabnosti spletnega mesta s pomočjo manjšega števila uporabnikov. Izberite si na primer pet oseb iz svoje ciljne skupine in jim določite nekaj konkretnih nalog, povezanih z glavnim ciljem spletnega mesta.  



Nakaj nasvetov za spreminjanje ali izdelavo spletnega mesta:  

- Oblika spletnega mesta naj bo minimalistična. Z njo si zagotovite hiter čas nalaganja strani.
- Imena povezav naj nakazujejo vsebino, ki jo bo obiskovalec dobil. Imena ne smejo biti presplošna, hkrati pa naj vsebujejo ključne besede, s katerimi se želi podjetje visoko uvrščati v iskalnikih.
- Poskrbite za skladnost pri krmarjenju in uporabi ikon.
- Dolžina posamezne spletne strani naj ne bi bila večja od strani A4.
 

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *