Turizem za vse

Avtor: Anita Ivačič | Objava: 10.07.2014

V skoraj 2,1 milijarde evrov vrednem slovenskem turizmu, kolikršen je bil lanskoletni izkupiček od tujih gostov, obstaja še skoraj povsem neizkoriščena niša - dostopni turizem (ENAT). Po ocenah Evropskega združenja znaša potencial te veje turizma okoli 100 milijonih evrov. »Dostopna« Slovenija bi lahko zaslužila dodatne 4 milijone.


(Big Stock Photo)

V zavodu Premiki, prvi agenciji za osebe s posebnimi potrebami v Sloveniji, menijo, da bi morala država več pozornosti posvetiti tej ciljni skupini turistov, saj v Evropski uniji živi okoli 80 milijonov invalidov, potencialnih gostov. »Osebe s posebnimi potrebami niso samo gibalno ovirani, ampak tudi starostniki in matere z otroškimi vozički, ki se soočajo s podobnimi težavami kot invalidi. Če pogledamo statistiko starajočega prebivalstva, ima dostopni turizem največji razvojni potencial tako v Sloveniji kot v tujini,« je prepričana Dolores Kores, direktorica leta 2011 ustanovljene turistične agencije Premiki.

 

Pozabljeni turistični gostje

 

Premiki, zavod in turistična agencija za dostopni turizem, so se razvili iz dejanske potrebe. »V Slovenskem združenju za duševno zdravje Šent smo ugotovili, da so naši uporabniki na določenih destinacijah nezaželeni. Hkrati je sodelavec Peter Svetina želel organizirati bivanje za 300 gostov z motnjo v duševnem razvoju, a jih hoteli na slovenski obali niso želeli sprejeti. Tako je iz Avstrije pripeljal zamisel, da bi morali turizem za osebe s posebnimi potrebami razvijati tudi v Sloveniji. Šent je od leta 2005 izvedel več projektov na temo dostopnega turizma, leta 2010 pa zavod Premiki kot turistično agencijo sprva zagnal v okviru 240 tisoč evrov vrednega evropskega projekta, od tega je bilo 40 tisoč evrov namenjeno zagonu zavoda. Po dveh letih smo se neodvisno od javnih sredstev financirali na trgu. Za svoje delo zaslužimo. Lani smo imeli 250 tisoč evrov prometa, beležili smo 20 tisoč bilančnega dobička. Letos kaže bolje, saj smo na trgu že bolj uveljavljeni in tudi Slovenija postaja bolj prepoznavna kot dostopna destinacija.«

 

Certifikat »invalidom prijazno«

 

Med slovenskimi turističnimi delavci in ponudniki postopoma raste zavedanje o pomenu dostopnih turističnih zmogljivosti in prilagojenih programskih vsebin. »Razvili smo merila dostopnosti in podeljujemo certifikate 'invalidom prijazno'. Doslej je certifikat pridobilo 26 ustanov: hotelov, restavracij, kulturnih objektov, kampov. Invalidom prijazni so med drugim City Hotel v Ljubljani, hotel Vivat v Moravskih Toplicah, Smučišče Vogel, večina zdravilišč, tudi Bled in vsa počivališča Marche so dobro dostopna. Želimo si, da bi ta certifikat posvojila agencija Spirit in bi postal nacionalno priznani certifikat, a zaenkrat za to še ni posluha,« se čudi Koresova, saj se dostopni turizem lepo navezuje na zeleni, trajnostni turizem, ki je med prioritetami strategije razvoja slovenskega turizma do leta 2016.

 

Dostopni turizem najbolj uspeva v Španiji, Veliki Britaniji in Nemčiji, kjer imajo tudi nacionalno strategijo razvoja te veje turizma. Logika zadaj pa je povsem preprosta: prebivalstvo se stara in iz teh potreb se turizem razvija v to smer.

 


Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *