Ali potrebujete poslovni načrt?

Avtor: Jaka Vadnjal | Objava: 10.03.2006

Podjetja, ki temeljijo na poslovnem načrtu, imajo bistveno višjo stopnjo preživetja, in taka podjetja so tudi uspešnejša v podjetniški rasti.



Legenda pravi, da je Bill Gates nekoč govoril študentom na Harvardu. Enega od študentov je med razpravo na koncu zanimalo, v kolikšni meri se je razvoj podjetja Microsoft ujemal z njihovim poslovnim načrtom. Bill se je menda nagnil k pomočniku, ki ga spremljal na pogovoru, in po tuhtanju in obojestranskem odkimavanju je bilo občinstvu več kot jasno, da o pojmu »poslovni načrt« veliki Bill Gates dotlej ni prav veliko vedel. Njegov odgovor je bil zvito diplomatski: ni priznal, da poslovnega načrta ni napravil, tudi na vprašanje ni odgovoril, pač pa je začel razpredati o velikem pomenu poslovnega načrta.  

Klasična opredelitev poslovnega načrta
 

Poslovni načrt je v klasični opredelitvi v kontekstu teorije podjetniškega procesa pisni dokument, ki obsega med 20 in 40 strani. Nepisano previlo pravi, da krajši poslovni načrti pomenijo, da je bilo vanje vloženo premalo dela in truda in niso verodostojni, po drugi strani pa predolgih poslovnih načrtov ne bo nihče bral. Namen poslovnega načrta je, da v njem podjetnik oziroma podjetniška skupina:
(1) opredeli cilje, ki jih želi s podjemom doseči,
(2) dokaže, zakaj so ti cilji uresničljivi (po ekonomski oziroma tržni in tehnični plati) in
(3) pokaže načine oziroma smeri za uresničevanje teh ciljev.  

Poslovni načrt je torej konkreten dokument za zagon novega podjetja, za rast ali prenovo že delujočega podjetja in ne zbir želja ali celo sanj podjetnika oziroma podjetniške skupine.   

Večplastnost poslovnega načrta 

Bistvo poslovnega načrta ni, da bi avtor natančno skušal uganiti, kaj se bo s podjetjem dogajalo, temveč je njegov namen bolj kompleksen. Osnovni cilj je, da podjetnik spozna načrtovani posel v celoti in razmisli o tem, kaj posel zares pomeni, ne le v poslovnem smislu, temveč tudi zaradi vpliva na njegovo zasebno življenje in delovanje. Poslovni načrt je tudi zdravilo za streznitev od pogosto pretiranega navdušenja nad idejo, ki je sicer lahko izjemno inovativna, zanimiva, simpatična in še kaj, vendar razmislek o dejstvih in omejitvah, s katerimi se srečuje vsak podjem, pokaže, da ideja enostavno »ne drži vode«, kot rečemo v žargonu tisti, ki smo v vlogi ocenjevanja oziroma presojanja poslovnih načrtov. Poslovni načrt pomeni tudi artikulacijo podjetniške vizije in sredstvo, s katerim podjetnik svojo vizijo enostavno prenaša na sodelavce. In ne nazadnje, poslovni načrt je lahko učinkovita preventiva pred nepremišljenimi napakami, ki se jih sicer v podjetništvu ne bomo nikoli mogli popolnoma izogniti, vendar velja pravilo, da je manj napak vedno bolje kot veliko.

Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *