Več podjetnikov, več blaginje. Malo morgen!

Avtor: Primož Kaučič | Objava: 09.09.2008

Nasvet bodoči vladi: Namesto da podpirate nastajanje množice novih podjetij, podpirajte najsposobnejše podjetnike.



Zlasti pred volitvami se vedno znova obudi vera v podjetništvo. Od vseh strani dežujejo obljube, kako bodo podpirali podjetnike in podjetništvo in si prizadevali za ustanovitev čim večjega števila novih podjetij. »Podjetništvo je dobro, povečuje blaginjo ljudi, odpira delovna mesta, prispeva davke …« Same puhlice za otroke.  

Ameriški profesor podjetništva Scott A. Shane v svoji novi knjigi The Illusions of Entrepreneurship (Iluzije o podjetništvu) celo poglavje namenja temu, kako vlade zapravljajo denar za spodbujanje (neučinkovitega) podjetništva. V čem je hec? Poglejmo zelo razširjen mit, da rast števila podjetij prispeva k večji rasti nacionalnega gospodarstva. Države z velikim deležem novih podjetij imajo namreč praviloma višjo gospodarsko rast. Drži. Toda rasti ne spodbujajo nova podjetja, ampak velja obratno – višja rast bruto domačega prihodka prispeva k nastajanju večjega števila podjetij. Raziskovalci, ki trdijo nasprotno, so zamenjali vzrok in posledico. Novonastala podjetja v resnici rast lahko celo zavirajo, saj po produktivnosti zaostajajo za utečenimi podjetji in produktivnost povečujejo šele s starostjo.  
 
Nova podjetja negativno vplivajo še na nekatere druge ekonomske kazalce. Denimo na rast in kakovost delovnih mest. Leto dni stara podjetja v Ameriki ustvarijo komaj 7 odstotkov vseh novih delovnih mest. Še več: od 43 posameznikov, ki začnejo dejavnosti za ustanovitev podjetja, po desetih letih nastane vsega 9 delovnih mest. In ta niso bog ve kako kakovostna, kot se površno pripisuje podjetnikom. Ta delovna mesta so slabše plačana kot v velikih podjetjih, manj varna, ponujajo manj ugodnosti, manjšo možnost izobraževanja in napredovanja. Vlada, ki nekritično pospešuje nastajanje množice novih podjetij, ne dela svojim državljanom nič dobrega, trdi ameriški profesor.  

Namesto da vsi skupaj gojimo naivno vero v podjetništvo kar počez, bi morali verovati v posamezne podjetnike. Torej tiste redke, ki se bodo prebili iz množice in dejansko prinesli rast podjetij, delovnih mest, BDP-ja, davkov in tako naprej. Kot pravi Scott A. Shane, bi se vlade morale zgledovati po tveganih kapitalistih, ki iz tisočev novih podjetij izbrskajo eno in vanj vložijo denar. Kruto, a prav tako je podjetništvo.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *