V svetovni vrh brez oglaševanja

Avtor: Nives Pahor | Objava: 11.07.2005

Španska Zara je študijski zgled franšize in uspeha tekstilne verige v svetu. Slovenski franšizij svoj uspeh v Sloveniji utemeljuje s spoštovanjem osnovne filozofije blagovne znamke.


Jožica Brcar:"Zara je logistično, tehnološko, po načinu razmišljanja, kako modo približati kupcu, vodilna v svetu, zato je tudi tako uspešna."

Podjetje Magistrat International je slovenski distributer številnih svetovnih blagovnih znamk pri nas, precej tudi prek trgovine Emporium, v kateri imajo več kot 100 tujih blagovnih znamk, ki v svetu mode nekaj veljajo. Poleg tega imajo sklenjene franšizne pogodbe z več kot 20 franšiznimi verigami po svetu, med drugim s podjetjem Inditex iz Španije, ki je lastnik svetovno znane španske franšizne verige trgovin Zara z modno konfekcijo za moške, ženske in otroke. Zara pravkar pripravlja odpiranje nove trgovine v ljubljanskem BTC-ju. 

Zara je globalna blagovna znamka, ki je v zadnjih sedmih letih doživela izredno širitev po vsem svetu. Razlogov za tak uspeh je več, vsekakor pa sta k temu prispevala izredna logistična organiziranost in osredotočenost na želje in potrebe kupcev. Podjetje je v lasti Amancia Ortega Gaona, ki je prvo trgovino Zara odprl 1975. Danes so prisotni že v 55 državah sveta. Franšiza Zara ima 20-25 % letno rast. Za leto 2005 pričakujejo odprtje od 100 do 110 novih Zarinih trgovin. Lani so imeli za 5,6 milijarde evrov prometa, letos načrtujejo 7 milijard prometa. Kar pomeni, da so drugi na svetu, prvi je ameriški GAP. Zara prispeva 70 % Inditexovega prometa, ni pa edina njihova blagovna znamka, imajo jih še osem.  

Z Jožico Brcar, direktorico komerciale v Magistratu International in odgovorno za Zaro v Sloveniji, smo se pogovarjali o franšiznem sodelovanju s podjetjem, kot je Inditex.  

Kaj sodelovanje z lastnikom Zare prinese podjetju?

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Ko gre za Inditex, je to vse znanje, ki je zbrano v njihovih dosedanjih 2244 trgovinah. Vsaka franšiza dela na svoj način in od vsake se česa naučiš. Da pridobiš tako znanje, kot ti ga ponuja dobra franšiza, potrebuješ trg, kar pa je pri nas problem, saj je trg zelo majhen.  

Kaj je značilno za poslovanje tega podjetja?

Inditex je znan po tem, da vse svoje trgovine v svetu dvakrat tedensko oskrbuje s svojimi izdelki, kar pomeni, da imajo zelo dobro izdelano logistiko podjetja. Sedež imajo na severozahodu Španije, v mestecu Coruña, kar je z logističnega vidika zelo neugodna lega. To je eden najzahtevnejših krajev v Evropi za prevoz blaga po vsem svetu. Toda njim uspeva.  

Torej je logistika njihova močna točka?

Vsekakor. Ortega je zelo dober poslovnež, ki se je veliko ukvarjal z logistiko, in menim, da je z logistiko tudi zmagal.  

Kot pravite, je to ena redkih blagovnih znamk v svetu, ki ne naredi kolekcije vnaprej, kot to počno drugi tekstilci. Ali se to obnese na trgu?

V tekstilu je običajno tako, da proizvajalci naredijo kolekcijo pol leta pred sezono. Zara dela sproti. Tu ni potrebe po vnaprejšnjih naročilih. Na začetku sezone franšiziji dobimo prve kolekcije v trgovino in potem sproti naročamo, kar želimo. Sami oblikujemo naročilo in dejansko lahko prilagajamo ponudbo povpraševanju oziroma željam kupcev in sezoni.  

Opazila sem, da se blagovna znamka Zara nikjer po svetu ne oglašuje. Je to strategija podjetja?

Res je, Zara se ne oglašuje. Zanje so najpomembnejši kakovost izdelkov in lepo urejene trgovine.  

Kako to, da ste vi izbrali ravno Zaro? 

Z Zaro smo se prvič srečali pred sedmimi leti. Ta je bila takrat zelo močna v Španiji in na Portugalskem, drugje pa dokaj neznana. Imeli so eno trgovino v New Yorku in tri trgovine v Franciji. V sedmih letih pa so prišli na skoraj 800 trgovin po vsem svetu.  

Tekstilne tovarne v Slovenji se zapirajo zaradi azijskih trgov, proizvodnja tekstila se seli na Vzhod. Ali tudi Zara šiva svoja oblačila v Aziji?

Osnovne stvari šivajo v Aziji, kar je modnih izdelkov, pa v Španiji. V Španiji imajo čez 300 pogodbenih podjetij, ki zanje šivajo. Strategija je razumljiva, kajti če se hočeš hitro odzivati na modo, moraš imeti proizvodnjo blizu. Osnovne stvari pa ni problem šivati zunaj.  

Kako lahko na podlagi izkušenj ocenite Zaro?

Zara je logistično, tehnološko, po načinu razmišljanja, kako modo približati kupcu, vodilna v svetu, zato je tudi tako uspešna. So študijski zgled franšize in uspeha tekstilne verige v svetu. Celo na Harvardski univerzi jo obravnavajo. S svojim nastopom dokazujejo, da ne držijo popolnoma trditve vseh, da je tekstil v težavah.  Menim, da bodo morali tudi drugi tekstilci spremeniti način razmišljanja in prilagoditi delovanje sodobnim razmeram na trgu, če bodo želeli preživeti.  

Se boste z Zaro širili tudi na južne trge?

Da, šli bomo v Zagreb.  

Ste izkušeni franšiziji. Kaj je po vašem mnenju ključno za uspeh v tej vlogi?

Pomembno je, da razumeš blagovno znamko, za katero se odločiš, in da jo na lokalnem trgu predstaviš v skladu z njeno osnovno filozofijo. V bistvu moraš znati dobro poslušati, gledati, se učiti.


Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *