Ustvarjanje dodane vrednosti s strateškim upravljanjem z dobavitelji

Avtor: Zlatko Bazianec in Sonja Šrubar | Objava: 08.05.2012

Zadnjih dvajset let je večina podjetij uporabljala nabavo za upravljanje z dobavno verigo in zniževanje stroškov. Danes podjetja od nabavne funkcije pričakujejo več.



Nižanje stroškov ne zadošča več – raziskava A.T. Kearney kaže, da vse več podjetij od nabavne funkcije pričakuje ustvarjanje dodane vrednosti. Tako pomembnost ustvarjanja dodane vrednosti z nabavo raste dvakrat hitreje od pomembnosti nižanja stroškov. Hkrati raziskava kaže, da bo v prihodnjih treh letih kar 40 odstotkov dodane vrednosti nabave ustvarjene s sodelovanjem s strateškimi dobavitelji.
 
Vodilna podjetja so že dognala, da je za trajnostno ustvarjanje dodane vrednosti potreben doprinos dobavne verige. Procter & Gamble na primer načrtuje, da bo več kot 50 odstotkov inovacij zbral izven svoje razvojne skupine in poudarja prispevek dobaviteljev. Takšno delovanje postavi nabavo v centralno pozicijo za ustvarjanje dodane vrednosti v podjetju ter zahteva spremembo pristopa od strogo tekmovalnega, osredotočenega na pogajanja in prihranke, na sodelovanje – interno in eksterno.
 
Dodatni razlog za pomembnost strateškega sodelovanja z dobavitelji so velike spremembe na tržiščih surovin in končnih proizvodov, ki jih je lažje obvladovati, če je večji del dobavne verige stabilen in sodeluje. Strateško upravljanje z dobavitelji tako prispeva k upravljanju različnih tveganj obeh partnerjev.
 
Izbira področja za sodelovanje
 
Za ustvarjanje strateške vrednosti je treba pristop k nabavi na podlagi kategorij dopolniti s pristopom, osredotočenim na dobavitelja. Slika 1 prikazuje model sodelovanja z dobavitelji, ki temelji na dodelani transakcijski nabavi, relevantni za vse dobavitelje podjetja. Do velikega deleža dobaviteljev podjetje pristopa z metodami strateške nabave, katere cilj je znižanje celotnih stroškov lastništva. Delež dobaviteljev je primeren tudi za strateško upravljanje, ki temelji na intenzivnem sodelovanju z dobavitelji za ustvarjanje vrednosti na izbranih področjih, na primer ustvarjanje novih znanj ali optimiranje dobavne verige. Na vrhu piramide pa so dobavitelji, s katerimi vzpostavimo odnos na več nivojih – to so podjetja, od katerih kupujemo, jim prodajamo, skupaj razvijamo in si konkuriramo.
 
Slika 1: Ustvarjanje dodane vrednosti - kombinacija fokusa na nabavne kategorije in fokusa na dobavitelja.

Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *