V 10 letih do 10 milijard dolarjev

Avtor: Primož Kaučič | Objava: 09.09.2005

Pierre Omidyar je pred desetletjem za zabavo v prostem času začel razvijati internetno tržnico ... Če bi bilo danes podjetje eBay država, bi se po bruto domačem proizvodu uvrstil na 59. mesto med vsemi državami, takoj za Kuvajtom.


Pierre Omidyar z izvršno direktorico eBaya Margaret Whitman

Letos je natanko deset let, odkar se je rodil eBay – največja internetna tržnica, kjer lahko kupite ali prodate vse, od igle do avtomobila in celo letala. Podjetje eBay je preživelo znano krizo internetnih podjetij in po desetih letih poslovanja še vedno izredno hitro raste. V letošnjem drugem četrtletju je ustvaril za dobro milijardo dolarjev prihodkov, kar je za 40 odstotkov več kot v istem obdobju lani. Bruto dobiček je znašal neverjetnih 895 milijonov dolarjev. Spletna stran je imela 157 milijonov registriranih uporabnikov in skoraj 65 milijonov aktivnih uporabnikov – to so tisti, ki so na eBayu kupovali ali prodajali v zadnjem letu.   

Od figuric PEZ do milijard

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Tako kot vse velike zgodbe, še zlasti ameriške, ima tudi ta pravljični začetek, o katerem vsi radi govorijo. eBay je ustanovil Pierre Omidyar, ker je želel pomagati svojemu takratnemu dekletu in sedanji ženi Pameli pri zbiranju figuric PEZ. Kot računalniški programer je dobro poznal zmogljivosti interneta in je naredil rešitev za trgovanje med fizičnimi osebami na internetu. To je zgodba, ki jo mediji vedno znova ponavljajo. Toda Omidyarjeva žena Pamela vsakič zavije z očmi, ko jo sliši. Nikogar več ne zanima, da je strokovnjakinja na področju molekularne biologije, vsi jo poznajo kot zbirateljico figuric PEZ. 

Seveda vse ni bilo tako naivno kot v zgodbi, ki jo je medijem prodala prva eBayeva piarovka Mary Lou Song (za to zgodbo je dobila celo univerzitetno nagrado). Pierre Omidyar je imel namreč že pred ustanovitvijo eBaya podjetniške izkušnje. Že leta 1991 je s prijatelji ustanovil podjetje, ki je prodajalo po internetu. To podjetje so čez nekaj let prodali Microsoftu.  

Je pa internetno tržnico res začel razvijati za zabavo v prostem času, ko je bil še zaposlen v podjetju General Magic iz Silicijeve doline. Prvo dražbeno stran AuctionWeb je gostil kar na isti strani, kjer je ponujal informacije o virusu ebola. Šele leta 1997 je stran preimenoval v eBay in jo začel intenzivno oglaševati. Uspeh je bil neverjeten. Sredi tistega leta se je na strani odvilo že 800 tisoč dražb dnevno. Naslednje leto so delnice podjetja že začele kotirati na borzi. Vrednost podjetja je bila morda tudi zaradi takratnega internetnega balona izjemna. Omidyarjev delež so ocenjevali na tri milijarde dolarjev.  

 »eBay so zgradili uporabniki« 

Presenetljiv izkupiček za podjetnika, ki je imel na začetku povsem drugačen in dokaj nenavaden cilj: postaviti trgovino na glavo. Moč, ki so jo imele velike družbe, je želel dati v roke posameznikom. V internetni tržnici je videl način, da bi imel vsak posameznik enak dostop do informacij in s tem do prodaje in nakupa.  

Nekateri trdijo, da se je Omidyar posla lotil v bistvu dokaj naivno. Ni zgradil običajne internetne trgovine in kupce usmerjal, kako morajo trgovati. Večino pobude je prepustil kar njim. Uporabniki namreč sami določajo, kaj bodo prodajali, katere nove skupine izdelkov bodo uvrstili na eBay in tako naprej. eBay je zagotovil samo infrastrukturo in najnujnejša pravila, ki veljajo za trgovanje (denimo, da se orožja ne sme prodajati). Pierre Omidyar še vedno trdi, da je vsa skrivnost uspeha v tem, da so pobudo prepustili uporabnikom. »Uporabniki so tisti, ki eBay v resnici uporabljajo, in v nekaterih primerih, živijo od njega. Zato na splošno bolje od nas vedo, kaj je treba spremeniti.« 

Omidyar pravi, da so vse koristne nasvete uporabnikov zelo hitro uresničili. Po njegovem prepričanju je to eden od ključnih načinov za pridobivanje zvestih strank. Uporabniku, ki je poslal po elektronski pošti koristen nasvet, so se takoj zahvalili in nasvet v nekaj dneh uresničili.  

Pristen odnos s strankami je zanj eno od osnovnih vodil v poslu. Ko je bila nekoč uporaba internetne strani za 22 ur prekinjena, so poklicali 10 tisoč najpomembnejših uporabnikov in se jim opravičili za napako.    

Kdo je Pierre Omidyar? 

Pierre Omidyar se je rodil leta 1967 v Parizu v mešani francosko-iranski družini. Pozneje se je z družino preselil v Ameriko in leta 1988 kot povprečen študent diplomiral iz računalništva na Univerzi Tufts. Zase pravi, da se je kot otrok navduševal nad elektronskim igračkami in napravicami. Tako dolgo se je igral z njimi, da so se pokvarile in jih je lahko razdrl in poskušal popraviti.  

Zanimivo je, da kot otrok ni imel idolov. Starša sta ga vzgajala v duhu, da lahko človek doseže, karkoli želi. Ta misel ga je vedno gnala naprej in nikdar ga ni bilo strah velikih idej. »Ena od stvari, ki sem se jih naučil, je ta, da nekateri ljudje ne gredo naprej in ne poskušajo uresničiti svojih zamisli. Imajo zamisel in potem prepričujejo sebe ali pa druge ljudi, da se je ne da uresničiti,« pravi. Sam ravna drugače. Reči si, »zakaj pa ne« in začne delati. Vsem novim podjetnikom svetuje, naj ne poslušajo tistih, ki jih odvračajo od zanimivih idej. »Ljudje odvračajo druge zato, ker sami nimajo poguma poskusiti,« trdi Pierre Omidyar.   

Podjetje je zraslo brez načrtov 

Je imel podjetnik že na začetku vizijo, da bo zgradil tako mogočno podjetje? Nikakor ne. Ne verjame v dolgoročne načrte. Pravi, da petletni načrti v bivši Sovjetski zvezi nikdar niso dali dobrih rezultatov. In zelo verjetno je enako tudi v podjetništvu. Pomembnejše se mu zdi, da se človek odpre in pripravi na nepričakovano. Ko pride priložnost, mora biti nanjo pripravljen in jo zagrabiti. Ta formula je v njegovem primeru še kako dobro delovala.  

Njegovo podjetje je prvi dve leti raslo po 20 do 30 odstotkov na mesec. To se mu ni zdelo nič nenavadnega za novoustanovljeno podjetje. Potem pa je postajal pri napovedih vse bolj zadržan. »Govorili smo si: 'To ne more trajati, ni mogoče, da bi rasli tako hitro.'« Ker je podjetje še kar raslo in raslo je začel najemati strokovnjake, ki so pregledovali poslovanje. In tudi oni so govorili, da to pač ne more trajati. Pa traja že deset let in dosega neslutene razsežnosti. Lani so ljudje prek eBaya ponudili v prodajo že več kot milijardo predmetov. Preko eBaya so prodali za 34 milijard dolarjev izdelkov. BusinesWeek je ob tem podatku zapisal, da če bi bil eBay država, bi se po bruto domačem proizvodu uvrstil na 59. mesto med vsemi državami, takoj za Kuvajtom. Neki ekonomist je dodal: »eBay je gospodarstvo zase.«   

Premoženje za humanitarne namene 

Pierre Omidyar ni samovšečen človek, ki bi se tolkel po prsih. Kadar razmišlja o uspehu, potrka na les. Razlog za uspeh vidi v prvi vrsti v skupnosti uporabnikov, ki mu je pomagala postaviti eBay na noge. Po njegovih besedah sta podjetje in posel rasla sama zase. In še nekaj pravi: »Ker sem bil podjetnik že prej, vem, da je delo tipičnega podjetnika mnogo težje od tega pri eBayu ... Nam je šlo veliko laže kot večini podjetnikov. Ko smo potrebovali denar, nam ni bilo treba prepričevati ljudi, da bi vlagali v eBay, temveč smo jim morali govoriti, naj nehajo trkati na vrata.« Tako je, vlagatelji so sami drli k njim.  

38-letni Omidyar je z eBayom obogatel. Je redni član lestvice najbogatejših Američanov, mlajših od 40 let, ki jo objavlja revija Fortune. Lani so njegovo premoženje ocenili na 10 milijard dolarjev. Bogatejši je bil samo ustanovitelj Dell Computerja Michael Dell z 18 milijardami dolarjev. 

Omidyar bi lahko ostanek življenje mirno preživel na kakšnem eksotičnem otoku. Pa ni tak tip. Po umiku s ključnih funkcij v podjetju večino časa dela za človekoljubno organizacijo Omidyar Network LLC, ki sta jo ustanovila z ženo Pamelo leta 1998. Med drugim z milijonskimi donacijami spodbujata in izobražujeta mlade, da se bodo aktivneje vključevali v reševanje socialnih vprašanj v svojih okoljih. »Želiva, da pridobijo veščine in motivacijo, ki jo bodo potrebovali, da bi bili učinkoviti agenti sprememb,« pravi Omidyar. Fundacija naj bi v naslednjih letih vložila v različne programe 400 milijonov dolarjev. Tako kot Bill Gates tudi on namerava večino svojega premoženja podariti v humanitarne namene. Do svojega 52. leta se želi znebiti 99 odstotkov premoženja. Pravi, da morajo vsi ljudje po svoji močeh prispevati k skupnosti. Ko so stari Grki obrnili hrbet temu pravilu, so Atene propadle. 



5 vrednot 

Ko je eBay začel poslovati, so se mnogi spraševali, kako bodo med seboj trgovali ljudje, ki se ne poznajo. Kako naj zaupajo drug drugemu? Pierre Omidyar s tem ni imel težav. Prepričan je, da je velika večina ljudi poštenih. Takrat je zapisal pet vrednot podjetja, ki jih še danes rad omenja. 

1. Verjamemo, da so ljudje v osnovi dobri.

2. Verjamemo, da lahko vsak posameznik nekaj prispeva.

3. Verjamemo, da lahko iskreno in odprto okolje iz ljudi izvabi najboljše.

4. Vsakogar spoštujemo kot enkratnega posameznika.

5. Ljudi spodbujamo, naj ravnajo z drugimi tako, kot želijo, da drugi ravnajo z njimi. 

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *