Kdo je podjetnik?

Avtor: Primož Kaučič | Objava: 04.08.2008

Ne čudite se - politiki odgovora ne vedo.



Dober mesec dni pred volitvami smo pri Podjetniku opravili anketo med parlamentarnimi strankami o njihovem videnju slovenskega podjetništva. Med vprašanji je bilo tudi naslednje: Ste v vaši stranki zadovoljni z dosedanjim razvojem podjetništva v Sloveniji? Odgovori strank so pričakovani. Vladne stranke so večinoma zadovoljne z dosežkom v zadnjem mandatu in kot ključne uspehe izpostavljajo postopno ukinitev davka na izplačane plače, zmanjšanje davka na dohodek pravnih oseb (po starem na dobiček), zmanjšanje administrativnih ovir, lažje ustanavljanje podjetij in tako naprej. Nasprotno pa opozicijske stranke trdijo, da z razvojem podjetništva ne morejo biti zadovoljne, saj da je »precej pod evropskim povprečjem«, kot so se izrazili v eni od njih.  

Kakšna pa je »nepolitična« ocena stanja? Ne morem se izogniti občutku, da podjetništvo pri nas stagnira. Pri tem ne mislim na kvantiteto, ampak na kvaliteto. Imamo množico razmeroma dobrih podjetnikov, ki pa ostajajo bolj ali manj ujeti v lokalne in regionalne okvire in ne zmorejo (ali ne želijo) narediti koraka več, ki je potreben do pravega svetovnega preboja. Tako tudi nekaj najuspešnejših deluje na dokaj obrtniški način – imajo odličen izdelek, postavijo tovarno in pri tem se v glavnem ustavi. Ni pa tistega koraka več, ki bi se odražal v ambiciozni mednarodni ekspanziji, kupovanju oziroma prevzemanju tujih konkurenčnih podjetij, graditvi mednarodnih franšiznih verig, preoblikovanju v delniške družbe, javni ponudbi delnic … Tiste redke podjetnike, ki jim je uspel svetovni met, lahko tako preštejemo na prste obeh rok, če smo malce popustljivi. Mednje sodijo Joc Pečečnik, Janez Škrabec, Miloš Urbanija, Mirko Tuš in še kdo. A vse te zgodbe so že razmeroma stare, novih imen kot da ni, ali pa ostajajo skrita javnosti zaradi medijskega pregona vsega, kar prihaja iz gospodarstva in diši po uspehu ter bogastvu.  

Obstaja torej možnost, da je sedanje stanje pač končni domet slovenskega podjetništva. V tem primeru se razvoj ustavlja pri pomanjkanju ambicij, kar že leta ugotavlja tudi dr. Miroslav Rebernik v raziskavi Svetovni podjetniški monitor. Samo tri odstotke podjetnikov, ki poslujejo več kot tri leta in pol, načrtuje odprtje vsaj 10 novih delovnih mest. Kje pa so potem šele kakšni pogumnejši cilji?!  

Vprašanje je, ali lahko nova vlada spodbudi preboj malih podjetij na višjo raven. Upanje me je minilo, ko sem prebral odgovore strank na prvo vprašanje iz ankete, ki se je glasilo: Ali ima kdo iz vrha vaše stranke osebne podjetniške izkušnje? Seveda, so se pohvalile stranke, med našimi vodilnimi so podjetniki dr. Draško Veselinovič, direktor Deželne banke Slovenije, Tone Turnšek, bivši direktor Pivovarne Laško … Hm, morda pa je bilo vprašanje pretežko.  

primoz.kaucic@podjetnik.si

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *