Kaj je še hujše od gospodarske krize?

Avtor: Primož Kaučič | Objava: 10.07.2009

Po vsej verjetnosti bo več družinskih podjetij preživelo gospodarsko krizo kot pa menjavo generacij.



Pred kratkim sem se udeležil seminarja, na katerem je eden od udeležencev postavil predavatelju na videz provokativno, v danem primeru pa povsem resno vprašanje. In sicer je predavatelja vprašal: »Kako naj sina prisilim, da se bo zaposlil v mojem podjetju?« Predstavljajte si podjetnika, ki je več desetletij gradil podjetje, delal v njem cele dneve, se spopadal z državo (nekoč še bistveno več kot danes), zdaj pa njegov sin, nesrečnik, živi v Mariboru, hodi na fakulteto in pade v družbo, ki sanja o svetu, internetu, za katero se svet ne začne v očetovem malem podjetju in ne konča na koncu vasi. Sin sanja o velikih izzivih in očetova kovinarska delavnica, ali karkoli je že, to pač ni.  
 
Oče pa sanja o tem, kako bi vsaj še deset let po upokojitvi vodil svoje podjetje, za direktorja bi sicer imenoval sina, a ključne odločitve bi kljub vsemu sprejemal sam, saj sin še dolgo ne bo dosegel njegove podjetniške spretnosti.  
 
V tej številki pišemo prav o takih zgodbah, ki jih nekateri imenujejo tudi sindrom Henryja Forda. Ta veliki podjetnik je vztrajal v svojem podjetju do svojega devetdesetega leta starosti, ko podjetja ni mogel več predati sinu, ker je ta prej dočakal upokojitev. Koliko takih Henryjev Fordov imamo v Sloveniji? Koliko podjetnikov raje postavi na kocko podjetje, kot da bi v svojem sinu ali hčeri pravočasno spoznali enakovrednega in kompetentnega naslednika? Gre za zelo resno vprašanje, pred katerim trepeta ne samo Slovenija, ampak vsa Evropa. V približno tretjini evropskih podjetij naj bi v naslednjih letih opravili prehod s prve generacije, to je z ustanovitelja, na drugo generacijo. In če vemo, da ta prenos po dosedanjih izkušnjah preživi samo tretjina podjetij, je v Evropi ogroženih 6 milijonov delovnih mest.

Še dobro se spomnim, ko smo v času velike konjunkture v Podjetniku ocenjevali kondicijo naših malih in srednje velikih podjetij in iskali vzhajajoče paradne konje v podjetništvu. Takrat smo za oceno zdravja podjetnikov oziroma njihovih podjetij vprašali dr. Bogomirja Kovača. Pojasnil je, da bomo spoznali, na kakšnih temeljih so zgrajena mala in srednja podjetja, šele v prihodnjih letih, ko se bo v njih začela prva množična zamenjava generacij – ko bodo na čelo družinskih podjetij stopili otroci ustanoviteljev. Takrat se bo šele pokazalo, ali je podjetnik zgradil trdno podjetje, ki bo nekoč sposobno prerasti v veliko podjetje, kakršna so znana družinska podjetja na Zahodu.

 

Gospodarska kriza, brezbrižna država, neposlušni otroci – kot da so se podjetniki znašli v dolgem in zavitem tunelu. A včasih je le dobro pomisliti, da so za podjetje lahko najnevarnejši sami. Po vsej verjetnosti bo več družinskih podjetij preživelo gospodarsko krizo kot pa menjavo generacij.
 

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *