Iteracije in pivoting

Avtor: Petra Mauer | Objava: 08.10.2014

Veliko podjetij se kljub težavam le stežka odloča za spremembe. Toda včasih je enostavno treba obrniti stvari na glavo, nadgrajevati, dopolnjevati in opustiti že ustaljene aktivnosti, da lahko napredujemo. Ena izmed možnosti je izvajanje iteracij ali pivotinga, katerega ključni namen je, da spremenimo poslovni model, ki ne deluje.


Jaka Lindič: »Ključno za podjetniški uspeh je, da stalno širimo svojo cono udobja in stopamo na nepreverjen teren. To pomeni, da moramo pogosto narediti korak naprej ter se poglobiti v poslovni model, ne pa počivati na lovorikah ali si zatiskati oči pred težavami.«

Neuspeh v podjetju je običajno posledica ne le enega, temveč več različnih dejavnikov. Lahko gre za težavo v poslovnem modelu, sami ceni, lahko v izdelku ali v sami predstavitvi izdelka oziroma dejstvu, da smo naš izdelek predstavljali napačnemu ciljnemu segmentu. Najbolj pomembno pri tem je, da s strukturiranim razmislekom že vnaprej predvidimo različne opcije (iteracije), ki jih nato lahko čim hitreje izvajamo in testiramo. »Iteracije so splošnejše, saj so lahko povezane s kakršnimi koli spremembami, vključno z optimizacijo obstoječega poslovnega modela. V iteracijah testiramo posamezne spremembe, pivot pa je rezultat več iteracij. Iteracije v iskanju pravega modela delamo stalno. To so lahko torej manjše spremembe v tem, kako naš produkt/storitev predstavimo, katere funkcionalnosti poudarjamo itd. Pivot pa je večja, bolj drastična sprememba poslovnega modela, do katere pridemo na podlagi ugotovitev več iteracij,« je Jaka Lindič, docent za podjetništvo na ljubljanski ekonomski fakulteti in soustanovitelj več podjetij, med drugim eŠole in ameriškega Xooltime, pojasnil razliko med njima.

 

Cilj pivotinga je, da podjetniki čim prej najdejo delujoč model in začnejo generirati prihodke ter da to dosežejo, še preden jim zmanjka »zaleta« oziroma sredstev za obratovanje. Pivot je tako dejanje, ki podjetje reši smrti, če gre vse po sreči in je narejen pravilno. »Ni toliko pomembno, da se vprašamo, koliko sredstev naj podjetje nameni pivotu, temveč kako narediti potreben pivot z danimi, po navadi izredno omejenimi sredstvi. Pri tem je v veliko pomoč prototipiranje, kar pomeni, da s strankami testiramo (čim cenejše) prototipe in ne že razvitih (in zato dragih) končnih izdelkov. Tako lahko zelo poceni dobimo odziv strank in nadaljujemo svoj proces učenja na poti do delujočega poslovnega modela.«

 

Hitre spremembe in sprotno učenje

 

V začetku je ekipa zagonskega podjetja običajno sestavljena iz le nekaj ljudi, ki morajo biti vsi vključeni v postavljanje novih načrtov. Ključno je, da so pobudniki sprememb ljudje, ki so v stiku s strankami, saj oni najbolje vedo, kakšen je odziv strank na njihov izdelek ter kaj je potrebno spremeniti, da bo zagonsko podjetje bolj uspešno. To videnje mora biti usklajeno z vizijo vodstva podjetja.

 


Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"