Podjetnik logo
 

Končna skrivnost poslovnega uspeha

Avtor: Boba Leaver in Laura Godtfredsen | Objava: 10.04.2002

Podjetniški neuspeh velikokrat izvira iz psiholoških problemov, ki jih podjetniki nosijo v sebi in ne znajo razrešiti.



Kaj je skrivnost poslovnega uspeha? S tem vprašanjem se človeštvo ukvarja od takrat, ko smo izumili številke, razvili trgovino in poljedelstvo – pred kakšnimi 10.000 leti. Zaradi razvoja novih in novih dejavnosti je odgovor na to vprašanje vedno širši, toda v bistvu se v vseh teh tisočletjih ni bistveno spremenil. Posel temelji na tem, da nekaj nabavljaš ceneje in prodajaš dražje, pa najsi dodajaš vrednost kapitalu, delu ali surovinam. Samo poslovanje pa zahteva kombinacijo različnih umskih in telesnih znanj, znanosti in umetnosti. V skladu s tem danes na različnih poslovnih in ekonomskih šolah učijo kombinacijo teh znanj: študenti in slušatelji morajo obvladati finance, marketing, če je treba, še organizacijo proizvodnje in tako naprej. Temu nato dodajo še nekaj iz umetnosti vodenja oziroma managementa, kar je lepa beseda za manipuliranje z ljudmi.

Ves ta proces temelji na podmeni, da se človek na poti k uspehu spopada s problemi, s katerimi se srečuje, in da pač mora vedeti, kako se tem rečem streže. Podjetništvo je razumljeno kot igra, v kateri odgovarjaš na sprotne izzive. V tej igri devet od desetih igralcev izgubi, desetina, ki preživi, pa dobi oznake kot “zmagovalci” in podobno.

Tak pogled niti ni napačen. Uspeh v poslu dejansko zahteva obvladovanje nekaterih znanj, intuicijo in pa seveda vztrajnost. Zahteva pa še več. Zahteva tisto, kar stoji “zadaj” in kar šele omogoča obvladovanje problematike, samozaupanje in vztrajnost.

In kaj bi to lahko bilo? Če je uspeh odvisen od sposobnosti nekoga in moči njegovega samozaupanja, od česa pa sta tedaj odvisna sposobnost in samozaupanje? Avtorja tega prispevka sta prepričana, da je uspeh odvisen od podjetnikovega samorazumevanja in njegove zmožnosti, da doseže osebnostno integracijo (mir s samim seboj, odkritje in rešitev notranjih napetosti itd.) Razložila bova, zakaj je temu tako, zakaj je ta resnica do zdaj ostajala prikrita in zakaj se bo to spremenilo.

Kako si tolmačite dogodke?

Začnimo s splošno sprejemljivo resnico glede podjetniškega uspeha. Gre za to, da je uspeh v poslu odvisen od tega, da znamo pravočasno odkrivati priložnosti in težave in na oboje ustrezno reagirati. Če sprejmemo to izhodišče, potem se postavi vprašanje, kakšne lastnosti mora imeti podjetnik, da lahko hitro in ustrezno reagira. Odgovor na to ključno vprašanje ni ta, da potrebujemo informacije in ustrezna znanja, kajti med dogodki in našimi tolmačenji ni nujne povezave. Nikoli namreč ne moremo spoznati dogodkov samih po sebi. Naše razumevanje dogodkov temelji izključno na naši preteklosti, naši odgovori/reakcije pa na našem tolmačenju teh dogodkov.

Če to razumemo, smo doumeli resnične razloge, zakaj podjetniki ne uspejo. Hitro odkrivanje priložnosti in problemov in hitra reakcija nanje nista težavna zaradi same narave problemov in priložnosti, ampak zaradi načina, kako – in vprašanja, ali sploh – podjetniki tolmačijo dogodke. Hindujci pravijo: “Če te ugrizne kača, se zazri vase.”

Ste žrtve samoprevare?

Če zavijate z očmi in odkimavate, potem ko ste prebrali zgornje misli, vam bo to, kar bova zdaj povedala, še bolj tuje. Gre za to, da je človek pametno, a hkrati neumno bitje. Res je, da smo po eni strani razvili neverjetne tehnologije in znanja, ki v glavnem temeljijo na obvladovanju časa, jezika in številk, toda odprite časopis. Ali večina tega, kar preberete, potrjuje našo razumnost? In ne le, da nismo razumni, še huje je, da se tega ne zavedamo.

Podjetniki so še posebej žrtve te samoprevare. Podobno kot vojaki, ki jih marsikdaj v svojem učenju in praksi oponašajo, se podjetniki ne posvečajo svojim notranjim pomanjkljivostim. Da, naše sporočilo je preprosto naslednje: podjetniki propadejo, ker ne razumejo sami sebe, sebe pa ne razumejo, ker jih o tem nihče ne uči, uči jih pa ne, ker so njihovi učitelji nerazumni – in se tega ne zavedajo. Če bi se učitelji zavedali lastne neumnosti, bi namreč doumeli pomen samorazumevanja.

Z meditacijo do razumevanja sebe in drugih

Različne orientalske tehnike meditacije so morda edine, ki gradijo na tem. Učitelj mora najprej pozorno prisluhniti učencu, brez vnaprejšnjih predsodkov. Učenec lahko zaradi tega, ker ga nekdo neobremenjeno posluša, začne izražati svoje notranje bistvo. Postopoma začne pridobivati vero vase in prevzemati odgovornost zase. Začne poslušati samega sebe, tako kot ga je na začetku poslušal učitelj. In ko začne raziskovati samega sebe, se začne notranje odkrivanje. Sledi osebna integracija, zaokrožitev, ki temelji na poglobljenem samospoznanju. Samospoznanju sledi ugotovitev, da je življenje kratko, in sledi odločitev, da ne bomo brezglavo tekali naokoli, ampak da se bomo v vsem uskladili z notranjim bistvom. Da, vse je zares tako enostavno: raziskovanje samega sebe vodi v razumevanje samega sebe, to pa vodi v osebno integracijo. In prav to je tisto, kar tudi podjetnikom omogoča, da pravočasno in ustrezno odkrivajo tako priložnosti kot probleme.

Samorazumevanje pa prinaša še eno korist. Toliko, kolikor razumemo same sebe, toliko razumemo tudi druge. In podjetniki, ki razumejo same sebe, v drugih več vidijo, druge ljudi bolje razumejo, bolje oziroma neobremenjeno vidijo in tolmačijo razmere.

Ljudje, ki opravijo tečaje, ki temeljijo na, kot rečeno, predvsem orientalski tradiciji, ugotavljajo, da zdaj razumejo, kako jih je družba oblikovala in da se lahko znebijo vsega balasta, in nato veliko lažje določajo in uresničujejo svoje cilje.

Inteligenca ne ščiti pred neumnostjo

Toda, zakaj ni to že splošno znanje in zakaj vsi podjetniki in sploh poslovneži ne iščejo samorazumevanja in osebne integracije? Razlog je dovolj enostaven. Pogledi, ki so tukaj predstavljeni, veljajo za psihologijo ali celo eksotiko; ekonomija in psihologija pa naj bi bila vsak na svojem bregu. V gospodarstvu naj bi si pomagali z eksaktnimi znanji, psihologija pa je “mehka”. Psihologi pa imajo najbrž tudi kompleks pred poslovnim svetom. In končno lahko tudi psihologi sodijo med tiste, ki so lahko nerazumni. Žena enega od avtorjev tega članka je zdravnica in je nekoč kadila. Ko jo je sodelavec vprašal, kako je mogoče, da tako inteligentna ženska kadi, je odgovorila, da “inteligenca ne ščiti pred neumnostjo”.

In tako je z vsemi nami. Najpametnejši delamo največje napake. Vedno bodo ljudje, ki si ne bodo upali soočiti se s svojo neumnostjo. In če si bodo ti izbrali podjetniško kariero, bodo pasivni, odločali se bodo nepravilno in končno naredili toliko napak, da bodo propadli. Na drugi strani pa upava, da bo vedno več podjetnikov, ki bodo razumeli povezavo med samorazumevanjem, osebno integracijo in dobrimi odločitvami. In ti bodo širili okoli sebe svoj slog, svoj notranji mir in svojo uspešnost. Tako bo prišlo do paradigmatskega preskoka v podjetništvu.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *