Vizija

Avtor: Mirjana Mladič | Objava: 10.02.1998

Z vizijo je podjetje kot barka, ki drži smer. Imajo jo vsi uspešni podjetniki.



Na kaj pomislite ob besedah “vizija, vizionar, vizionarstvo”? Morda na znanstveno fantastiko? In kaj ima vse to opraviti s podjetništvom ali še natančneje, z marketingom? Odgovor je prav preprost: če želimo v trdem poslovnem svetu preživeti ali celo uspeti, moramo znati še kaj več kot le opravljati svojo dejavnost in se odzivati na priložnosti, ki se nam ponujajo. Poslovno okolje se spreminja tako hitro, da so naši odzivi marsikdaj prepočasni. Potrebujemo sposobnost predvidevanja sprememb in ustvarjanja priložnosti.

Podjetja se na spremembe v okolju in priložnosti, ki se ponujajo, odzivajo z določenimi aktivnostmi. Da bi bile te aktivnosti medsebojno usklajene in da bi se dopolnjevale, morajo biti usmerjene k nekemu skupnemu cilju. Podjetnik in njegovi zaposleni morajo kot kapitan in njegova posadka vedeti, kam pluje skupna barka.

In kakšen naj bo ta cilj? Najprej mora biti jasno opredeljen, saj samo tak lahko pomaga pri sprejemanju odločitev. Če je, denimo, cilj podjetja postati najbolj kakovosten in celovit ponudnik zimskih vrtov v Sloveniji, se bo lastnik zlahka odločil za opuščanje programov, ki se izključujejo z osnovno ponudbo in otežujejo usklajen nastop na tržišču.

Cilj naj bo visoko postavljen, vendar ne nedosegljiv - torej mora biti usmerjen v prihodnost, v jutri. Visoko postavljeni cilji dajejo polet, nedosegljivi pa vodijo v vnaprejšnje obupavanje. Zakaj bi se trudili skočiti tri metre visoko, da bi dosegli najlepše jabolko, če vemo, da tega ne zmoremo? Povedano drugače: da bi delali uspešno, učinkovito, ustvarjalno in z veseljem, moramo imeti svoje “skoraj neuresničljive sanje” - svojo VIZIJO.

Ukvarjanje z vizijo sodi med “mehke” elemente upravljanja, ki postajajo vse pomembnejši dejavnik pri strateškem usmerjanju za doseganje konkurenčnih prednosti. Nekdanji profesor Athos je že v začetku 80. let zagovarjal tezo, da so naše vizije in sanje tisti dejavniki, ki ohranjajo, krepijo in sprožajo rast v podjetjih in pri posameznikih. Ljudje pa so najpomembnejši vir podjetij. Osnovna naloga vodstva v sodobnem podjetju je umetnost sproščanja ustvarjalnih zmožnosti zaposlenih. Podjetniki se premalo zavedajo, kako pomembno je sodelavcem nenehno jasniti vizijo. Po pravilu je v mnogih slovenskih podjetjih vizija samo v glavi direktorja, ki vse niti drži v svojih rokah in dela po sistemu “sam svoj mojster”. Tako se seveda izgubi jasnost in spodbujevalna moč vizije. V majhnih podjetjih je kakovost dela, motiviranost in ustvarjalnost zaposlenih še pomembnejša kot v velikih, saj praviloma vsakdo opravlja več vrst del in se od njega pričakuje več samostojnosti. Da bi bilo majhno podjetje dolgoročno uspešno in konkurenčno, morajo biti njegovi izdelki in storitve koristni za kupce, ta korist pa mora biti tudi jasno izražena - in sicer najprej z vizijo. Še posebno je oblikovanje skupne vizije pomembno za storitvena podjetja. Ker so njihovi “izdelki” neotipljivi, mora biti vizija storitvenega podjetja, ki želi biti uspešno, vsajena v odnos in vedenje vsakega zaposlenega; le tako bo podjetje doseglo dolgoročno konkurenčno prednost.

Ponazorimo s primerom: vse zaposlene pri mreži Mc Donald’s (ki je prav tako zrasel iz majhnega zasebnega podjetja) že ob nastopu dela poučijo, da je njihova naloga hitro in prijazno postreči vse goste, da morajo biti posebno prijazni do otrok, za katere imajo na zalogi vedno majhne pozornosti. Druga uspešna uresničitev podjetniške zamisli so parki Disneyland. Zaposleni v njih niso prodajalci vstopnic, prigrizkov, pijače, čistilci in podobno, temveč pozorni, ustrežljivi in prijazni gostitelji. Obe organizaciji imata jasno vizijo. Ni razloga, da ne bi imeli podobnega odnosa do strank tudi prodajalci avtomobilov (še posebno ob močni konkurenci na tem področju), serviserji različnih gospodinjskih aparatov, prodajalci računalniške opreme in še množica zaposlenih in lastnikov zasebnih podjetij.

Oblikovanje vizije - priložnost za ustvarjalnost in izziv

Vizija je torej preprost odgovor na vprašanje: Kam hočemo? Kaj želimo doseči? Vsak podjetnik si je to vprašanje verjetno postavil ob načrtovanju ali zagonu svoje dejavnosti. Potiho, sam pri sebi, si je morda tudi odgovoril nanj, vendar svojih sanj ni zaupal nikomur razen morda svojim najbližjim. Zakaj bi se izpostavljal posmehu: “Glej ga, sanjača!”

Sprostite se, poigrajte se s svojimi sanjami, bodite za trenutek neobremenjeni, kot so otroci, in povejte, kateri so vaši najbolj zaželjeni cilji! Morda bi radi ustvarili mednarodno podjetje? Bi želeli narediti verigo prodajaln ali lokalov s prepoznavno ponudbo, kot je na primer McDonald’s? Ali pa morda trdno družinsko podjetje, ki bo preživelo tudi vaše potomce?
Višje cilje si boste zastavili, bolj vas bo gnalo, da bi se jim čim bolj približali, in pri tem boste odkrivali nove in nove priložnosti. Takšne, kakršnih sicer morda sploh ne bi opazili.

Zakaj je oblikovanje vizije tako pomembno? Poskusimo si pomagati s poenostavljeno primerjavo: Načrtujete konec tedna, namenjen sprostitvi, posvečanju družini in prijateljem, ki jih že dolgo niste videli. Radi bi, da bi ga preživeli prijetno in drugače. Razmišljate, kaj bi lahko počeli. Za dva dni odšli v hribe, v prijetno planinsko kočo? Priredili piknik s taborjenjem in družabnimi igrami? Odšli na kopanje v urejeno letovišče čez mejo? Obiskali Postojnsko jamo? Organizirali družinski turnir v tenisu ali pikadu?

Vaša vizija je: sproščenost, druženje z najbližjimi in prijatelji. Nekaj, za kar vam vedno primanjuje časa in kar pomeni spremembo. Uresničite jo lahko na različne načine. Ker ste jo jasno izrazili, se boste lažje odločili, katerega od načinov boste izbrali. Če nimate opredeljene vizije, se boste morda odločili za obisk Postojnske jame in pozabili, da to pomeni dve uri vožnje v eno smer, vi pa ste v avtomobilu vsak dan. Zadnje, s čimer povezujete sprostitev, je vožnja. Ali pa boste odšli v hribe in pozabili, da že pet let niste skrbeli za svojo telesno moč. Razbolele mišice vas bodo vsaj še nekaj dni opozarjale na to, da ste pretiravali.

Najpomembneje pa je: vsi, ki ste jih povabili s seboj, morajo čutiti vsaj približno podobno kot vi. Kaj pomaga, če se vi pri tenisu zelo dobro sprostite, vaš prijatelj, s katerim ste hoteli preživeti prijeten konec tedna, pa ne prenese, da ga vedno premagate! Namesto, da bi se zabavala in nabirala moči za nov delovni teden, bosta izgubljala čas s prepiri, ali je bila žogica na črti ali izven polja.

Zaposleni - izvir uspešnega podjetja

Prišli smo do bistvenega sestavnega dela vizije: ljudje so najpomembnejši dejavnik za uspeh vašega podjetja. Stroji, proizvodne hale, materiali in denar so samo mrtve stvari, če nimamo ljudi, ki bi jih spremenili v uporabne izdelke. Nezadovoljni delavci bodo delali počasneje in slabše, ne bodo dajali predlogov za izboljšave in tako naprej.

Še pomembnejši so zaposleni v storitvenih dejavnostih, kot smo že omenili. Brez njihove aktivne pomoči ne boste mogli zadovoljiti želja in potreb svojih kupcev. Vaši serviserji bodo z neprijaznostjo, s slabo opravljenim delom in s prekoračenimi roki za popravilo odgnali stranke.

Da bi iz svojih zaposlenih “izvlekli” najboljše, jih morate najprej pazljivo izbrati, jim zagotoviti dobre delovne razmere in jih primerno plačati. Če pa hočete, da bodo resnično dali vse od sebe, jim morate nuditi še nekaj več - občutek, da je njihovo delo cenjeno in da so njihovi predlogi upoštevani.

Občutek priznavanja in spoštovanja je najpomembnejša spodbuda za dobro, ustvarjalno delo. Temu dodajte še zavest o tem, kaj je cilj podjetja, kakšna je njegova vizija - in ustvarili ste skoraj vse pogoje za dolgoročno doseganje prednosti pred tekmeci.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *