Podjetnik logo
 

Izbor Podjetnika leta 2004

Avtor: Primož Kaučič, Jože Vilfan | Objava: 10.03.2004


 

18. marca bomo podelili že 14. priznanje Podjetnik leta. Kot smo omenili v prejšnji številki, smo to priznanje doslej podeljevali februarja, letos smo se pa zaradi večnih težav s šolskimi počitnicami odločili, da bo odslej ta slavnostni dogodek v marcu. 

Kot smo že zapisali ob takih priložnostih, je ta dogodek samo vrhunec tistega, kar sicer počnemo vse leto – ko spremljamo dosežke slovenskega podjetništva, primerjamo različne »formule« posameznih podjetnikov, odkrivamo zvezde – marsikdaj zelo mlade - in se velikokrat preprosto čudimo.  

Priprave na podelitev priznanja Podjetnik leta potekajo v dveh etapah. Najprej redakcija porabi kar nekaj časa, da za strokovno komisijo pripravi izstopajoča imena. Letos je uredništvo prečesalo najprej seznam 110 podjetnikov, ki smo jih predstavili na straneh lanskega Podjetnika, in s tega seznama izbralo 11 imen – podjetnikov, ki izstopajo po izvirnosti, dosežkih, mednarodni uveljavitvi ali po čem drugem. Tem imenom so se pridružila še štiri imena iz prejšnjih let – gre za podjetnike, ki jih po uvrstitvi v rubriko Portret ali celo med nominacije za Podjetnika leta »zasledujemo« tudi že več kot pet let. Tretji vir predlogov pa so bili letos prvič predlogi naših bralcev in obiskovalcev Podjetnikove spletne strani. Tudi Portret v tej številki je nastal na pobudo našega bralca Sandija Brataševca iz Nove Gorice – in prav ta predstavitev je – še v rokopisu – prinesla predstavljeni podjetnici tudi eno od nominacij! Skupaj smo torej »obdelali« skoraj 120 imen, od katerih se jih je 16 prebilo čisto do konca, do sklepnega sestanka strokovne komisije.   

Strokovna komisija je imela tako pred seboj 16 imen in njena naloga je bila, da med njimi izbere štiri podjetnike, podjetnice ali podjetniške skupine, ki predstavljajo najboljše in najzanimivejše rešitve v štirih kategorijah nominacij:

 


- odkrivanje podjetniške priložnosti,
- inovativno poslovanje oziroma preboj v panogi,
- (visoko)tehnološko podjetništvo ter
- finančne rešitve (investiranje, prodaja podjetja in podobno). 

Odločitev komisije temelji na celostni presoji in vrednotenju podjetniškega uspeha. Glede na posamezno kategorijo je enkrat v ospredju nenavadnost posla (odkritje podjetniške priložnosti), drugič tehnološka odličnost, tretjič izjemna poteza na finančnem področju in četrtič uvedba neke novosti – vendar morajo vsak podjetnik, podjetnica ali podjetniška skupina pokazati in komisijo prepričati s celoto svojih dosežkov.  

Ta celota dosežkov je tisto, kar predstavlja sporočilnost našega priznanja. Vsak od nominirancev mora biti tak, da ga /jo/jih drugi podjetniki z lahkoto prepoznajo kot uresničitev tistega dobrega, kar si vsi želimo, da bi dosegli tudi sami. Je preveč neskromno, če zapišemo, da iščemo karizmatičnost?  

Predstavljamo vam štiri nominacije za priznanje Podjetnik leta 2004. Med njimi bo ena prejela to priznanje, preostale tri pa priznanje Podjetniški vzor 2004.
 
Igor Akrapovič Podjetnik leta 2004 (levo) in Jože Vilfan, glavni in odgovorni urenik revije Podjetnik (desno)
Štirinajsti podjetnik leta je postal človek, ki je začel svojo podjetniško pot pred natanko 14 leti. Podjetnik leta 2004 je Igor Akrapovič, ustanovitelj in lastnik podjetja Akrapovič, ki izdeluje izpušne sisteme za motorna kolesa. Komisija ga je izbrala med petimi nominiranci oziroma štirimi nominacijami.  

Priznanje in pohvale smo podelili na tradicionalni prireditvi 18. marca v Ljubljani. Spet smo gostovali v Smeltovi dvorani in spet smo jo napolnili do zadnjega sedeža.


 


Utemeljitev za izbor Podjetnika leta 2004  

Samo 14 let nas loči od trenutka, ko si je Igor Akrapovič kot ljubitelj športnega motociklizma izbral podjetniško pot – izdelavo izpušnih sistemov za športne motocikle.  

V manj kot enem desetletju je postal ne le dobavitelj, ampak razvojni partner najuglednejših svetovnih proizvajalcev športnih oziroma tekmovalnih motociklov.  

S svojimi sodelavci danes predstavlja svetovno špico razvoja izpušnih sistemov za motocikle in njihovo nadaljnjo redno proizvodnjo ter se pripravlja na vstop  v avtomobilsko branžo.  

To je verjetno maksimum, ki ga je mogoče doseči v neki proizvodni niši in to je tudi dokaz, kako primerna je za Slovenijo usmerjenost v svetovne niše na temelju tehnološke odličnosti.  

Za svojo podjetniško pot, za svoje dosežke, za svoje načrte Igor Akrapovič po odločitvi strokovne komisije revije Podjetnik dobi priznanje Podjetnik leta 2004.


Predstavljamo vam štiri nominacije za Podjetnika leta 2004:
 
 
 
Podjetniške priložnosti se skrivajo takorekoč povsod, vendar je potreben ščepec izvirnosti. Profesorja likovne vzgoje Katja Jurgec Bricman in Jure Bricman sta svojo priložnost našla v izdelovanju unikatnih izdelkov iz porcelana. Staro obrt sta obogatila z izvirnim oblikovanjem in z novimi tehnikami izdelave in razvila blagovno znamko Catbriyur. S svojimi izdelki sta v trenutku osvojila okus zahtevnejših kupcev. Porcelanaste skodelice in druge izdelke prodajata v Ameriko, Italijo in Francijo. O svojstvenih izdelkih Catbriyur so poročale nekatere tuje televizijske družbe. Podjetnika sta dokazala, da lahko tudi preprost izdelek postane tržna uspešnica z visoko dodano vrednostjo. Svoja spoznanja z oblikovanjem porcelana sta prenesla na druge izdelke. Med drugim sta oblikovala obleko, ki jo je nosila Miss Slovenije 2003 na tekmovanju za Miss sveta.
 
Odkritje priložnosti

Podjetnik: Katja Jurgec Bricman, 35, in Jure Bricman, 40
Podjetje: s.p.
Kraj: Kotlje
Dejavnost: izdelava unikatnih izdelkov iz porcelana
Zaposleni: 2
Trgi: Italija, Francija, Amerika ...
Prihodki: 20 milijon tolarjev
 
 
 
Damijan Mihelj je podjetniško pot začel kot trgovec, že kmalu pa je ugotovil, da ga srce vleče drugam. Njegova strast so lastni izdelki, inoviranje, proizvodnja. S podjetjem Epipack se je zasidral med največjimi proizvajalci polavtomatskih strojev za embaliranje v Evropi. Podjetje z 38 redno zaposlenimi izvozi 80 odstotkov proizvodnje v glavnem v Nemčijo, Italijo in Francijo.  

Damijan Mihelj si je nominacijo prislužil z uresničitvijo pogumne strategije, da se bo iz generika preusmeril v inovatorja. Namesto da bi le izdeloval stroje kot drugi proizvajalci, je želel ustvarjati ideje in trende. Spremembe je vpeljal na vseh področjih poslovanja. Navzven je bila največja sprememba nov proizvodni program polavtomatskih strojev za embaliranje, ki so ga razvili z znanim oblikovalcem Bojanom Klančarjem. Stroje so oplemenitili z inovacijami, zaradi katerih je delo lažje in poraba materialov za embaliranje manjša. Oblikovalska inovativnost se kaže tudi v izvirnem računalniškem programu za vodenje stroja: na tipkah, s katerimi se stroj upravlja, so samo grafični simboli.  
 
Že na prvi predstavitvi novih strojev na sejmu v Duesseldorfu so pričeli dobivati pohvale od največjih svetovnih podjetij iz različnih dejavnosti. Z inovativnim preskokom so korenito spremenili strukturo svojih kupcev. Danes prodajajo stroje in linije za embaliranje pod svojo blagovno znamko Siemensu, BMW‑ju in drugim uglednim podjetjem.
 
Inovacija – preboj v panogi

Podjetnik: Damijan Mihelj, 45
Podjetje: Epipack
Kraj: Miren pri Novi Gorici
Dejavnost: proizvodnja polavtomatskih strojev in linij za embaliranje
Zaposleni: 38
Trgi: Nemčija, Italija, Francija ...
Prihodki:682 milijonov tolarjev
 
 
Igor Akrapovič se je v manj kot desetih letih prelevil iz motociklističnega navdušenca v svetovno avtoriteto med vozniki motociklov. Blagovna znamka Akrapovič ima med izpušnimi sistemi tako mesto, kot denimo Honda med motocikli. Izpušni sistemi Akrapovič so sinomim za največjo kakovost, s svojo visoko ceno pa tudi za prestiž.  
 
Podjetnik Igor Akrapovič je tesen razvojni in proizvodni partner največjih proizvajalcev motornih koles na svetu. V njegovem podjetju snujejo razvoj za modele, ki bodo prišli na trg čez tri, štiri leta. Tu nastajajo tudi izpušni sistemi, s katerimi dirkajo najboljši svetovni dirkači. Že leta 1999 so prav vse japonske ekipe na dirkah za svetovno prvenstvo uporabljale Akrapovičeve izpušne sisteme. Leta 2002 je Fabrizio Meoni z »Akarapovičem« zmagal na rallyju Arras – Madrid – Dakar (znan kot Paris - Dakar). Igor Akrapovič se je izkazal ne samo kot vrhunski strokovnjak in razvojnik, ki je vedno korak pred konkurenco, ampak tudi kot izjemen podjetnik.
 
V podjetju zaposluje prek 140 delavcev.
 
(Visoko)tehnološko podjetništvo

Podjetnik: Igor Akrapovič,
Podjetje: Akrapovič
Kraj: Ivančna gorica
Dejavnost: razvoj in proizvodnja izpušnih sistemov za motorna kolesa
Zaposleni: 140
Trgi: ZDA, Velika Britanija, Japonska
Prihodki:3,2 milijarde tolarjev
 

4. Nominacijo za financiranje, prodajo podjetja ali finančne rešitve je osvojila Edita Jusič iz podjetja Apel servis.
 

 
Lanski podjetnik leta, Ivo Boscarol, je za Edito Jusič dejal: »Podjetništvo je izjemno krut in moški svet. Če ženska uspe v njem, je to dvakrat več vredno.« Uspeh Edite Jusič pa je še toliko večji, ker je podjetje ustanovila, ko je imela komaj 18 let. Med poletnimi počitnicami je delala v sindikatu brezposelnih oseb, kjer je srečevala ljudi brez službe in iskala rešitev, da bi jim pomagala. Že tri mesece zatem je brez izkušenj in brez kakršnekoli podpore ustanovila podjetje Apel servis za posredovanje in najem delovne sile.  

Apel servis je kmalu postal največje podjetje v dejavnosti pri nas. Lani je za določen čas zaposlil približno 1000 ljudi in jih nato oddal drugim delodajalcem – svojim strankam. Vsak dan so imeli v povprečju zaposlenih 700 ljudi. Uspeh podjetnice je tako navdušil vodilne ljudi v multinacionalki Manpower, da so svoj prodor v našo regijo videli le prek nje. Po letu in pol pogajanj je Edita Jusič lanskega decembra svoje podjetje prodala multinacionalki. Danes 30-letna Edita še naprej ostaja direktorica podjetja in snuje širitev poslovanja v druge države. To pa je bila njena vizija že, ko je bila še lastnica podjetja.
 
Finančne rešitve

Podjetnica: Edita Jusič, 30
Podjetje: Manpower Apel servis
Kraj: Ljubljana
Dejavnost: najem in posredovanje delovne sile, študentski servis
Zaposleni: 11 za potrebe administracije; čez leto zaposlijo še približno 1000 delavcev, ki jih dajo v najem drugim delodajalcem
Trgi: Slovenija
Prihodki: 3 milijarde tolarjev
 
Primerjava 

Če primerjamo nominacije, vidimo, da jih ni mogoče dati na en imenovalec. Zlasti glede velikosti lahko rečemo, da je ta posledica odlične ideje in dobro vodenega posla, ni pa sama po sebi končni argument, kajti nominiranca v kategoriji odkritje priložnosti sta podjetniški par. Kar se tiče zaposlenih, sega razpon od 2 do 140. Zanimivo je število zaposlenih pri Apel servisu. Formalno jih je sicer zaposlenih nekaj sto, vendar organizacija, ki z njimi »upravlja« in jih »izposoja« drugim podjetjem, šteje samo 11 ljudi. Če tako pogledamo na stvari, tri nominacije odločno sodijo v kategorijo malega gospodarstva (ene med njimi celo v kategorijo mikro organizacij) in samo ena sodi v kategorijo srednje velikih podjetij.  
 
Trije nominiranci so že zdaj izrazito usmerjeni v tujino, četrta – Edita Jusič pa se pripravlja osvajat tujino. Spet lahko ugotovimo, kako je zanimivo, da je mogoče tuje trge osvajati tako z visokotehnološkimi izdelki (Akropovičevi izpušni sistemi) kot s porcelanom (ampak najbrž tudi tukaj velja kakšen tehnološki trik?). Za podjetništvo torej ni šablone.
 
Strokovna komisija za izbor Podjetnika leta 2004

dr. Bogomir Kovač, profesor, Ekonomska fakulteta Ljubljana,
mag. Jaka Vadnjal, pomočnik direktorja, PCMG, predavatelj na VSŠP Piran
Dr. Dušanka Janežič, ambasadorka znanosti RS, Kemijski inštitut, Ljubljana
Zlatko Ledinek, direktor, Kompas Design
Ivo Boscarol, Podjetnik leta 2003, Pipistrel, Ajdovščina
Primož Kaučič, novinar revije Podjetnik
Jože Vilfan, urednik revije Podjetnik

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *