Poslovna plat oblikovanja

Avtor: Martina Budal | Objava: 09.12.2013

Oblikovanje je več kot všečna podoba, ki pritegne pogled. Je funkcija, je uporabnost, je inovacija in je kultura, ki omogoča podjetju pomembno prednost pred tekmeci.


Torsten Bjorn iz Lego Group je pojasnil, da so v krizi med letoma 2002 in 2005 v podjetju na novo oblikovali vrednote in obljube skupnosti. Hočemo biti najboljši, ne največji in ostati prva želja otrok po svetu, pravi Bjorn.

Pri tem ne govorimo več le o oblikovanju, ampak o upravljanju z oblikovanjem oziroma dizajn menedžmentu. Ta pristop k vodenju podjetja je težko ujeti z besedami, morda najbolj primerna definicija je, da je upravljanje z oblikovanjem poslovna plat oblikovanja.

 

Pristop ni nov. V strokovni literaturi je bil izraz prvič uporabljen leta 1964, prvi dokumentiran primer uporabe oblikovanja za dosego poslovnega cilja pa sega v leto 1907, ko je skupina 12 arhitektov in 12 podjetnikov soustanovila Deutsher Werkbund, združenje, v okviru katerega je Nemčija preko združevanja tradicionalne obrti s tehnologijami množične proizvodnje razvila strategije za tekmovanje z Veliko Britanijo in ZDA. V okviru tega projekta je Peter Behrens oblikoval korporativno podobo za podjetje AEG, s čimer je postal prvi industrijski oblikovalec v zgodovini.

 

Od estetike do strategije

 

V letih, ki so sledila, so podjetja uporabljala principe korporativne identitete in oblikovanja, da bi povečala prepoznavnost med potrošniki in se ločila od tekmecev. Vse do 60-ih let je industrija oblikovanje razumela le kot estetsko funkcijo produktov, nato pa so oblikovalci začeli sodelovati z inženirji in marketinškim oddelkom, tako da je oblikovanje postalo sestavni del razvoja produkta. Oblikovala se je znanost o oblikovanju. Leta 1975 je bil v Bostonu ustanovljen Design Management Institute, leto za tem so na London Business School izvedli prva izobraževanja z področja upravljanja z oblikovanjem. 1980 je Robert Blaich, višji izvršni direktor pri Philipsu, v skupno enoto združil oblikovanje, proizvodnjo in marketing in tako v podjetje uvedel sistem upravljanja z oblikovanjem. V tem obdobju je oblikovanje postalo strateška dobrina s priznanim ekonomskim učinkom. Po letu 2000 ima upravljanje z oblikovanjem vedno bolj strateško vlogo v podjetjih in vse več je tudi študijskih programov, kjer poučujejo upravljanje z oblikovanjem. EU upravljanje z oblikovanjem prepoznava kot prednost tako za podjetja kot države.

 


Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *