Kje je prostor Slovencev na Zemlji?

Avtor: Jože Vilfan | Objava: 12.01.2007

Kako bomo izkoristili globalizacijo?



V zadnjem obdobju so podjetniki v Sloveniji podrli komunikacijske monopole in zdaj imamo tri ponudnike telefonije, potem ko je telefonija 100 let bila sinonim za državno ali napol državno storitev. Ampak ta dogodek je samo zrno peska v ogromnem mozaiku spreminjanja, ki so ga podjetniki tkali skozi čas. Podobno so v zgodovini zaradi podjetnikov vedno padale neke pregrade in se širila obzorja. Vse, kar je novega na svetu, so nekoč odkrili ali naredili podjetni ljudje – oziroma podjetniki na različnih področjih.  
 
Največji dosežek podjetnikov, gledano »zelo od daleč« na zgodovino, pa je najbrž to, da je danes svet eden. Ta dosežek je plod vseh tistih, ki so jih gnali različni motivi, da so hoteli najprej zvedeti, kaj je »tam čez«, potem pa iz tega nekaj potegniti. Svet se je začel zares povezovati proti koncu srednjega veka zaradi interesov trgovcev, ki so potovali med Evropo in Azijo. Potem je Evropa začela osvajati različne nove svetove. Malo iz vedoželjnosti, veliko iz koristi, ki si  jih je obetala. Ameriški avtor Milton Friedman je v pred kratkim narisal povsem novo podobo sveta, ki so jo ustvarili pravzaprav podjetniki, ki so logiko, ki so jo pred stoletji začeli trgovci s karavanami in pomorskimi odpravami, pripeljali do konca v »ravnem svetu«, se pravi svetu, ki nima več skritih koncev, kjer nič ni daleč ali nekje spodaj, ampak je vse skupaj in blizu.  

Toda to misel lahko razvijemo še naprej. V resnici ima vsako potovanje dve komponenti. Ena je prostorska, druga mentalna. Ko je Marco Polo vstopil v azijski svet, ni le vstopil v drugačno pokrajino, ampak tudi v drugačno mentaliteto. Zato lahko ti  dve komponenti vsakega potovanja oziroma drugačnega pojmovanja prostora spremljamo tudi na drugih točkah v zgodovini. Ljudje, ki so se priseljevali v Ameriko, so se na začetku tja selili zaradi verske svobode (torej zaradi drugačnega »verskega prostora«). V 19. stoletju so ti sveži Američani naprej osvajali »divji zahod«, a v resnici so s tem odpirali povsem nove podjetniške dimenzije, ustvarjali so  predstavo o »neskončno velikem podjetniškem prostoru«, kar še danes velja za ameriške podjetniške načrte. In ko so Američani osvojili vse ozemlje, ki jim je bilo na voljo doma, so v 20. stoletju začeli gospodarsko osvajanje sveta (v  istem času je Velika Britanija začela izgubljati svojo politično dominacijo nad svojimi kolonijami).  

Zanimivo, ko je Amerika s svojimi multinacionalkami osvojila ves svet in tako trčila do nekih teritorialnih meja, je Kennedy zavohal, da je treba odpreti še en prostor – da je treba osvojiti Luno. Na Luno je zares stopilo samo nekaj ljudi, a z njimi si je človeštvo odprlo nove mentalne dimenzije. Prve fotografije Zemlje, posnete z Lune, so v človeštvo prinesle tudi psihološki preobrat – na svoj planet smo lahko pogledali od daleč, kot še nikoli v zgodovini in razvoj ekološkega gibanja je povezan prav s temi prvimi fotografijami Zemlje, saj so nam dale mentalno »oddaljenost«, da smo se lahko zamislili, kaj vsi skupaj na tej Zemlji počnemo z njo. Projekt Apollo, s katerim so Američani stopili na Luno, pa je prinesel tudi veliko tehnoloških izumov, ki so vplivali na marsikaj. Osvajanje vesoljskega prostora je torej pomenilo tudi odpiranje novega »tehnološkega prostora«. In ko je Amerika zdaj z iraško zgodbo znova trčila v neki prostorski zid na Zemlji, so Američani izmislili novo prostorsko dimenzijo – projekt osvajanja Marsa, ki bo človeške energije v precejšnji meri kanaliziral iz nasilja v nove tehnološke prostore.  

Tokratni Izziv na temo osvajanja tujih trgov je majhen prispevek k ideji »odpiranja novega slovenskega prostora«. Na to temo se bomo še vrnili, seveda, saj je veliko širša od ideje osvajanja posameznih trgov. Gre za vprašanje, kaj je »prostor« (geografsko, vrednostno itd.) Slovencev na tej Zemlji.    

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *