Vladimir Polič – po petih letih v svetovnem vrhu

Avtor: Primoz Kaučič | Objava: 07.10.2004

Ponesrečena izkušnja s Kanalom A je podjetnika vodila do velikega uspeha na drugem področju − vloge vodilnega proizvajalca instrumentov za merjenje gledanosti TV-programov.



Zgodba Vladimirja Poliča je poučen zgled, kako lahko podjetnik ponesrečeno izkušnjo izkoristi za poznejši uspeh na drugem področju. Še pred petimi leti bi namreč o Vladimirju Poliču pisali kot o ustanovitelju in lastniku Kanala A. Njegov umik iz medijske dejavnosti je bil zgolj navidezen. Z mediji je ostal povezan, a drugače. Danes je solastnik in direktor podjetja AGB Lab, ki je vodilni svetovni proizvajalec instrumentov za merjenje gledanosti televizijskih programov. Ustanovitev Kanala A ima sicer za napačno dejanje, a prav to mu je odprlo izjemno poslovno priložnost.

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

 »Pri Kanalu A smo živeli izključno od denarja oglaševalcev, ki ga je bilo za delo vedno premalo. Ko sem hodil k potencialnim oglaševalcem, sem vedno poslušal isti odgovor: Če bi imeli podatke o gledanosti programa, bi se laže odločili,« se spominja Polič. Začel se je zanimati, kako merijo gledanost v drugih državah, in ugotovil je, da uporabljajo posebne naprave, ki jih vdelujejo v sprejemnike v vzorčnih gospodinjstvih. Te naprave raziskovalnemu podjetju sporočajo, katere programe in oddaje so člani gospodinjstva gledali.    

Uspeh v prvem poskusu 

Ker v Sloveniji takih naprav nismo poznali, so si jih predstavniki naših televizijskih hiš ogledali v nemškem tržnoraziskovalnem podjetju GFK. Na koncu predstavitve so jim Nemci pripravili ponudbo. »Za eno leto merjenja gledanosti so hoteli dva milijona takratnih mark. Toliko denarja seveda ni imela nobena televizijska hiša. Pomislil sem, da bi naprave sami izdelali, še zlasti ko sem videl, kako preproste naprave so uporabljali Nemci,« pravi Vladimir Polič. Pri Televiziji Slovenija so pobudo sprejeli - naprave so bili pripravljeni kupiti, če bi bile cenejše in boljše od nemških.  

Polič je svoj prototip preveril na svetovnem kongresu združenja oglaševalcev na Dunaju. »Šel sem pogledat, ali je naš protip primerljiv z drugimi ali pa je popolnoma napačen. Presenečen sem ugotovil, da je tehnološko daleč najboljši.« Na kongresu je vzpostavil stike z velikima ponudnikoma storitev merjenja gledanosti televizijskih programov. Že čez nekaj mesecev, v začetku leta 1999, je z enim od njiju, švicarskim AGB-jem, ustanovil skupno podjetje za razvoj in proizvodnjo merilnih naprav. O svojem izdelku je bil tako prepričan, da je ob prvi resni ponudbi prodal Kanal A.

Moja formula za uspeh

»Ta se navezuje na mojo največjo napako. Človek mora biti optimističen, sicer ne bo ničesar naredil. Poznam ljudi, ki vsako stvar do podrobnosti premislijo in vedno ugotovijo, da ni smiselno nadaljevati. Najdejo sto razlogov, zakaj se nečesa ne da narediti. Če pa verjameš v svojo zamisel in vztrajaš, pa čeprav nekoliko naivno, lahko dosežeš marsikaj.«
Direktor mešanega podjetja AGB Lab trdi, da je tehnološka prevlada takoj obrodila sadove na trgu. Vzpon podjetja je bil izjemno strm. Že prvo leto so zmagali na razpisu za dobavo naprav za Avstralijo, kjer je dolgo prevladovalo podjetje Nielsen Media Research. Naslednje leto so se prijavili na natečaj v Veliki Britaniji, kjer je prav tako vsa leta zmagovalo eno podjetje. »V laboratorijih BBC-ja so naprave preizkušali veliko strože kot mi. Po tihem smo se čudili, kaj vse so počeli z njimi. Ob koncu testiranj mi je njihov strokovnjak rekel, da so naše naprave najboljše, da pa bo končna odločitev verjetno spet politična,« pravi primorski podjetnik. Na začudenje vseh so posel dobili Slovenci.    

Če imaš najboljši izdelek 

Podjetje AGB Lab naredi v povprečju 10 tisoč naprav letno. Celoten prihodek ustvarijo z izvozom. Njihove naprave uporabljajo v 20 državah - v Avstraliji, Veliki Britaniji, Italiji, Grčiji, Mehiki in drugih. Po besedah Poliča so kmalu postali največji dobavitelj takih naprav na svetu. In kaj je bilo ključno za svetovno uveljavitev malega podjetja iz Portoroža? Vladimir Polič meni, da je bil najpomembnejši vrhunski visokotehnološki izdelek z veliko dodano vrednostjo. Razvoj je zahteval veliko znanja iz računalništva in elektronike. »Naprave drugih proizvajalcev je bilo treba vdelati v televizijski sprejemnik, kar pa pomeni, da so morali televizor odpreti in napravo priključiti znotraj. To možnost sem takoj zavrnil. Če bi hoteli v Sloveniji brskati ljudem po televizorjih, bi nas vrgli iz hiš,« opisuje Polič. Njihovo prvo napravo so lahko priključili na sprejemnik od zunaj, kar je bila takrat njena največja prednost. Potem so sledile zahteve posameznih kupcev. Zlasti zahtevni so bili Angleži, ki so zahtevali, da mora naprava beležiti, kaj v gospodinjstvu snemajo po videorekorderju in kdaj posnetek gledajo. AGB Lab je bil edini proizvajalec, ki je izpolnil to zahtevo.  

Po nekaj odmevnih poslih se je do tedaj vodilni ponudnik meritev programov Nielsen Media Research začel zanimati za odkup slovenske tehnologije. Nameravali so kupiti tudi celotno podjetje iz Portoroža. »Podjetja nisem želel prodati. Verjamem v njegovo prihodnost. Nielsen bo čez nekaj let še vedno pripravljen kupiti moj delež, ki pa bo takrat veliko vrednejši,« pojasnjuje Polič.

Zgodilo pa se je nekaj drugega. AGB Group, ki je polovični lastnik portoroškega AGB Laba, in Nielsen Media Research sta se poleti odločila za združitev. Nesojeni kupec je tako delež v slovenskem podjetju dobil po drugi poti. »Naše podjetje AGB Lab je postalo eden od temeljev, na katerih stoji novo podjetje z 2500 zaposlenimi. Mi smo njihovo tehnološko središče. Že prej smo bili največji, zdaj smo še večji,« pravi Vladimir Polič. Z združitvijo so prejšnjim 20 trgom dodali 10 novih.    

Nastajajoča skupina podjetij 

Vladimir Polič ni le lastnik podjetja AGB Lab. Leto po njegovi ustanovitvi je ustanovil podjetje za proizvodnjo elektronskih naprav Pick & Place. To se je pozneje širilo in začelo opravljati tudi trgovinsko dejavnost in trgovanje z nepremičninami. Da bi dejavnosti ločili, je Polič proizvodno dejavnost prenesel na novo podjetje SMT, ki izdeluje elektronske naprave in dele za AGB Lab, Ultro, Instrumentation Technologies in druga tehnološka podjetja. Pick & Place se je preoblikoval v osrednje podjetje, ki skrbi za nepremičnine, opremo in večje naložbe, in je solastnik drugih dveh podjetij. V vseh treh skupaj je zaposlenih 50 ljudi. 

Na prvi pogled se zdi, da je Polič načrtoval razvoj skupine podjetij, a resnica je drugačna. »Sedanje strukture podjetij nisem načrtoval. Vse je nastajalo sproti, na podlagi priložnosti,« pojasnjuje. Dejavnosti se dopolnjujejo, kar se mu zdi pomembna konkurenčna prednost. »Ker imamo pod isto streho razvoj in proizvodnjo, smo lahko veliko hitrejši od konkurentov. Ti se ukvarjajo le z razvojem, za proizvodnjo pa morajo iskati proizvajalce, zato so njihovi dobavni roki daljši.«

Moja največja napaka

»Če bi me danes kdo vprašal, ali bi še enkrat ustanovil Kanal A, bi odgovoril, da ne. Tam smo lahko delali samo zato, ker nismo vedeli, kaj vse nas čaka v prihodnosti, sicer bi odnehali. Bilo je veliko več neznank kot pri drugih projektih in niso bile samo podjetniške narave. Bili smo naivni in preveč optimistični. Toda če ne vztrajaš, propadeš.«
Vizija je segala do Hrvaške 

Vladimir Polič je kot podjetnik odprt za najrazličnejše poslovne povezave. Ni vrtičkar, nima predsodkov pred prodajo podjetja, niti se ne boji partnerjev v svojih podjetjih. Partnerja je imel že pri Kanalu A in ima ga tudi v AGB Labu. Partnerstvo je po njegovem prepričanju dobro, če vsak v podjetje prinese korist, če ima svoje naloge in je pri delu samostojen. Partnerstvo zanj ne pomeni izgube samostojnosti. »Pravzaprav se še bolj zavedam svojega strateškega položaja. Od nas je odvisno merjenje gledanosti televizijskih programov v 30 državah. Za partnerje smo izjemno pomembni, ker prispevamo vso tehnologijo, po drugi strani pa imajo oni vso infrastrukturo. Gre za zelo dobro povezavo.«  

Noben podjetniški uspeh ni dosežen zlahka, pa čeprav čez čas pretekle težave zbledijo. Vladimir Polič ni izjema. Poskuša in se trudi, včasih mu uspe, drugič ne. Ne precenjuje svojih sposobnosti in ne podcenjuje težav pri delu. O svoji viziji pravi: »Ko sem naredil prototip prve naprave, sem bil skoraj prepričan, da nam bomo v Sloveniji uspelo. Imel sem Kanal A in tudi druge postaje so se zanimale za izdelek. Samo po tihem sem si drznil upati, da bi nekoč lahko prodajal tudi na Hrvaškem. S tem bi se moja vizija izpolnila.« Izteklo se je drugače in v petih letih je osvojil svetovni trg v svoji tržni niši. Po svoje je zdaj spet na začetku. »Razmišljam, da ne bomo mogli večno razvijati samo enega izdelka. V svoji niši smo se približali vrhu, več ne moremo narediti. Iščem nove priložnosti in po svetu hodim z odprtimi očmi. Je pa zelo težko. Takih, ki iščejo nove zamisli, je na milijone,« odgovarja Primorec. Če bo našel novo tržno nišo, se bo odločal spet zelo hitro. Tako kot je na hitro razvil svojo prvo napravo za merjenje gledanosti programov, ki je postala svetovna uspešnica.


 
Izkaznica podjetja

Podjetje: AGB Lab, Pick & Place, SMT
Kraj: Portorož
Dejavnost: razvoj in proizvodnja naprav za merjenje gledanosti televizijskih programov; trgovanje z nepremičninami
Trgi: Švica (skoraj vso proizvodnjo uradno prodajo v Švico, od koder gredo izdelki v več kot 20 držav)

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *