Trendi za 2005: osamljeni v družbi podjetnih

Avtor: Renato Vindiš | Objava: 11.01.2005

S tem, ko osamljenost postaja kronični pojav razvite družbe, se po drugi strani krepi tudi pravcata industrija zadovoljevanja potreb osamljenih z izdelki in storitvami navidezne resničnosti.



Problem osamljenosti je problem civilizacije in človeka v sodobnem svetu. Raziskave kažejo, da se vse več ljudi za samskost odločijo zavestno - recimo odlašajo s partnersko zvezo, ker uresničujejo svoje poklicne ambicije − spet drugi so to po sili razmer. Individualizem, vstop žensk na trg delovne sile, mobilnost, tehnološka revolucija in spremenjeno pojmovanje družine je vsaj še nekaj razlogov za tako stanje v zasebnem življenju sodobnih ljudi. Sodoben marketing, ki stremi k popolnosti, povzroči, da ljudje navsezadnje postajajo izbirčni, in mnogi so prepričani, da so sami predvsem zato, ker ne najdejo sorodne duše.  

Slovenija tega spremenjenega pojmovanja družine in njene funkcije še ni sprejela za svoje. Vsaj ne v takšni meri kot mnoge druge države. V sosednji Avstriji živi več kot milijon samcev, število britanskih zakonskih zvez je najmanjše po sto šestdesetih letih, navsezadnje je tam kar enajst milijonov samskih ljudi. Francozi in Čehi so v preteklosti število samskih stanov v razmeroma kratkih obdobjih podvojili. Čedalje bolj samski so tudi Skandinavci (štirideset odstotkov vseh Švedov), Nizozemci in Nemci. Statistični podatki o poročenosti, razvezah, rodnosti, velikosti družin in gospodinjstev, številu generacij se niso usodneje spremenili le v Grčiji, Španiji in na Irskem.

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Kdo je tvoj sosed? ta preprosta filozofija stoji za projektom Near To You (V tvoji bližini).
Trend rasti enočlanskih gospodinjstev, tako mladih kot starih ljudi, je pomemben za delovanje mnogih podjetij, vsaj če takšne demografske spremembe posredno vplivajo na njihovo poslovanje. In za mnoga podjetja so sociokulturne spremembe tega tipa pomembne, saj morajo njihovim značilnostim prilagajati svoje trženjske koncepte. Nove okoliščine pa sebi v prid obračajo tisti, ki problem osamljenosti neposredno obrnejo v svojo poslovno priložnost. Kjer je mogoče reševati probleme in/ali zadovoljevati potrebe, tam se pojavi tudi posel. Pa recite, da storitve ali izdelki, ki človeku zapolnijo življenjsko praznino, ne ustrezajo obema pogojema. Tega se zavedajo podjetniki že dolgo: ženitne posredovalnice, oglase, revije, klube in druge organizacije, bare za samske, in še bi lahko naštevali, poznamo že dolgo.  

Ustvarjanje navidezne resničnosti 

Virginia Satir pravi, da človek za preživetje potrebuje štiri objeme na dan. Kako majhno in simbolično je lahko nadomestilo za najbolj deževne dni. Prodajna uspešnica na Japonskem je vzglavnik v obliki moške roke in dela moškega telesa, ki je priročen za objem. Četudi ne gre za objem resničnega moškega, se mnoge ženske na Japonskem očitno zadovoljijo tudi z neživim nadomestilom. Vzglavnik ima celo vdelan alarm, ki ob uri, ki jo uporabnica določi, poskrbi, da se »partner« zjutraj nežno strese. Prednost izdelka, bi lahko zlobno dejali, je vsaj v tem, da novi življenjski sopotnik ne zaudarja in ne smrči. Nedavno je bil po tem vzoru razvit tudi vzglavnik za (stare) starše, v katerega je vdelan telefon. Vzglavnik je namenjen ustvarjanju navideznega fizičnega stika z vnuki ali otroci, ki jih je tako mogoče med telefonskim pogovorom stisniti v topel objem. Če je prvi vzglavnik prodajna uspešnica, drugemu strokovnjaki ne napovedujejo množične proizvodnje. 

Storitve vse bolj ustvarjajo neko namišljeno resničnost; postajajo simbolno nadomestilo za zadovoljevanje potreb. Tehnološko podjetje Artificial Life iz Hongkonga je razvilo storitev mobilnih komunikacij V-Girl − virtualno dekle, ki jo lahko kot animacijo oživijo lastniki mobilnih aparatov, ki podpirajo video aplikacije. Svojemu »dekletu« uporabnik pošilja SMS- in MMS-sporočila, ona pa mu odgovarja glasovno, in to medtem, ko se spoprijema s čisto običajnim ženskim vsakdanom - nakupih, druženju s prijateljicami, delu v službi ... Na zahtevnejšo raven razmerja bosta napredovala, če se bo uporabnik ustrezno obnašal - dekle bo razvajal, ji kupoval darila, za katera bo prek sistema dejansko tudi plačal. Storitev je po preizkusni fazi pred nedavnim uradno prišla na trg v različici 1.0. 

Iskanje ljubezni po internetu 

Nič kaj virtualni pa niso sogovorniki na spletnih portalih, ki so namenjeni posredovanju zasebnih stikov. Spletne zmenkarije so svojevrsten fenomen. Trenutno obsegajo 0,8% celotnega obiska svetovnega medmrežja. Najbolj priljubljene so v ZDA, kjer tovrstne spletne strani mesečno obišče preko 45 milijonov ljudi; pa tudi v Veliki Britaniji, kjer kar tretjina samskih uporabljala medmrežje za navezovanje zasebnih stikov. V Evropi naj bi se trg v petih letih, do leta 2007, skoraj podvojil. Ta storitev je med posli na internetu, ki temeljijo na naročniških razmerjih, ena najbolj donosnih, četudi je res, da jim strokovnjaki napovedujejo padec rasti.  

Na perspektivnih trgih prej ali slej postane močna tudi konkurenca. Povsod po svetu hitro raste število ponudnikov. V letu 2003 je samo v ZDA nastalo 200 novih tovrstnih spletnih strani. Prepričati uporabnike, da je iskanje resnega partnerja ali avanture, spoznavanje in osvajanje prek interneta najboljše prav na določeni spletni strani, ni lahko opravilo. Največji zato razvijajo dodatne tehnološke storitve. Manjši se znajdejo po svoje. Wallflowerz je ubral zanimivo pot vzajemnega sodelovanja s svojimi naročniki. Tem celo plača, če so v sistemu zelo iskani ali pa posredujejo pri velikemu številu zmenkov. Namesto mesečne naročnine uporabnik kupi točke, ki mu omogočajo vzpostavitev določenega števila stikov. Če mu drugi uporabniki v večji meri naklonijo pozornost - torej je povpraševanje po njem veliko - bo prejel nagradne točke, ki jih uporabi za nadaljnje »flirtanje« po sistemu ali pa enostavno pretvori v denar.  

Veliki spletni zmenkarski sistemi imajo to pomanjkljivost, da v svoje vrste pritegnejo geografsko zelo pisano družbo, zato je nič kolikokrat razdalja tista, ki pomeni ključno oviro za osebna srečanja. Nove storitve zato vse bolj združujejo ljudi iz neposredne bližine. Ena takih je Who Lives Near You, ki jo je razvilo neko singapursko podjetje. Storitev omogoča komunikacijo zgolj med ljudmi, ki živijo v neposredni soseski stolpnic. Razdalja, ki se še šteje za soseščino je natančno določena. V tem primeru je to ocenjena razdalja, ki jo posameznik premaga peš v petnajstih minutah. Podobne spletne strani so začele dobivati celo posamezne stolpnice. Razmah takšnih storitev omogočajo spletne rešitve, ki so namenjene ravno razvoju enostavnih spletnih strani soseščin. 

Hi-tech zasebni stiki 

Italijanska inženirja iz Torina sta si že pred časom umislila storitev, ki deluje med uporabniki le v neposredni bližini do deset metrov. Če ima uporabnik na mobilnem telefonu vključeno njihovo storitev Lop, to v omenjenem dosegu spozna mobilni aparat drugega uporabnika preko radijskega signala Bluetooth. Ob srečanju pride do samodejne izmenjave sporočil, ki jih vsak uporabnik oblikuje ob prijavi in jih pozneje po želji spreminja. Če se uporabniku v kavarni na mobilniku izpiše denimo: »Sem Ana iz Makedonije. V Ljubljani ostanem še dva tedna. Želela bi spoznati prijetno družbo iz Slovenije«, pomeni, da je Ana v tistem trenutku gostja iste kavarne, in da je tudi sama prejela sporočilo tega uporabnika. Ameriško podjetje je že predstavilo nadgradnjo koncepta, po katerem bodo podjetja, ki se ukvarjajo s trgovino, na podoben način pošiljala reklamna sporočila potencialnim kupcem, ko bodo v bližini njihovih trgovin, storitev pa naj bi v bodoče omogočala tudi rezervacije blaga in možnosti plačila. 

Podobnih sporočil pa ni mogoče izmenjati le prek mobilnih aparatov, pač pa tudi prek MP3-predvajalnika TunA, ki ga je razvil Media Lab Europe. Na predvajalniku je vselej mogoč dostop do seznama tistih, ki so s TunA-jem nekje v bližnji okolici. Sporočila prebiramo, če takega uporabnika samovoljno izberemo. Pa ne samo to. Ko smo napravili izbor, poleg sporočila poslušamo tudi skladbo iz aparata izbrane osebe, pregledamo seznam drugih glasbenih datotek in si katero celo izmenjamo po sistemu »peer to peer«. Če si uporabnik želi zapomniti določeno osebo ali skladbo, lahko to predvajalniku tudi zaupa. Naslednjič, ko bo ta oseba spet v bližini, ali če bo nekdo vrtel priljubljeno skladbo, bo TunA o tem prijazno obvestil svojega lastnika.  

Da si ljudje znotraj sistemov z nekaj tisoč ali več uporabniki ne bi razbijali glave ali tratili časa z iskanjem najboljših stikov, se tehnologije vse bolj trudijo začetne izbore napraviti kar same. Serendipity prav tako deluje prek tehnologije Bluetooth. Pri registraciji uporabnik z izpolnjevanjem vprašalnika prek interneta razkrije svoj osebni profil, kot tudi lastnosti, ki jih išče pri potencialnih partnerjih nasprotnega spola. Iz zbirke podatkov računalnik samodejno poišče sorodne duše, in jih o tem obvesti. Še korak naprej je britanski mobilni operater, ki je razvil najhitreje rastočo romanco na spletu. Poleg samodejnega obveščanja o mogočih partnerstvih je tem na voljo še ogled video predstavitve predlagane osebe. 3G Dating Agency, last britanskega mobilnega operaterja, pa že napoveduje tudi možnost neposredne video komunikacije med dvema uporabnikoma.  

Samski stan še nikdar ni bil tako zabaven
 

Gotovo bodo v bodoče na tem področju uspešna tista podjetja, ki bodo omogočala predhodno interakcijo med dvema potencialnima partnerjema. Pravijo, da pogled pove več kot tisoč besed. Sodobni tehnološki sistemi bodo očitno kos temu izzivu. Raziskave kažejo, da najkasneje v desetih minutah človek ve, kakšno razmerje si želi in ali si ga sploh želi. Veliko manj bo s tem tudi razočaranj, ki so posledica prevelikih pričakovanj, ali pa nerealnih predstavitev kandidatov za zmenek. S tem pa bo manjša tudi pogača nekaterih, ki tržijo tako imenovane »odrešilne telefonske klice«. Teh sicer ni mogoče naročiti le za prekinitev neprijetnih zmenkov, pač pa tudi poslovnih sestankov idr. 

Poleg že ustaljenih načinov posredovanj pri zasebnih stikih in vse bolj domiselnih izdelkov, se danes torej srečamo z bolj tehnološko usmerjenimi storitvami za samske. Razvoj interneta in mobilne telefonije daje tem storitvam nove razsežnosti. Preroške besede Oscarja Wilda, ki je davno tega dejal: »Razmerje se ne bi smelo začeti s čustvom. Povod zanj bi morala biti znanost«, se uresničujejo. Strokovnjaki sicer opozarjajo, da nove tehnologije vsaka zase vse bolj odtujujejo socialne stike. Nobenega dvoma ni, da je tehnološka revolucija prinesla tudi socialne spremembe. Te pa ne gredo zmeraj v smeri odtujevanja ljudi, pač pa tudi obratno, vzpostavljajo možnosti za povečevanje socialnih stikov.  

Ko takole opazujemo, kako se podjetniki v svetu na tem področju trudijo ugoditi samskim ljudem, se vprašamo, ali je biti brez partnerja danes prekletstvo ali blagoslov. Ironično lahko ugotovimo, da samski stan še nikdar ni bil tako zabaven. Zato tudi ne čudi, da številne skušnjave ne premamijo tudi marsikoga iz zakonskega jarma. Po neki raziskavi trga je vsak tretji uporabnik storitev spletnih zmenkov poročen.


Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *