Podjetnik logo
 

Podjetniki priložnosti in podjetniki iz nuje

Avtor: | Objava: 10.10.2003

Slavnostni govornik na naši podelitvi je opozoril na zanimive ugotovitve iz Svetovnega monitorja podjetništva 2001. Morda to razlaga tudi razlike v uspehih med podjetniki v eni državi?



Slavnostni govornik na podelitvi priznanja Podjetnik leta je bil dr. Paul Reynolds, predavatelj na dveh uglednih univerzah (London Business School in Babson College v ZDA) in eden od voditeljev vedno bolj odmevne raziskave Svetovni monitor podjetništva (GEM – General Entrepreneurship Monitor). Predstavil je glavne ugotovitve iz zadnje, se pravi lanske raziskave, ki je bila 3. po vrsti. Pohvalil je tudi Slovenijo, ki se je pravkar odločila za sodelovanje v 4. raziskavi – GEM 2002. Slovenski del raziskave bo vodil dr. Miroslav Rebernik z Ekonomsko-poslovne fakultete v Mariboru.

Paul Reynolds je najprej razložil, da je bil glavni izziv raziskave najti primerno metodologijo, kajti različne državne statistike in statistike Evropske unije pravzaprav ne merijo podjetništva. Zato so najprej izumili metodologijo; v vsaki državi so anketirali v povprečju 2000 ljudi v starosti od 18 do 64 let in ugotovili:

a) kolikšen odstotek ljudi sodeluje pri ustanavljanju in prvih korakih novih podjetij; pri tem pa velja pogoj, da v podjetju niso izplačali več kot 3 plače zaposlenim, ter

b) kolikšen odstotek ljudi vodi mlado podjetje, staro največ 42 mesecev.

Skupno število oziroma skupni odstotek ljudi pa sestavlja delež prebivalstva, ki je podjetniško aktiven (približno 6 odstotkov ljudi se pojavlja hkrati v eni in drugi kategoriji). Podatki kažejo, da je med najbolj državami in najmanj podjetniškimi državami razmerje približno 1 proti 3. V Belgiji se na primer 5 odstotkov aktivnega prebivalstva ukvarja z novim podjetništvom, kot ga definira GEM, v Avstraliji, Novi Zelandiji in Mehiki pa več kot 20 odstokov (toleranca glede točnosti podatkov je 5 odstotkov).

Naj opomnimo, da se podatki za raziskavo GEM 2001 nekoliko razlikujejo od raziskave GEM 2000, o kateri smo poročali lani avgusta. Takrat sta bili na vrhu ZDA, Južna Koreja in Brazilija, zdaj so pa omenjeni Avstralija, Nova Zelandija in Mehika; prejšnji zmagovalci pa so tik za njimi.

Paul Reynolds je opozoril na novost v raziskavi GEM 2001. Zdaj so namreč prvičkrat vpeljali razlikovanje med podjetništvom priložnosti in podjetništvom iz nuje. Podjetništvo priložnosti je podjetništvo, pri katerem ima podjetnik socialno varnost – praviloma je do resnega začetka novega podjetja celo zaposlen v drugem podjetju, podjetništvo iz nuje pa je tisto, pri katerem podjetnik nima drugega vira prihodkov in si enostavno mora ustvariti lastno zaposlitev.

Na svetovni lestvici »podjetništva iz priložnosti« je razpon 1 proti 5. V državi, kjer je namanj takšnega podjetništva (Izrael), se 3 odstotki aktivnega prebivalstva udejstvujejo na ta način, v državi, kjer je največ takšnega podjetništva (Nova Zelandija) pa 15 odstotkov.

Pri »podjetništvu iz nuje« pa je razpon veliko večji, kar 1 proti 30. Najmanj so ljudje prisiljeni v podjetništvo v Zahodni Evropi (1/4 odstotka), največ pa v revnih državah (6 do 7 odstotkov). Raziskava je nadalje pokazala ključne razlike med tema verzijama podjetništva. Podjetniki iz nuje imajo namreč 7-krat manjša pričakovanja glede rasti in zaposlovanja kot podjetniki iz priložnosti.

Paul Reynolds je napovedal, da je ta razlika velik izziv za vse raziskovalce in da jo bodo še posebej skrbno raziskali v prihodnosti. Raziskava GEM je namreč izvorno nastala v želji, da bi raziskali povezavo med ravnijo podjetništva in stopnjo rasti DBP. Razlikovanje dveh oblik podjetništva je morda prelomnica v tem raziskovanju.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *