Zakaj imate podjetje?

Avtor: Boštjan Ložar | Objava: 10.03.1998

Obstajajo štirje glavni razlogi, zakaj imamo podjetje. Dokler si podjetnik ni na jasnem, zakaj ima podjetje, ne more pripraviti konkurenčne strategije, ki je vir dolgoročnega preživetja in uspeha.



Kaj ste se najprej vprašali, ko ste ustanovili podjetje? In kaj se sprašujete, če nameravate ustanoviti svoje podjetje ali ga že imate? Osnovno vprašanje, na katero mora znati vsak podjetnik odgovoriti je: »Zakaj imam podjetje?«

Razlogi niso vselej enaki, vendar je nujno potrebno poznati odgovor. Kaj ima to skupnega s članki o strateškem vodenju, morda sprašujete. Dokler si podjetnik ni na jasnem, zakaj ima podjetje, ne more pripraviti konkurenčne strategije. Osebni in poslovni cilji so pri podjetnikih tesno povezani. Medtem ko je naloga managerjev v večjih podjetjih ta, da zadostijo pričakovanjem delničarjev in dosežejo želeno donosnost kapitala, podjetniki poleg poslovnih ciljev prek podjetja izpolnjujejo tudi svoje osebne cilje. Zato se mora vsak podjetnik redno spraševati o osebnih ciljih. Obstajajo štirje glavni razlogi, zakaj imamo podjetje:

- zagotovitev osnovne finančne varnosti
- lasten razvoj
- želja po vodenju srednjega ali večjega podjetja
- poznejša prodaja podjetja

Na kratko si bomo ogledali, kako vsak od teh razlogov vpliva na strategijo malega podjetja.

Zagotovitev osnovne finančne varnosti

Podjetniki, ki sodijo v to skupino, si želijo s podjetjem zagotoviti prihodke za spodobno preživljanje sebe in družine. Ni jim potrebno graditi podjetja, ki bi lahko preživelo brez njih. Tudi rasti jim ni treba. Celo nasprotno. Rast bi v tem primeru pomenila preveliko obremenitev za podjetnika in mu onemogočala živeti po svoje, saj bi ga podjetje preveč obremenjevalo. Tak podjetnik se tudi ne sme lotiti posla, ki zahteva velike finančne vložke, saj bo to spet pomenilo prehudo obremenitev. Toda življenje teh podjetnikov le ni tako preprosto, kot se utegne sprva zdeti. Največja težava je ta, da se nadarjeni ljudje takih podjetij izogibajo, saj v njih ne vidijo možnosti razvoja. Zato se obseg dela, ki ga mora opraviti podjetnik kar veča in veča. Podjetnik je v tem primeru tudi nekak ujetnik svojega dela, saj je tako podjetje izredno težko prodati, ker za uspešno poslovanje zahteva prisotnost ustanovitelja. Zato se kljub lepim začetnim želja tako podjetje sprevrže v neprestano obveznost. »Vedno samo delam, delam in delam,« ali pa »sploh se ne spomnim, kdaj sem zadnjič šel na počitnice,« so pogosti komentarji podjetnikov, ki vodijo taka podjetja. Zato je za podjetnike iz te skupine najpomembneje kontrolirati rast podjetja in obseg dela.

Lasten razvoj

Zahtevnejši podjetniki si ne bodo želeli podjetja samo za zagotovitev osnovnih finančnih potreb, temveč se bodo želeli tudi osebno razvijati. Navadno so ti ljudje strokovnjaki na svojem področju. V drugih podjetjih ali ustanovah se počutijo preveč utesnjene in čutijo, da zaradi nesamostojnosti ne morejo razviti svojih potencialov. Zato se odločijo za ustanovitev svojega podjetja. Tipičen primer podjetja iz te kategorije so tako imenovana svetovalna podjetja »enega moža« (angl. one man band) iz različnih področij. Ti podjetniki strokovnjaki morajo paziti predvsem na to, da se povežejo z drugimi organizacijami na njihovem področju, se včlanijo v čim več klubov, navezujejo stike, saj jim preži nevarnost, da izgubijo stik s stroko, ker niso povezani s središči znanja.

Želja po vodenju srednjega ali večjega podjetja

Doslej smo se seznanili z razlogi za ustanovitev podjetja pri tistih podjetnikih, ki si ne želijo rasti, temveč želijo spodobno preživeti, ali se želijo osebno in strokovno razvijati na področju, ki ga obvladajo. Toda nekaterim to ne zadošča in si želijo, da bi njihovo podjetje raslo in postalo vsaj srednje veliko podjetje. V tem primeru so osnovni cilji in težave povsem drugačni. Rast ni več ovira, ampak postane nuja. Podjetnik ni več strokovnjak, ampak postane tudi manager. To pa zahteva povsem nove sposobnosti. Potrebno je vzpostaviti organizacijo in voditi ljudi. Potrebno je začeti delegirati. Podjetje mora biti sposobno poslovati tudi brez prisotnosti ustanovitelja. Prav pri prehodu iz faze, ko ustanovitelj vse pomembne naloge izvaja sam, na stopnjo, ko mora zaposliti profesionalne managerje, veliko podjetij s ogromnim potencialom propade. Tako podjetje potrebuje »vzdržljivost«.

Tudi tveganje je vse večje. Svetovalec strokovnjak, četudi je »one man band«, ustvarja dobiček že takoj od začetka poslovanja. Odločitev za rast in razvoj podjetja pa zahteva ponovno vlaganje dobička vsaj prvih nekaj let. Tudi naložbe so precej večje in zato bolj tvegane. Zato si mora podjetnik, ki že ima podjetje ali pa ga misli ustanoviti, najprej vprašati, kakšno tveganje je pripravljen sprejeti. Pri hitri rasti zadošča, da je ena od petih naložb napačna, pa bo podjetje propadlo. Tudi vložki so vse večji. Ko smo komaj ustanovili podjetje, nimamo veliko izgubiti, razen če smo se odločili za posel, ki zahteva velikanske začetne naložbe. Toda ko podjetje doseže določeno velikost, ima tudi svojo vrednost, zato se tveganje poveča, saj lahko izgubimo precej več kot na začetku.

Poznejša prodaja podjetja

V tem primeru so pravila zelo podobna kot za podjetnike, ki želijo imeti srednje veliko podjetje, le še ostrejša. Predvsem pa se je pomembno zavedati, da moramo ustvariti podjetje, ki bo od ustanovitelja neodvisno. Podjetje, pri katerem je ustanovitelj ključna konkurenčna prednost, bo le malokdo kupil. Prav tako je enega ali dva inovativna izdelka zelo lahko kopirati. Zato je tudi podjetje s to prednostjo izredno težko prodati. Najlaže je prodati podjetje z utečenim sistemom poslovanja in izdelano organizacijsko strukturo. Izdelana logistika, privlačni izdelki, dobri odnosi s kupci in dobavitelji, pozitivna kultura so odlike, ki jih bo potencialni kupec cenil. Da pa to dosežemo, moramo imeti izdelano jasno strategijo.

Vpliv na strategijo

Vsaka strategija, ki ne bo jasno povedala, kako namerava podjetje služiti denar, je obsojena na propad. Prav tako mora strategija jasno določiti smer, v katero bo podjetje šlo, in pot, po kateri bo prišlo do konca želene smeri. To velja tako za podjetnike vrste »one man band«, kot za tiste, ki si želijo ustvariti večje podjetje. Neodvisni svetovalec bo lahko zaračunal višjo tarifo, če se ga drži sloves, da je specialist za določeno področje. Če pa si želimo, da naše podjetje zrase, je strategija ključ do uspeha. Vključevati mora vsaj podjetnikove cilje in želje, področje delovanja

Ker je pritegnitev sposobnih ljudi ključ do uspešne rasti, mora strategija jasno vsebovati podjetnikovo vizijo o tem, kje hoče biti. Strategija mora biti tudi okvir za odločitve, ki bodo podjetje pripeljale do želenega cilja.

Določitev konkurenčne strategije je za novo podjetje pomembnejše od uvedbe sistemov, najemanja ljudi in vzpostavitve kontrolnih mehanizmov. Podjetja, ustanovljena na podlagi konkurenčne strategije, bodo kar nekaj časa prenesla pomanjkanje vodenja in vzpostavitve organizacije, medtem ko zapleteni nadzorni mehanizmi in organizacijske strukture ne bodo nadomestili pravilne strategije niti za kratek čas.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *