|
|
||
Magneti za prihodnostBrez magnetov bi se svet, kot ga poznamo, ustavil. V vsakem gospodinjstvu je povprečno 50 trajnih magnetov in brez njih bi se ustavile elektronske ure, radio in televizija bi bila neuporabna, odpovedale bi vse električne povezave.
Približno 90 odstotkov evropskega trga z magneti obvladujejo kitajski proizvajalci, med tistimi, ki si na trgu trajnih magnetov režejo preostali delež pogače, pa je tudi podjetje Magneti Ljubljana, družinsko podjetje, ki ga že 26 let vodi Albert Erman. Tovarna ima sicer precej daljšo zgodovino, saj so lani praznovali 60-letnico ustanovitve takrat prve tovarne kovinskih trajnih magnetov v Jugoslaviji, kjer so serijsko izdelovali magnete za radijske zvočnike. Leta 1954 so začeli proizvodnjo zahtevnejših magnetov iz zlitine aluminij-nikelj-kobalt (AlNiCo), ki so bili višje kakovosti in manjših dimenzij in še danes predstavljajo največji del proizvodnje, čeprav zaradi razvoja novih magnetnih zlitin ta že nekaj let strmo upada.
Desetletje po ustanovitvi je tovarna magnetov postala del združenega podjetja Iskra. Leta 1986, ko je Erman kot direktor prevzel vodenje podjetja, je bila letna realizacija 6 milijonov tedanjih nemških mark, od tega je izvoz predstavljal 10 odstotkov, ostale magnete pa so prodajali slovenski industriji, jugoslovanskemu trgu in vojski. Leta 1989 je podjetje kot prvi tozd izstopil iz skupine Iskra in stopil na samostojno pot in nato do leta 1992 posloval z izgubo. »Njegova vrednost je bila ocenjena na 1.682.000 nemških mark in 55 odstotkov podjetja je bilo naprodaj, medtem ko je bil preostali delež rezerviran za certifikate in denacionalizacijo,« pove Erman. Kupec je moral takrat zagotoviti 320.000 mark gotovine in Erman je bil edini, ki je s pomočjo hipotekarnega kredita takrat prinesel potreben denar. »Verjel sem, da ima firma dober program in lahko dela. Vedel sem, kaj kupujem. Od zunaj je bilo najbrž res težko kupiti.« Danes je v lasti družine Erman preko 90 odstotkov podjetja, lastniki pa so v podjetju tudi zaposleni.
Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo. |
|