Zvonimir Bezić in Željko Perović

Avtor: Primoz Kaučič | Objava: 10.12.2002

Za mala podjetja pogosto pravijo, da ne morejo imeti svoje v svetu prepoznavne in cenjene blagovne znamke. A naturalizirana Koprčana sta s svojim podjetjem Intervela postala svetovni avtoriteti med proizvajalci jader.



Zvonimir Bezić, športnik s 30-letnimi izkušnjami v športnem jadranju. Željko Perović, evropski prvak v jadralskem razredu kadet. Že kot kratkohlačnika sta jadrala in sanjala o jadrnicah in še bolj o jadrih. Sanjala sta, da bi enkrat končno imela svoja jadra in da jima ne bi bilo več treba kar naprej iskati starih jader z drugih jadrnic in jih predelovati, rezati, šivati. Danes, dobrih dvajset let pozneje, sta svetovni avtoriteti med proizvajalci jader. Njuna jadra znamke Victory sodijo v svetovni vrh jader za regatne, torej tekmovalne jadrnice. V olimpijskem razredu Finn obvladujeta med 50 in 60 odstotki svetovnega trga.

Z Reke v Koper

Zvonimir Bezić in Željko Perović sta se v Slovenijo preselila s Hrvaške, kjer sta izdelala prva jadra. Šivala sta jih pri Željkovi babici, ker pa je bila sobica majhna, je bil pri večjih jadrih del blaga v sobi, del pa sta skozi okno speljala na dvorišče. Kdo ve, kako bi se vse skupaj končalo, če jima ne bi leta 1991 Janko Kosmina na regati Match race v Kopru ponudil prostor v koprski marini. Prostor je bil primeren, tik ob morju, obkrožen z desetinami jadrnic in brezplačen. Kosmina jima je prostor za pol leta odstopil, po tistem pa naj bi se sama odločila, ali bosta v njem še nadaljevala delo. Ponudba je bila predobra, da je ne bi sprejela, in od takrat je sedež njunega podjetja Intervela v Kopru.

“Jadro je motor jadrnice, saj ima za jadrnico enak pomen, kot ga ima motor za formulo ena,” opisuje svoj izdelek Zvonimir Bezić. “In naša jadra so najhitrejša na svetu. V zadnjih štirih letih smo trikrat zmagali na svetovnih prvenstvih v razredu Finn.”

V Interveli izdelujejo tri vrste jader. V prvo sodijo jadra za manjše regatne jadrnice, med katerimi so tudi tiste iz olimpijskega razred Finn. Nanje sta podjetnika najbolj ponosna. V svetovnem merilu obvladujeta dobro polovico tega trga, ki velja za najzahtevnejšo olimpijsko disciplino v jadranju. “Finn je v jadranju isto kot pri atletiki tek na 100 metrov,” ponazori Bezić.

Drugo skupino sestavljajo jadra za večje regatne jadrnice. Med drugim sta izdelala jadra za jadrnico Gaia legend, ki je trikrat zmagala na eni najbolj množičnih regat na svetu - Barkovljanki. Tretja skupina so jadra za križarjenje. Intervela že sedmo leto dobavlja Elanu jadra za prvo vgradnjo in izdeluje tudi za čarterska podjetja in individualne kupce. Po besedah podjetnikov je vsaka od navedenih skupin enakovredno zastopana in prinese približno 30 odstotkov prihodkov. Preostanek ustvarijo s specialnimi jadri, kot je bilo na primer jadro za 42-metrsko in 20 milijonov mark vredno jadrnico nemškega lastnika.

Vedno korak pred konkurenco

Bezić in Perović sta predana profesionalnosti. Podjetje od prvega dne vodita načrtno in odgovorno, brez lahkomiselnosti, ki bi jo morda povezovali z njunim nemirnim športnim duhom. Jadranje ju je izučilo, da je jadrnica najhitrejša takrat, ko vsak član posadke opravlja svoje delo in ko se točno ve, kdo ima zadnjo besedo pri upravljanju plovila. Zvonimir, odprt in komunikativen diplomirani pedagog, v podjetju skrbi za kupce, spremlja trg, skrbi za strateško načrtovanje in dirigira razvoj podjetja. Željko, ki je bolj tehnični tip in ljubitelj matematike, skrbi za organizacijo proizvodnje in še zlasti za oblikovanje jader. Jadra danes resda oblikujejo z računalniškimi programi, toda sam program je orodje, ki brez znanja ne pomeni nič. “Željko dve leti ni počel nič drugega, kot samo spoznaval programe. Danes je zagotovo eden najboljših poznavalcev programov za oblikovanje jader na svetu. Ko podjetja iz Amerike in drugih držav razvijajo nove programe, pokličejo njega, da jim pove, kaj bi bilo treba spremeniti,” pravi Bezić.

To, da sodelujeta že pri razvoju novih tehnologij in da proizvajalci upoštevajo njune želje, se mu zdi pomembna prednost pred konkurenco. Prva spoznavata tudi nove materiale. “Lani naju je ameriški proizvajalec materialov teden dni gostil v Bostonu samo zato, da sva se z njim pogovarjala o novih materialih,” pravi Bezić. Še pred desetimi leti skoraj nista mogla priti do prodajnega referenta pri večini proizvajalcev materialov, zdaj ju sami pogosto obiskujejo v Kopru.

“Tako kot je pomembno sodelovati pri razvoju, je pomembno tudi, da sam iščeš nasvete pri drugih. Mi na primer uporabljamo skoraj 400 materialov in nemogoče je, da bi sami analizirali in poznali vsak material posebej. Pri spoznavanju materialov nam pomaga tekstilna fakulteta, kar je spet ena od naših prednosti, ki je drugi konkurenti ne zmorejo ali nočejo narediti.”

Uveljavitev blagovne znamke

V Interveli bodo letos naredili 60 tisoč kvadratnih metrov jader in jih prodali v 34 držav. Izvozili bodo 80 odstotkov proizvodnje. Podjetnika o tržnem deležu na svetovnem trgu ne moreta govoriti, ker je po svetu približno 20 tisoč proizvajalcev jader. Samo med Portorožem in Benetkami jih je 24. Bolj kot obseg proizvodnje sta jima pomembna uspeh na regatah in prepoznavnost njune blagovne znamke Victory Sailmakers. Vse, kar naredita, prodata pod to znamko. “Več velikih proizvajalcev nama je že ponujalo, da bi se jim pridružila in izdelovala jadra zanje. Verjetno bi laže delala znotraj velikega sistema, a bi potem zatrla lasten razvoj. Tega pa nočeva, želiva ohraniti lastno znamko in imeti lasten razvoj.”

Za mala podjetja pogosto pravijo, da ne morejo imeti svoje v svetu prepoznavne in cenjene blagovne znamke. Da je razvoj znamke predrag. Primorska podjetnika take razlage niso prepričale. Na začetku sta vsakega kupca obravnavala zelo individualno, želela sta, da bi se glas o njunih jadrih širil od ust do ust. Če bi kupec želel, da pihata v jadra, ko ni vetra, bi tudi to počela. Danes, pri večjem obsegu proizvodnje samo priporočila kupcev niso dovolj. Za oglaševanje v najuglednejših svetovnih navtičnih revijah vsako leto namenita do deset odstotkov prihodka.

Podjetja v treh državah

Podjetje Intervela je v zadnjih letih povečevalo prodajo za 30 do 50 odstotkov letno. Čeprav imata del proizvodnje še vedno na Reki, jim prostora zmanjkuje. V sosednji Italiji sta že ustanovila podjetje, zdaj iščeta sposobne sodelavce. Beziča vprašam, kako ocenjuje razmere za delo v vseh treh okoljih. “V Sloveniji je še vedno bistveno lažje delati kot na Hrvaškem. Bi pa stanje vseeno težko primerjal, ker imamo na Hrvaškem samo majhno delavnico, vse drugo delamo tukaj. Zanimivejše je primerjati razmere za poslovanje v Sloveniji in državah Evropske unije. V Italiji so poslovni prostori bistveno cenejši kot tu, poleg tega država spodbuja zahtevne proizvodne dejavnosti. Tudi stroški špedicije znotraj Unije odpadejo. Nemcu skoraj ne morem dopovedati, da za jadro, ki stane 300 evrov, znašajo stroški transporta in špedicije skoraj 100 evrov.”

Rast kot spodbuda

Se jima kdaj toži po časih, ko sta delala še sama in se jima ni bilo treba ukvarjati s takšnimi težavami? Nikakor, odvrneta. Njun športni duh ju žene ves čas naprej. Cilje, ki sta si jih na začetku zastavila za prvih pet let, sta uresničila v pol krajšem času. “Zame je bistveno lepše delati v večjem podjetju, ko vidim, kako podjetje prerašča iz manufakturne v industrijsko proizvodnjo. Tudi zaposleni so v rastočem podjetju zadovoljnejši. Ko pridejo k nam olimpijski in svetovni prvaki, zaposleni začutijo, da podjetje nekaj pomeni v svetu, da je avtoriteta na svojem področju,” pravi Zvonimir Bezić.

Možnosti za rast je po njegovem mnenju dovolj še za vrsto let. Pa bosta ob sedanji rasti čez pet, deset let še vedno sposobna voditi podjetje? “Razmišljam tudi o tem. V podjetje želim pripeljati čim več sposobnih ljudi iz krajevnega okolja, morda bo kdo postal tudi direktor podjetja ali delničar. Za vse možnosti sva odprta. Dolgoročno bova to morala narediti, ker sama vseh področij dela ne bova mogla pokrivati. Več kot treh projektov en človek ne more voditi,” trdi Zvonimir Bezić.

Najina največja napaka:

“Kakšne strateške napake niti nisva naredila. Morda sva bila le preveč previdna pri naložbah, kar je včasih tudi zavora za hitrejši razvoj.”

Najina formula uspeha:

“Mislim, da sva uspela največ zato, ker sva že na začetku zastavila, da bova uporabljala najnaprednejše tehnologije in najboljše materiale. Danes je to videti enostavno, takrat pa ni bilo. Ko sva začela uporabljati faks, večina ljudi pri nas sploh ni vedela, kaj je to. Ko sva rekla, da bova v treh letih prešla na računalniško oblikovanje jader, je konkurenca zmajevala z glavo. Konkurenti so ostajali pri ročnem delu in nama sledili šele v poznejših letih. Vedno sva korak pred drugimi. Če želiš delati dolgoročno, je to edina prava pot.”

IZKAZNICA

Podjetje: Intervela, d.o.o.
Kraj: Koper
Dejavnost: Oblikovanje in proizvodnja jader
Zaposleni: 15
Promet: 156 milijonov tolarjev v letu 2001
Trgi: Slovenija 20 odstotkov, izvoz 80 odstotkov
Internet: www.victorysails.com

ADUTI

* Razvoj in proizvodnja izdelka, ki ga uporabljajo najboljši regatni jadralci na svetu.

* Lastna, v svetu uveljavljena blagovna znamka Victory Sailmakers.

* Podjetje uporablja najmodernejše tehnologije v načrtovanju in proizvodnji jader in z nasveti sodeluje pri razvoju novih tehnologij in materialov pri pomembnih svetovnih proizvajalcev; moderno bi rekli, da se vključujejo v svetovne grozde.

* Izvozijo 80 odstotkov izdelanih jader in to v 34 držav.

* 30- do 50-odstotna letna rast prodaje.


Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *