Ivo Boscarol

Avtor: Sandi Sitar | Objava: 10.05.2002

Njegovo podjetje Pipistrel izdeluje vrhunska mala letala in motorne zmaje svetovnega slovesa; z 10 zaposlenimi ustvarja 0,12 odstotka slovenskega izvoza.


Ivo Boscarol

Želite letalo za ceno dražjega avtomobila in z zahtevnostjo upravljanja približno na ravni hitrega avtocestnega prometa? Da ni mogoče? Pa je! Še več: takšna letala izdeluje slovenski proizvajalec, in ker so vrhunska v svetovnih primerjavah ter tudi cenovno konkurenčna, so prodana za leto naprej. Doma in še bolj po svetu so znana po blagovni znamki Pipistrel, kar pomeni v latinščini spretnega letalca iz živalskega sveta - netopirja. »Malokdo v Sloveniji ve, da pri nas izdelujemo letala,« pove njihov proizvajalec Ivo Boscarol. »Neprimerno bolj smo znani na tujem. Zadnjič pa se nam je primerilo, da je bil italijanski carinik prepričan, da smo pri navedbi smeri izvoza Slovenija-Francija vrstni red narobe navedli, saj si ni mogel misliti, da proizvajalka nadzvočnega concorda kupuje vrhunska ultralahka letala - v Sloveniji.«

Državni prvak začne izdelovati letala

Ivo Boscarol, rojen 1956 v Postojni, s stalnim bivališčem v Ajdovščini, je po poklicu ekonomist. Z letalstvom se ukvarja od malega: modelarstvo, jadralno letalstvo, pionirstvo z motornimi zmaji in dvakratno državno prvenstvo z ultralahkimi letali. Leta 1987 je prvi v Jugoslaviji registriral zasebno dejavnost s področja letalstva. Dve leti pozneje je postal prvi jugoslovanski zasebni izvoznik letal. Leta 1992 je njegova obrt prerasla v podjetje s sedanjim nazivom: Pipistrel, d.o.o., Ajdovščina. Do leta 1996 je izdeloval motorne zmaje; doslej jih je izdelal več kot 300, izdeluje jih še vedno v treh različicah, letijo pa po vseh celinah (razen, menda, na Antarktiki).

Leta 1994 je sklenil razširiti ponudbo na področje ultralahkih letal - označujejo jih s kratico ULN, pri čemer pomeni N naprave s težo do 450 kg (skupaj z dvema letalcema, gorivom itn.) ter z možnostjo letenja pri najmanjši hitrosti pod 65 km na uro. Leta 1996 je poletel prototip, serijska proizvodnja se je začela leta 1999, doslej pa so izdelali 60 takšnih letal. Proizvajajo jih v dveh različicah. Sinus je motorno letalo, ki ima v brezmotornem letu lastnosti jadralnega letala: razpon kril je 15 metrov, drsno razmerje med izgubljeno višino in preleteno razdaljo pa 1 : 30; Virus pa je motorno letalo z razponom 12,3 metra. Oba tipa letala imata enak trup z dolžino 6,4 metra ter zaprto dvosedežno kabino, v kateri sedita letalca drug poleg drugega. Vdelujejo visoko zanesljive motorje Rotax z zmogljivostjo od 48 do 80 KM, močnejši motor omogoča letalu kar 290 km na uro in vzpon na 8000 metrov. Poraba je 10 litrov na uro letenja; ker je v tankih prostora za 60 litrov goriva, lahko leti 6 ur in v tem času preleti okoli 1200 kilometrov. Zgodi se, da lastnik takšnega letala prileti na servis v Slovenijo iz Francije, pri tem pa mu prelet Alp pomeni le športni užitek. Dejstvo, da takšna letala uspešno drsno lete, jih uvrščajo med najvarnejše letalne naprave, zato zanje zadostuje posebni izpit za ULN; o razmeroma majhni zahtevnosti tega izpita pa govori že podatek, da za upravljanje s takšnim letalom zadošča zdravniški pregled kot za avtomobilsko vozniško dovoljenje. Zapišimo še pomemben podatek: za vzlet in pristanek sinusov in virusov zadostuje že 100 metrov travnika.

Vsi izdelovalci letal tudi piloti

Poleg proizvodnje motornih zmajev in ultralahkih letal izdelujejo v Pipistrelu propelerje za takšna letala, imajo generalno zastopstvo in pooblaščeni servis za motorje Rotax, obenem pa tudi generalno zastopstvo za padala Galaxy, kakršne namešča Boscarol v svoja letala: v primeru skrajne ogroženosti jih izvleče raketa, da nato varno prizemljijo letalo skupaj z njegovo posadko. To pa se še ni zgodilo, ker so vsi deli in celota nadvse skrbno načrtovani in izdelani ter jih neprestano izpopolnjujejo. V celoti gre za izdelek lastnega znanja, z mnogimi vdelanimi inovacijami in izvirnimi zamislimi. K visoki kakovosti znatno prispeva tudi zahteva, da so vsi delavci, v glavnem mehaniki in elektrikarji, tudi letalci. »Zato imajo poseben odnos do vsakega izdelka in vsake faze med njegovo izdelavo,« komentira svojo formulo za vrhunsko kakovost Ivo Boscarol.

Kakovost se kaže tudi z uspehi na najzahtevnejših tekmovanjih. Tako je leta 2001 francoski pilot Philippe Zen s Sinusom zmagal na najprestižnejšem tekmovanju v Španiji. Tedaj se je prvič zgodilo, da je letalo slovenske konstrukcije in izdelave zmagalo na svetovnem prvenstvu. Pri nas so ta uspeh komajda zabeležili s skromno vestičko, svetovni tisk pa je zmago slovenskega letala obravnaval kot prvovrstno senzacijo. Tudi Pipistrelov motorni zmaj se ponaša z bronasto medaljo s svetovnega prvenstva. Zgovoren, a pri nas komajda znan, je tudi naslednji podatek: Boscarolova letala uporabljajo v Italiji tudi v sestavu Nata, predvsem za posebne naloge, kot so šolanje, izvidništvo in podobno.

Ajdovsko podjetje Pipistrel proizvaja zdaj po štiri letala na mesec. Izmed 60 doslej izdelanih ultralahkih letal so jih 40 izvozili v Francijo, 8 v Italijo, 4 v Nemčijo, lastna predstavništva pa imajo še v Avstriji, Grčiji, na Poljskem, Portugalskem in v Hrvaški ter Srbiji in Črni gori. Proizvajalec iztrži za letalo okoli 40.000 evrov, kupca pa stane (odvisno od države) okoli 60.000 evrov. Doslej so izvozili več kot 90 odstotkov svojih izdelkov, skupaj pa so v zadnjih treh letih ustvarili: v letu 1999 250.000 evrov, leta 2000 650.000 evrov in leta 2001 1,320.000 evrov prihodka. Na vsakega od 10 zaposlenih so ustvarili 180.000 evrov izvoza, vsi skupaj pa kar 0,12 odstotka celotne vrednosti slovenskega izvoza! Pri tem je bila povprečna mesečna bruto plača v lanskem letu v podjetju 220.000 tolarjev (za primerjavo: povprečni BOD v občini Ajdovščina je 195.000 tolarjev, v republiškem merilu v primerljivi dejavnosti pa 150.000 tolarjev).

Nekdanja obrt prerašča v industrijo

Sedanja proizvodnja poteka v strogem središču Ajdovščine - najmodernejša letala proizvajajo v neposredni bližini znamenite rimske utrdbe. Na tej lokaciji ni mogoče izdelati več kot štiri letala na mesec ali okoli 50 letal na leto. Večkratni skok v proizvodnji nameravajo doseči v novi proizvodni hali z 2500 kvadratnimi metri pokrite površine. Vsa dokumentacija je pripravljena, čakajo le še na pridobitev zemljišča med ajdovskim nogometnim igriščem in letališčem. Ko bo ta problem rešen, bodo v največ letu dni postavili objekt in začeli s proizvodnjo, ki se bo od sedanjih štirih letal na mesec povzpela na 10 do 15 letal v istem času. Število zaposlenih se bo od sedanjih 10 dvignilo na 35 do 40, število kooperantov (sedaj okoli 40) pa se bo zmanjšalo, ker bodo marsikaj naredili kar doma. Lahko bodo zadostili že prisotnemu povpraševanju tudi po drugih državah in celinah, vključno z ZDA.

Poleg razširjene proizvodnje pa v Pipistrelu pripravljajo nove, še prestižnejše izdelke. Tako bo že letos poletelo dvosedežno jadralno letalo Taurus, ki bo po želji kupca opremljeno s pomožnim motorjem, leta 2005 pa majhno, a izredno hitro letalo Arcus, ki bo zmoglo 400 km na uro, torej hitrost, ki se zdi dandanes poznavalcem ULN nemogoča. Že pred leti nam niso verjeli, ko smo napovedovali prav to, kar je dandanes naš vsakdan. Sedaj pa imamo vse možnosti za hitro rast in obstanek v svetovnem vrhu,« pravi letalski proizvajalec iz Ajdovščine Ivo Boscarol. »Upam, do se tega zavedajo tudi odgovorni in ne bodo dopustili, da nas prehitijo konkurenti!«

RECEPT ZA USPEH

»Srečna roka pri izboru sodelavcev, kooperantov in zastopnikov. Trajno nezadovoljstvo z doseženim kot gonilo razvoja. Najpomembneje pa je doseči, da ti je služba konjiček, delo pa hkrati zabava.«

NAJVEČJA NAPAKA

»Da nisem postavil proizvodnje v tujino, kjer bi nedvomno postal vodilni svetovni proizvajalec letal. Tukaj pa se spopadam z neverjetnimi in docela nepotrebnimi težavami že pri pridobivanju osnovnih možnosti za kakovostno in učinkovito delo ter hitrejši razvoj.«

Izkaznica

Podjetje: Pipistrel, d.o.o., Ajdovščina
Kraj: Ajdovščina
Dejavnost: Podjetje za alternativno letalstvo
Zaposleni: 10
Promet: 1,320.000 evrov v letu 2001
Trgi: Francija, Italija, Nemčija ; zaenkrat izvoz v 9 držav

Aduti

- edini slovenski proizvajalec letal z lastnim razvojem in lastno blagovno znamko
- vrhunski izdelki - motorni zmaji in ultralahka letala - brez prave konkurence na svetovnem trgu
- izvoz več kot 90% proizvodnje na tehnološko najzahtevnejše trge
- proizvodnja prodana za eno leto naprej
- samo 10 zaposlenih ustvari 0,12% slovenskega izvoza
- hitra rast poslovanja - več kot 100% letno
- realna možnost za skokovito rast proizvodnje za 3- do 4-krat


Preberite si še:

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *