Oblikovanje je inovacija

Avtor: Simona Kruhar | Objava: 10.05.2001

Oblikovanje, podprto s strategijo blagovne znamke, lahko iz neuglednega tradicionalnega izdelka ustvari novo vrednost.



V ljubljanskem podjetju Riko hiše so pred dobrim letom razvili skupino izdelkov iz naravnih materialov pod blagovno znamko Urban. "Težko bi rekli, da gre v tem primeru za inovacijo v pravem pomenu besede, saj nismo ustvarili novih materialov, temveč govorimo o industrijskem oblikovanju, o dizajnu", pravi Lado Košir, vodja projekta Urban. "Z industrijskim oblikovanjem se dodana vrednost izdelka lahko močno poveča, česar se v tujini prav dobro zavedajo, v Sloveniji pa je takšno razmišljanje še neznanka," meni Košir.

"Direktor podjetja Riko hiše Janez Škrabec prihaja iz Ribnice, ki je najbolj znana po tradicionalni suhi robi. Sredi leta 1999 sva se začela pogovarjati, da bi iz tradicionalne suhe robe naredili nekaj novega, sodobnega, že čez nekaj časa pa sva o tem začela resneje razmišljati. Pred tem sem delal kot svobodni oblikovalec, po najinih pogovorih pa sem se zaposlil v Riku, saj sem vedel, da sama ideja ni dovolj, ampak je potrebno tudi ''roditi in shoditi''", pripoveduje Košir.

Tako je nastala kolekcija lesenih kuhinjskih pripomočkov z imenom Kitchen Jewellery. Angleško ime so izbrali, ker so se že takoj odločili, da bodo izdelke večinoma izvažali, saj se le za Slovenijo zaradi majhnosti trga takšne kolekcije ne bi izplačalo razvijati. "Kuhinjske dragulje" so kmalu predstavili na frankfurtskem sejmu Ambiente, kjer so naleteli na zelo ugoden odziv. Nekaj mesecev pozneje so izdelke brez večjega oglaševanja in napovedi začeli prodajati tudi v nekaterih ljubljanskih trgovinah. Spoznali so, da kolekcijo lesenih izdelkov lahko dopolnijo še z drugimi izdelki za "kulturo bivanja", kot pravi Košir. S pomočjo oblikovalke Irene Franič iz Steklarske šole Rogaška Slatina je Košir oblikoval še kolekcijo izdelkov iz stekla, Glass Symphony, na slovenskem trgu pa se bo že ta mesec začela prodajati kolekcija nožev (Flaming Steel), nato pa še skupina izdelkov iz lanu, vse pod blagovno znamko Urban.

Razvoj vsakega izdelka je poseben proces

Prvo kolekcijo izdelkov, Kitchen Jewellery, je Lado Košir oblikoval brez sodelavcev. "Kako sem prišel do ideje za oblikovanje lesenih kuhinjskih pripomočkov, je zelo težko povedati. Razvoj vsakega izdelka je poseben proces, pri katerem je nujno potrebno odgovoriti na nekaj bistvenih vprašanj. Prvo vprašanje je, kaj bom sploh počel, drugo pa, komu je to sploh namenjeno. Pri industrijskem oblikovanju velikokrat nastane zagata, da nekdo naredi zares lepo stvar, vendar pa v njenem razvoju ni določeno, komu je namenjena, zaradi česar vse skupaj propade in ideja nikoli ne zaživi. Ko smo v Riku torej odgovorili na vprašanji, kaj bomo počeli in za koga, je bilo nadaljnje delo razmeroma enostavno. Za naše izdelke velja predvsem to, da so uporabni in so torej namenjeni tistim ljudem, ki imajo doma radi lepe in uporabne izdelke in si tako prizadevajo za kulturo bivanja. Namen naših izdelkov ni v tem, da jih postaviš v vitrino, kjer so le za okras", pravi Košir.

Od zamisli o sodobno oblikovanih izdelkih suhe robe do začetka njihove prodaje je bilo potrebno nekaj manj kot leto in pol, kar je za naše razmere malo. Kot pravi Košir, je na poti do uresničitve ideje veliko zahtevnih vmesnih stopenj, kot so izdelava modelov in nato prototipov, poskusne serije, popravki, prve serije za prodajo, nato obveščanje poslovnih partnerjev in oglaševanje za kupce in ne nazadnje tudi iskanje primernih trgovin. "Trgovine, ki prodajajo izdelke Urban, morajo biti na primerni kakovostni ravni, saj nismo zadovoljni z vsako", pravi Košir.

Vsi izdelki pod blagovno znamko Urban in seveda tudi blagovna znamka sama so zaščiteni, saj je zaščita blagovne znamke bistvena stvar, na katero je treba biti pozoren že na začetku, opozarja Košir. Zaščitijo vse specifične lastnosti, ki definirajo izdelek. Leseni kuhinjski izdelki, na primer, so na prvi pogled prepoznavni po kovinski kroglici, ki je tudi asociacija na ime Kitchen Jewellery.

V petih letih doseči prepoznavnost

"Naredili smo petletno strategijo razvoja blagovne znamke Urban, katere cilj je v petih letih doseči prepoznavnost tako na domačem kot tudi na tujih trgih. Lahko se pohvalimo, da zaradi interesa na trgu stvari celo prehitevamo, vendar pa bomo kolekcije nadgrajevali počasi in organizirano. Naša tendenca je vse izdelovati v naravnih materialih, iz bogate slovenske rokodelske tradicije črpati pozitivne izkušnje in obenem na moderen način z industrijskim oblikovanjem ustvarjati nove izdelke," pojasnjuje Košir.

V Sloveniji vsak mesec prodajo za več kot milijon in pol tolarjev izdelkov pod blagovno znamko Urban. Izvažajo jih tudi v skandinavske države, v Veliko Britanijo, Nemčijo in Avstrijo, prve kolekcije pa so poslali tudi v ZDA. Zanimanje v tujini je preseglo vsa pričakovanja, čeprav Košir pravi, da se tam vse dogaja počasneje, saj trgovci strogo preverjajo verodostojnost in kakovost izdelkov. "Kljub pozitivnim finančnim rezultatom naložbe v blagovno znamko seveda še zdaleč nismo povrnili, saj je to nemogoče storiti v enem letu. Naložba je namreč zelo visoka in bo trajalo še najmanj pet let, da se bo povrnila", pravi Košir.

Slovenci imamo krasne ideje

Po Koširjevem mnenju bi med slovenskimi gospodarstveniki oziroma direktorji potrebovali več takšnih, ki bi razumeli, da lahko z industrijskim oblikovanjem dosežeš visoko dodano vrednost. V tej smeri razmišlja le malo direktorjev, saj so, kot pravi Košir, večinoma zelo "ziheraški" in pravijo, da poslujejo le za preživetje.

O slovenskih inovacijah ima Košir dobro mnenje. "Slovenci imamo krasne ideje, vendar pa jih zelo malo uresničimo. Industrijsko oblikovanje imamo še vedno za umetniško panogo in ne za gospodarsko dejavnost, kar v resnici je. Prepričan sem, da so naši oblikovalci vsaj toliko sposobni kot tuji. Ni vedno njihova krivda, da se le malo idej uresniči, saj primanjkuje svežega kapitala. V razvoj izdelkov je treba vlagati in če sam nimaš kapitala, ga moraš poiskati. Če imaš dobro idejo in managerske sposobnosti, boš že našel kapital. Poleg tega moraš tvegati. Tudi nam bi celotna zamisel lahko padla v vodo, vendar smo verjeli vase," sklene Košir.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *