Zakaj je kriza koristna

Avtor: Primož Kaučič | Objava: 08.12.2009

Brez krize bi še zdaj na naslovnicah medijev gledali »uspešne« privatizatorje in se zmrdovali nad »malimi«, nepomembnimi podjetniki.



Uroš Merc, letošnji podjetnik leta, je izjemen v več pogledih. Kot mlad raziskovalec in strokovnjak je obrnil hrbet akademski karieri in šel v podjetništvo. Pri 33-ih letih že vodi podjetje s 130 zaposlenimi in proda za 30 milijonov evrov visokotehnoloških izdelkov, 85 odstotkov v tujini. Povrhu vsega na enem najobetavnejših področij, uporabi sončne energije.
 
A vse to ni dovolj prepričljivo, da bi mediji namenili podjetniku leta kaj več pozornosti. Dobro poznam miselnost dnevnih medijev, pri katerih ob novici o podjetniku leta gospodarski uredniki zamahnejo z roko, češ: kaj se spet gredo ti mali. Zanje to pač ni vest, vsaj ne tako pomembna, da bi jo natisnili. Tako kot ni vest, če manjše podjetje sklene velik posel v tujini, če se uveljavi na svetovnem trgu, če razvije vrhunski izdelek. Za večino medijev se vse to ne more primerjati z novico, da bo nadzorni svet morda na naslednji seji razrešil predsednika uprave velikega podjetja.
 
A kaj v resnici pomenijo za to državo zamolčani podjetniki, kot je Uroš Merc? Za hec sem pogledal podatke o poslovanju Mure in IUV-ja, ki že mesece polnita časopisne stolpce; podatki so za leto 2006, ker je pozneje šlo samo še navzdol. Mura, d.d., je imela 49 milijonov evrov prihodkov iz prodaje, za kar je moralo delati čez 3300 zaposlenih. IUV, d.d., je imel 23 milijonov prihodkov iz prodaje in 545 zaposlenih. Jasno, obe podjetji sta poslovali z izgubo. Letošnji podjetnik leta tako v tem kriznem letu s štirikrat manj zaposlenimi ustvari več prihodka kot IUV v času gospodarske rasti. V primerjavi z Muro je razlika še večja. Že res, da Merc ponuja delo manj ljudem, zato pa imajo ti višje plače in ne stavkajo z delovnimi knjižicami v rokah. In državi plačuje davke, ne pa jo nateguje z neplačanimi prispevki za socialno zavarovanje delavcev.
 
A prepričan sem, da se bodo stvari spremenile. Če ne prej, ko bo zmanjkalo tajkunov oziroma ko bodo ti uničili vse velike družbe in o njih ne bo več česa poročati. Pravzaprav se nekaj že premika. Če pogledate enega od dnevnih časopisov, ki je imel pred meseci polne strani novic o »velikih« managerjih, zdaj najdete tam prispevke o tistih, ki premagujejo gospodarsko krizo: Marko Lotrič, Tomi Ilijaš, Jugoslav Petković, Igor Akrapovič in podobni. Sami podjetniki, tisti, o katerih v reviji Podjetnik pišemo že sedemnajst let.
 
Hvala bogu, da imamo krizo, ki je pokazala, kdo »dela« gospodarstvo in kdo ga uničuje.
 
 

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *