|
|
||
Rok UršičSilicijeva dolina mi je odprla oči, pravi ustanovitelj in direktor podjetja Instrumentation Technologies iz Rožne doline, ki mu je v štirih letih uspelo osvojiti malo, a pomembno tržno nišo v svetu visoke tehnologije.
Visoka tehnologija je tisto obetavno področje, do katerega marsikateri podjetnik čuti strahospoštovanje - kot da v visoki tehnologiji lahko uspevajo samo velika podjetja iz drugih okolij. V resnici imamo tudi pri nas zgodbe o uspehu. Kot nas uči podjetnik Rok Uršič lahko v visoki tehnologiji uspe tudi “mikropodjetje”. Bistveno pa je, da si izbere dovolj ozko tržno nišo, v kateri lahko prevlada na trgu.
Podjetje Instrumentation Technologies iz Rožne doline pri Novi Gorici, ki ga je Rok Uršič ustanovil leta 1998, je po besedah ustanovitelja in direktorja vodilno svetovno podjetje za načrtovanje, razvoj in dobavo sistemskih rešitev za merjenje položaja žarka v pospeševalnikih osnovnih delcev. Za lažjo predstavo: v pospeševalnikih, ki jih je po svetu približno 1500, opravljajo raziskave v fiziki, medicini in drugih dejavnostih.
Od znanstvenika do podjetnika
Rok Uršič se je s pospeševalnikom osnovnih delcev prvič resneje srečal v Trstu, kamor je odšel po diplomi iz elektrotehnike. V tržaškem sinhrotronu je ostal tri leta, nato pa na povabilo iz Amerike odšel v Virginijo, kjer so takrat gradili skoraj milijardo dolarjev vreden pospeševalnik. Prav bivanje čez lužo je pomenilo prelomnico v njegovem življenju. “Zadnje, četrto leto bivanja v Ameriki, sta me začela zanimati ne le razvojni, temveč tudi podjetniški koncept. V Ameriki je v zraku čutiti poseben podjetniški duh, ki ga je težko opisati. Gre za zavest, da lahko vsakdo uspe, če le dovolj visoko zaviha rokave. Ta zavest je prisotna povsod, tudi v znanstvenih ustanovah,” se spominja Rok Uršič.
Po vrnitvi v Sloveniji je, okužen s podjetništvom, seveda takoj ustanovil podjetje. Prizna, da dokaj naivno. Ni imel nikakršnih podjetniških izkušenj in zdelo se mu je, da bi lahko delal vse, kar je poprej spoznal na znanstvenih ustanovah. Pravo lekcijo podjetništva je dobil šele po dveh letih. Prijatelj, ki je v Silicijevi dolini ustanovil podjetje Fantasma Networks, (mimogrede, sovlagatelj je bil tudi eden od ustanoviteljev Microsofta), ga je povabil k sebi za svetovalca in pozneje za dobavitelja izdelkov za brezžične komunikacije. “To je bila zame izjemna izkušnja, spoznati duh, kako graditi podjetje iz ničle. Šele takrat sem se zavedel, da se moram kot podjetnik ozko usmeriti; splošno podjetje, ki dela vse, je treba preoblikovati v produktno podjetje. Število izdelkov sem oklestil na dva, kar je po svoje tudi tvegano,” pravi Uršič.
Sprememba strategije je botrovala oblikovanju nove vizije. Vanjo je zapisal, da bo Instrumentation Technologies vodilno svetovno podjetje v svoji tržni niši. Zadal si je tri cilje, ki se jih trdno drži:
1. Karkoli bodo počeli, bodo prvi ali vsaj med prvimi v svetovnem merilu, sicer v visoki tehnologiji nimaš kaj iskati.
2. Podjetje bo dosegalo trajno rast, tudi če se bo moralo zaradi tega kdaj odpovedati hitremu zaslužku.
3. Izdelke bodo tržili pod lastno blagovno znamko.
Uršič pravi, da tržna niša, ki so si jo izbrali, daje vse možnosti za uresničitev te vizije. Je dovolj ozka, da jo lahko zapolnijo, in hkrati dovolj rastoča, da lahko dosegajo trajno rast. “Trg pospeševalnikov zraste vsako leto za 15 odstotkov. Če pa upoštevam, da pospeševalniki čedalje več del oddajo zunanjim izvajalcem, je skupna rast 30-odstotna. Podjetje, kot je naše, lahko doseže letni prihodek 10 in več milijonov evrov.”
Samo razvoj in trženje
Instrumentation Technologies se je po besedah direktorja usmeril v razvoj edinstvenih, predvsem pa celovitih rešitev, kakršnih prej ni bilo na trgu. “Doslej so se ponudniki specializirali samo za razvoj analognega ali digitalnega dela strojne opreme ali pa za razvoj programske opreme. Vmesniki med temi svetovi pa so tako zapleteni, da je končna izvedba pri stranki zelo zahtevna. Prvi smo razvili povezane rešitve in zaobšli vso konkurenco. Vedno mi je vodilo misel znanega ameriškega vlagatelja, ki je rekel: Trik ni v tem, da si boljši od konkurence, ampak v tem, da konkurence sploh nimaš.”
Ko Rok Uršič govori o razvojnih dosežkih, kaže tuje specializirane publikacije, ki govorijo o njegovem podjetju in izdelkih. Ime podjetja se pojavlja na seznamih udeležencev najbolj referenčnih svetovnih prireditev. Maja letos so se udeležili konference o pospeševalnikih v Parizu, na kateri so bila sicer podjetja samo iz peščice najrazvitejših držav. Podobno je bilo na prvi konferenci o širokopasovni tehnologiji za prenos podatkov, kjer so sodelovala skoraj izključno podjetja iz Amerike in Izraela.
V podjetju je danes pet redno zaposlenih, od tega štirje razvojni inženirji in en strokovnjak za marketing. Vso proizvodnjo zanje opravlja veliko slovensko podjetje. Po mnenju Uršiča v razvojnem podjetju ni smiselno postavljati lastne proizvodnje, ker je ta po svoje razvojna cokla. Pomembnejše se mu zdi, da ima podjetje svojega strokovnjaka za trženje. “Strokovnjaka za trženje sem zaposlil že takrat, ko sva bila v podjetju zaposlena samo dva inženirja. Tako nam je samim, brez posrednikov, uspelo priti na kitajski in tajvanski trg. Kitajci so najbolj lojalne in disciplinirane stranke. Z njimi se lahko primerjajo samo še Švicarji.”
Rasti mora tudi okolje
Podjetje Instrumentation Technologies naj bi po načrtih direktorja do leta 2005 doseglo pet milijonov evrov letnega prometa. Pravi, da je to zelo verjetna številka in da prav velikih pretresov ne more biti. Pospeševalnik se namreč gradi od pet do sedem let, zato lahko prodajo dokaj zanesljivo načrtuje za več let naprej. Po drugi strani pa sicer hitra, vendar ne ekstremna rast zahteva velika vlaganja in drugačen prijem pri iskanju vlagateljev. Uršič je sprva stavil na sklade tveganega kapitala, a zanje rast ni dovolj hitra. Zdaj se dogovarja za dokapitalizcijo podjetja s partnerji, ki imajo podobno vizijo in cilje kot on sam. Iskanje partnerjev mu je v posebno zadovoljstvo, ker tako opazuje, kako podjetje, ki je zraslo iz nič, dobiva tržno vrednost. “V podjetništvu so ves čas vzponi in padci. Sam se včasih vprašam, ali je sploh še smiselno vztrajati. Potem pa se pojavi nekdo, ki je navdušen nad podjetjem in je pripravljen vanj vložiti denar. To ti pove, kaj ti je uspelo narediti in ti da 'korajžo' za naprej,” opisuje občutke primorski podjetnik.
Rok Uršič je zadovoljen, če mu rečete, da je njegovo podjetje kombinacija ameriškega in evropskega modela. V tej kombinaciji različnih kultur vidi največji potencial. Prav zato vidi prihodnost svetovnega podjetja na Primorskem, ne v Ameriki. Z enim pogojem – z rastjo podjetja mora rasti tudi okolje. “Dokler ljudje v Sloveniji ne bodo imeli uspešnih vzorcev, bodo apatični. Podjetniki moramo zato vlagati v svoje okolje in spreminjati miselnost ljudi. Zdaj razmišljajo, kdo bo imel večinski delež v Leku, a gre pri tem samo za to, kako torto, ki jo imamo, razdeliti na čim več kosov. Zakaj pa ne bi raje razmišljali, kako narediti še večjo torto?!”
Moja največja napaka
“Napake sem delal, a mi ni žal za nobeno stvar, ki sem jo naredil. Ena od napak je bila, da sem podjetje ustanovil brez jasne vizije. Šele v Silicijevi dolini sem se naučil, da moraš že na začetku vedeti, kaj sploh hočeš s podjetjem. Že na začetku se moraš usmeriti.”
Moja formula za uspeh
“Na področju visoke tehnologije moraš delovati v taki tržni niši, v kateri si lahko v svetovnem vrhu. Za pospeševalnike sem se odločil, ker so dovolj majhna tržna niša, da smo lahko v svetovnem vrhu. V Ameriki sem spoznal številne priložnosti, ki bi jih lahko prinesel k nam in z njimi zaslužil, a potem podjetje ne bi bilo v svetovnem vrhu, ne bi imelo dobrega ugleda in sam ne bi delal s strastjo.”
Izkaznica
Podjetje: Instrumentation Technologies Kraj: Solkan (sedež), Rožna dolina (poslovni prostori) Dejavnost: razvoj rešitev za merjenje položaja žarka v pospeševalnikih in razvoj izdelkov brezžične komunikacije Zaposleni: 5 Prihodki: 61 milijonov tolarjev v letu 2001Trgi: 100-odstotni izvoz (Italija, Švica, Kitajska, Tajvan, Amerika…) Aduti:
- Vodilno svetovno podjetje v svoji tržni niši
- Lasten razvoj inovativnih izdelkov z visoko dodano vrednostjo
- Lastna blagovna znamka
- 100-odstotni izvoz
- Referenčni kupci: ugledne znanstvenoraziskovalne ustanove iz Italije, Švice, Amerike …
Preberite si še: |
|