Velik mož, velik podjetnik

Avtor: Primoz Kaučič | Objava: 12.07.2005

Murthy Narayana je eden od najbogatejših indijskih podjetnikov, pa tudi spoštovan mislec, predavatelj in svetovalec.


Murthy Narayana: »Ustvariti morate tako okolje, v katerem bo lahko vsak zaposleni izrazil svoje nestrinjanje z vami brez bojazni, da bo kaznovan.«

Računalniški mogotec Murthy Narayana verjetno nikdar ne bo tako bogat, kot je Bill Gates, zagotovo pa je njegova zgodba še bolj spektakularna od zgodbe ameriškega podjetnika. Najočitnejša razlika je v tem, da je Narayana kot Indijec precej bolj poduhovljen, filozofski. Velja za enega najuglednejših podjetnikov na svetu, pa tudi največjih mislecev med poslovneži.  

Ko ga je leta 2003 svetovalna družba Ernst & Young izbrala za svetovnega podjetnika leta, so člani komisije posebej izpostavili njegovo »intelektualno, filozofsko, etično in duhovno gnano podjetništvo«. Dve leti pred tem ga je časopis Time izbral med 25 najbolj vplivnih direktorjev na svetu, revija Fortune ga je izbrala za azijskega podjetnika leta, tudi BusinessWeek ga je nagradil, pa še številne druge ustanove iz Švice, Francije in drugih držav.    

Skromen začetek, a visok cilj

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Kdo sploh je Murthy Narayana? Je podjetnik, ki je uspel v indijski Silicijevi dolini v Bangaloreju. Leta 1981 je s šestimi prijatelji ustanovil podjetje za razvoj informacijske tehnologije Infosys Technologies, v katerega so skupaj vložili 250 dolarjev. Vložek v denarju je bil sicer skromen, zato pa je bil toliko močnejši človeški kapital. Ustanovitelji so bili računalniški strokovnjaki, ki so imeli izkušnje tudi na področjih vodenja, upravljanja financ in prodaje. A kljub temu je bil morda njihov največji adut izjemna ambicioznost. Že v začetku so si postavili visok cilj -  razviti svetovno uspešno podjetje. 

Ustanovitelji so podjetje gradili na treh stebrih: kritičnosti do svojih izdelkov, globalizaciji poslovanja in profesionalizmu celotnega podjetja. Narayana je svoje videnje globalizacije opisal takole: »Črpati denar, kjer je najcenejši, izdelovati, kjer so stroški najnižji, in prodajati tam, kjer je dobiček največji.« Ali drugače: v Indiji so želeli delati programsko opremo in jo prodajati v najbogatejših državah.  

Ta formula se danes ne sliši nič posebnega, pred četrt stoletja pa je bila ambicioznost v Indiji, milo rečeno, sanjaška. Narayama in družbeniki so morali kar leto dni čakati na telefonsko linijo, dve leti na dovoljenje za uvoz računalnika in 15 dni, da so lahko rupije zamenjali v drugo valuto. Murthy Narayana pravi, da je bilo prvih deset let polnih frustracij. In prav vse te ovire so jim po njegovem mnenju pomagale postati boljši poslovneži in boljši ljudje.  

Podjetje Infosys Technologies je danes računalniški velikan, ki zaposluje 33 tisoč ljudi po vsem svetu, posluje brez dolgov in dosega povprečno 30-odstotno letno rast. Leta 2004 so njegovi prihodki prvič presegli milijardo dolarjev. Infosys je bilo prvo indijsko podjetje, ki je delnice uvrstilo na ameriško borzo tehnoloških podjetij Nasdaq. Vrednost delnic Infosysa se na tej borzi meri v milijardah dolarjev.    

Narayanine modrosti 

Murthy Narayana bi prav tako kot podjetnik lahko uspel kot predavatelj ali filozof. Če boste pobrskali po internetu, boste našli kopico njegovih člankov in intervjujev, v katerih govori o voditeljstvu. V člankih izžarevata njegova modrost in široka razgledanost. Poln je citatov velikih voditeljev, kot sta bila Churchill in Gandhi. Narayano zato spoštujejo v svetu ne samo kot podjetnika, temveč tudi kot velikega misleca. Poglejmo samo nekaj njegovih poslovnih misli. 

V nekem intervjuju je dejal, da je ključni pogoj za nastanek uspešnega podjetja velik vodja. »Ne poznam niti ene velike družbe, ki ni imela velikega voditelja. Veliki voditelji dajejo navdih tistim, ki jim sledijo; ljudi naredijo bolj samozavestne, energične in navdušene,« pravi indijski podjetnik. Drugi pogoj za resnični uspeh podjetja je po njegovem mnenju vizija. »Ustanovitelji Infosysa smo vedeli, da mora biti naš sen zasnovan na viziji, ki bi nas daleč presegala. Naša vizija je bila postati svetovno priznano softversko podjetje, ki bo ponujalo najboljše rešitve in zaposlovalo najboljše strokovnjake.« Ta vizija že preko dvajset let navdihuje vse zaposlene v podjetju. »Lepota preproste, a močne vizije je v tem, da jo je lahko razumeti, komunicirati, deliti in prenašati na druge.« Narayana trdi, da mora podjetje slediti viziji in zastavljenim vrednotam ne glede na trenutne razmere in priložnosti. »Bližnjicam do uspeha se je treba izogibati, če so v nasprotju z zastavljenimi vrednotami podjetja.«   

Različne organizacije in mediji so podjetje Infosys že večkrat izbrali za najboljšega in najbolj cenjenega delodajalca v Indiji. To je posledica načrtne politike, ki jo podjetje goji do svojih zaposlenih. Izbirajo samo najboljše strokovnjake in jih izobražujejo v svojem izobraževalnem središču, ki velja za najboljše v Indiji. Temu Narayana dodaja svoja pravila »mehkega« vodenja, ki odtehtajo več kot plača in materialne nagrade. Eno od takšnih pravil je naslednje: Ustvariti morate tako okolje, v katerem bo lahko vsak zaposleni izrazil svoje nestrinjanje z vami brez bojazni, da bo kaznovan. Za primer, kako se podjetja ne sme voditi, navaja razvpiti Enron. Tam so imeli najvišji vodje neomejeno svobodo, medtem ko so morali njihovi podrejeni molčati. Podjetje je končalo v stečaju z velikanskim dolgom.

Izkaznica
Podjetnik: Murthy Narayana, 59
Podjetje: Infosys Technologies
Kraj: Bangalore v Indiji
Dejavnost: razvoj programske opreme
Zaposleni: 33.000
Prihodki: 754 milijonov dolarjev v letu 2003, lani že več kot milijardo dolarjev
Dobiček: 237 milijonov dolarjev (2003)
Narayana dobro pozna poslovne navade na Zahodu in na Vzhodu. Od enih in drugih črpa najboljše izkušnje in jih uvaja v svoje podjetje. Pri azijskih podjetjih posebej ceni neobičajno močno usmerjenost zaposlenih v delo, ponos in zvestobo do podjetja. Po njegovih besedah v azijskih podjetjih prevladuje družinski duh; ljudje delajo skupinsko, skrbijo eden za drugega in si pomagajo. To je skrivnost uspeha azijskih podjetij.   

Izreden čut za družbo in okolje 

Narayano zaradi izjemne razgledanosti in izkušenosti vabijo kot svetovalca iz številnih držav. Sedi v odborih več univerz, bank in svetuje vladam nekaterih držav. Mnogi pa pri njem najbolj cenijo, da je kljub neizmernemu bogastvu znal ohraniti globok občutek za ljudi in družbo. Zagovarja življenje po načelu »Globoko razmišljaj in preprosto živi.« Ves čas se trudi učiti z lastnim zgledom. Kljub 879 milijonom dolarjev družinskega premoženja še pri 59 letih starosti živi v skromnem predelu mesta. Revija Time je zanj zapisala, da »ni prodal duše za denar in uspeh«. Morda zato, ker bogastva ni podedoval, njegov oče je bil samo učitelj, temveč ga je ustvaril kot podjetnik.  

Danes velik del bogastva vrača v okolje. To miselnost želi vcepiti vsem indijskim podjetjem. »Eno od mojih najtrdnejših prepričanj je to, da morajo podjetja prispevati svojemu okolju,« pravi. »Na Zahodu posamezniki razumejo, da morajo biti odgovorni do svoje skupnosti. Skrbijo za svojo družbo in se žrtvujejo zanjo. Nadalje, aktivno rešujejo družbene probleme. Tu se moramo učiti od Zahoda. Uspešne družbe so tiste, ki usklajeno kombinirajo zvestobo do družine in zvestobo do skupnosti,« uči svoje rojake. 

Kdor meni, da sta podjetje in premoženje stvari, na kateri je najbolj ponosen, se moti. Za svoje največje premoženje šteje čisto vest. Od tu izvira njegova misel: Najmehkejša blazina je čista vest. »Rad bi ostal v spominu kot pošten človek, ki je bil objektiven in nepristranski. Človek, ki je vedno najprej preveril podatke in se šele nato odločil,« pravi Murthy Narayana. 

Kaj nas uči Murthy Narayana

Narayana kot ključne dejavnike, ki so vplivali na uspeh njegovega podjetja, našteva naslednje:
1. Vizija. Vizija mora biti močna in preprosta, da si jo lahko zapomni vsak zaposleni.
2. Ljudje. Infosys Technologies je oblikoval najboljši sistem izobraževanja zaposlenih v vsej Indiji.
3. Primerjanje. Podjetje se mora nenehno primerjati z najboljšimi v svetovnem merilu.
4. Inoviranje. Podjetje mora uvesti sistem nenehnega inoviranja izdelkov in procesov.
5. Vrednostni sistem. Podjetje mora oblikovati kulturo zaupanja, predanosti, energije in navdušenja med vsemi zaposlenimi.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *